با امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه

رویای درآمد ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت عملی می‌شود

محمد قره‌داغلی – – کریدور ریلی شمال-‌جنوب، مسیری اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران است که شرق و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند. اما حلقه مفقوده تکمیل این کریدور در ایران راه‌آهن رشت-‌آستاراست که احداث آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بود، چرا که براساس پیش‌بینی […]

محمد قره‌داغلی – – کریدور ریلی شمال-‌جنوب، مسیری اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران است که شرق و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند. اما حلقه مفقوده تکمیل این کریدور در ایران راه‌آهن رشت-‌آستاراست که احداث آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بود، چرا که براساس پیش‌بینی با عملیاتی شدن این کریدور با ظرفیت ترانزیت ۳۰ میلیون تن در سال، ایران می‌تواند سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سرانجام با پیگیری‌های صورت گرفته ایران و روسیه جهت تکمیل این گذرگاه ریلی توافقنامه احداث راه‌آهن رشت-‌آستارا را امضاء کردند. بر این اساس روسیه قرار است با سرمایه‌گذاری ۱,۶ میلیارد یورویی طی ۴۸ ماه این مسیر ریلی را احداث کند. سیدابراهیم رئیسی؛ در مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت‌-آستارا که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، اظهار داشت: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است؛ همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف وجود دارد و امیدواریم با این توافق و آغاز کار، همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، از منافع آن بهره‌مند شوند. رئیس‌جمهور، امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال-‌جنوب قرار دارند، از آن سود می‌برند، اظهار داشت: کریدور شمال-‌جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشور‌‌ها خواهد بود و این همکاری‌‌ها بیش از گذشته برقرار خواهد شدو کمک به‌سزایی به تجارت و اقتصاد و ترانزیت در منطقه می‌کند. رئیسی؛ اظهار داشت: کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر، همه می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌‌‌ترین و نزدیک‌‌‌ترین مسیر برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است؛ بر هیچ‌کس پوشیده نیست که امروز جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد را به اروپا متصل کند. وی ادامه داد: در گام بعدی با اوراسیا، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواهد بود. گامی که حتماً به‌زودی رقم خواهد خورد، حذف تعرفه بین شش کشور است که می‌تواند گام بلندی بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا باشد. رئیس‌جمهور، گفت: در این کریدور ریلی، سه بخش مورد توجه است؛ بخش نخست، بخش شرقی این مسیر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که امروز این مسیر با تلاش‌هایی که انجام شده، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ بخش مرکزی شامل دریای خزر است که در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی کنیم. رئیسی؛ به بخش غربی این مسیر اشاره کرد و گفت: این بخش، نقصان ریل بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافقنامه این نقص برطرف می‌شود و می‌تواند کریدور شمال-‌جنوب به صورت همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد زیرا یک مسیر بسیار باصرفه و ارزان و نزدیک است. رئیسی؛ تقویت مسیر پاکستان – ایران – ترکیه، مسیر ریلی شلمچه – بصره و نیز راه‌آهن چابهار-‌زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیج‌فارس با اروپا را از جمله مسیر‌‌ها و بسته‌های تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران نام برد که با قوت دنبال می‌شود.

خط‌ آهن رشت-‌آستارا فرصت تحول در حمل‌ونقل جهانی است

همچنین ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه، در این مراسم، اظهار داشت: این کریدور حمل‌ونقل سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارد. وی ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج‌فارس مبادله کرد. پوتین؛ با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال – جنوب است، تصریح کرد: مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد. پوتین؛ بیان کرد: ایجاد این مسیر مستقیم و بدون وقفه حمل‌ونقل بسیار مهم است که هدف آن اتصال بنادر روسی با بنادر ایرانی در حاشیه خلیج‌فارس و اقیانوس هند است. رئیس‌جمهور روسیه، تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در سطح عالی دنبال می‌شود. روسیه توجه خاصی به تهران دارد و به دنبال توسعه ارتباطات دوجانبه هستیم. پوتین؛ بیان کرد: افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایه‌گذاری و صادرات استان‌های روسی و ایران می‌شود و به اشتغال هم‌کمک خواهد کرد. معتقد هستم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود. کریدور ترانزیتی شمال جنوب به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را می‌دهد. گفتنی است که کریدور شمال-‌جنوب رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب است. هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از این مسیر، ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزان‌تر است و زمان حمل‌ونقل کالاهای هندی به روسیه هم از طریق کانال سوئز به نصف کاهش می‌یابد. کریدور شمال جنوب که حتی پیش از جنگ در شرق اروپا و ناامنی بنادر روسیه در دریای سیاه، مورد توجه بود، با بحران انرژی و بحران غله ناشی از جنگ اوکراین، اهمیت ژئو استراتژیک خود را بیش از پیش نمایان‌تر کرد.