سمی‌‌‌ترین سبزیجات کشور

  یک کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی گفت: استفاده سموم در محصولات کشاورزی میان سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی پاسکاری می‌شود و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و مردم از این موضوع ضرر می‌کنند، حتی پیاز و سیب‌زمینی صادراتی برگشت می‌خورد. به گزارش تسنیم، کاظم قوشچی درباره راهکار جلوگیری از استفاده از […]

 

یک کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی گفت: استفاده سموم در محصولات کشاورزی میان سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی پاسکاری می‌شود و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و مردم از این موضوع ضرر می‌کنند، حتی پیاز و سیب‌زمینی صادراتی برگشت می‌خورد.

به گزارش تسنیم، کاظم قوشچی درباره راهکار جلوگیری از استفاده از سموم در مواد غذایی اظهار‌داشت: میزان سموم کشاورزی در کشور ما اندازه‌گیری نمی‌شود، به‌عنوان مثال بسیاری از سبزیجات تولید داخل از جمله هویج و تربچه سموم زیادی جذب می‌کنند و این بی‌توجهی به میزان سموم باعث شده که در حال حاضر صادرات سبزیجات به خارج از کشور نداشته باشیم، حتی پیاز و سیب‌زمینی صادراتی ما برگشت داده شده است.

وی در ادامه افزود: میزان نیترات و نیتریت در سبزیجات ما بسیار بالا است و دلیل این موضوع استفاده از آب‌های فاضلابی، کودهای شیمیایی و حتی کود انسانی به‌ویژه در منطقه‌ای مانند تهران است.

وجود مرجعی برای بررسی میزان سموم در سبزیجات ضروری است

این کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی با بیان این‌که باید مرجعی در کشور باشد تا آزمایشات لازم روی سبزیجات را در مراکز عرضه محصولات انجام دهد، تصریح‌کرد: وزارت کشاورزی باید سیاست‌هایش را به‌ سمتی ببرد که محصول به‌شکل طبیعی تولید شود و تولیدکنندگان از نظر میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی کنترل شوند.

وی ادامه داد: سموم کشاورزی حتی در محصولات گلخانه‌ای نیز دیده می‌شوند به‌شکلی که بیش‌تر رنگ و لعاب ظاهری محصولات کشاورزی مورد توجه است اما کیفیت آن آزمایش نمی‌شود.

قوشچی ادامه داد: نکته دیگر میوه‌هایی است که دستکاری ژنتیکی شده است، به‌عنوان مثال گوجه‌فرنگی که پس از یک روز نگهداری خراب می‌شد اما امروزه به‌دلیل این دستکاری‌ها تا مدت‌‌‌ها خراب نمی‌شود و یا این‌که پرتقال‌هایی در بازار وجود دارد که بسیار بزرگ شده‌اند و هیچ کدام هسته ندارند.

عضو سازمان غذا و داروی استان آذربایجان غربی با اشاره به این‌که اداره استاندارد اولین مرجع توجه به کیفیت محصولات کشاورزی است و باید روی محصولات کنترل داشته باشند، به بسیج پزشکی گفت: این موضوع میان اداره استاندارد، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی دست به دست می‌شود و هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازد اما مردم هستند که از این موضوع ضرر خواهند کرد.

دولت ارگان‌های متولی سلامت محصولات کشاورزی را با یکدیگر همراه کند

قوشچی ادامه داد: میزان سموم در سبزیجات بالا است اما تاکنون هیچ نهادی پاسخگو نبوده است پس دولت باید این ارگان‌‌‌ها را یک‌سویه کند و یک ارگان متولی سلامت محصولات کشاورزی باشد به‌شکلی که نقش‌های مختلف را برای ارگان‌‌‌ها مشخص کند تا در برابر مشکلات مسؤول و پاسخگو باشند.

استفاده از سموم کشاورزی ممکن است ژن‌های معیوب را در نسل‌های آینده ایجاد کند

این کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی در پایان خاطرنشان‌کرد: مواد مضری که در سبزیجات و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود عوارض مهمی به جای می‌گذارد که این عوارض ۵ تا ۱۰ سال آینده مشخص می‌شود، حتی ممکن است ژن‌های ما را تغییر دهند و در نسل‌های آینده شاهد ژن‌های معیوب باشیم.

مرگ و میر ۶۰ کل و بز در پارک خجیر/سایه طاعون بر حیات وحش تهران

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست تهران از مرگ و میر ۶۰ کل و بز و ۴ قوچ و میش در پارک خجیر خبر داد و گفت علی‌رغم نگرانی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان در مجاورت تهران علت اصلی مرگ هنوز مشخص نشده است.

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر از مرگ و میر ۶۰ کل و بز و ۴ قوچ و میش در پارک ملی خجیر در مجاورت تهران خبر داد.

محمد کرمی گفت: در مورد این‌که علت این تلفات و مرگ و میر چه بوده، هنوز منابع رسمی از جمله اداره کل دامپزشکی استان تهران و مؤسسه رازی و دیگر نهادهایی که نمونه‌ها را برایشان فرستاده‌ایم نتیجه را اعلام نکرده‌اند.

علت مرگ و میر این حیوانات پیش‌تر در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طاعون نشخوارکنندگان PPR اعلام شده بود که کرمی از رد یا تأیید این موضوع تا زمان اعلام نتایج نمونه‌ها خودداری کرد.

وی با اشاره به انتشار خبر شیوع طاعون نشخوارکنندگان میان حیوانات این پارک گفت: نمی‌توانم بگویم چیزهایی که می‌گویند شایعه بوده است اما علت تلفات هنوز رسماً به ما اعلام نشده است.

کرمی با بیان این‌که قرار بوده تا روزهای پایانی هفته نتیجه را به ما اعلام کنند، افزود: متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده اما حتماً طی روزهای هفته آینده علت مرگ و میر مشخص خواهد شد.

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست استان تهران با اعلام این‌که مرگ و میر و تلفات در منطقه به‌طور کامل متوقف شده است گفت: در پی وقوع تلفات ۶۰ کل و بز و ۴ قوچ و میش ما همه اقدامات لازم برای پیش‌گیری و علت‌یابی تلفات و مرگ و میر را انجام دادیم و منتظر نتایج نمونه‌ها هستیم. خوشبختانه پس از این اقدامات، مرگ و میر دیگری رخ نداده است.

طاعون نشخوارکنندگان طی یک سال گذشته در استان‌های مرکزی، زنجان، البرز و قزوین تلفات سنگینی را در میان حیات وحش ایران به جا گذاشته است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) صرفاً از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی منتقل می‌شود. واکسیناسیون دام اهلی به ویژه در حاشیه مناطقه حفاظت شده وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است که انجام نگرفتن این واکسیناسیون منجر به تلفات گسترده در حیات وحش کشور شده است.

 

فعالان محیط‌زیست نسبت به شیوع این بیماری کشنده در پارک ملی خجیر در مجاورت تهران ابراز نگرانی کرده‌اند.