مهدی قرهداغلی – نابهسامانی و تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه باعث شده بود تا عدهای برای کسب سودهای کلان از روشهای مختلف اقدام به خرید خودروها از کارخانه کرده و آن را در بازار به قیمت بالا بفروشند. در همین راستا، برای مقابله با سوداگری و سفتهبازی در بازارهای خودرو، طلا و ارز […]
مهدی قرهداغلی – نابهسامانی و تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه باعث شده بود تا عدهای برای کسب سودهای کلان از روشهای مختلف اقدام به خرید خودروها از کارخانه کرده و آن را در بازار به قیمت بالا بفروشند. در همین راستا، برای مقابله با سوداگری و سفتهبازی در بازارهای خودرو، طلا و ارز و رمزپول، با پیگیریهای دولت طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۹۸ معطل مانده بود پس از چهار سال در اوایل اردیبهشتماه امسال به تصویب نمایندگان مجلس رسید و برای تأیید به شوراینگهبان ارسال شده است. خودرو یکی از اموالی است که مشمول مالیات بر طرح عایدی سرمایه میشود. بر این اساس، در صورتی که خریدار خودرو در مدت کمتر از یک سال اقدام به فروش خودرو کند در این صورت ۳۰ درصد مشمول مالیات میشود. همچنین فروش خودرو بین یک تا دو سال پس از خرید، حدود ۲۰ درصد و فروش بین دو تا سه سال حدود ۱۰ درصد مشمول مالیات میشود. طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خودرو در صورت نگهداری بیش از سه سال معاف از مالیات و به تعداد اعضای خانوار تا سقف چهار خودرو معافیت مالیاتی داده شده است. متولیان و حامیان این طرح معتقدند اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه با جهتدهی به معاملات خودرو باعث تعادل در عرضه و تقاضای بازار شده و خودرو بهعنوان کالای مصرفی در اختیار مصرفکنندگان واقعی قرار میگیرد و با شناسایی افرادی که با سفتهبازی و سوداگری اقدام به خرید و فروش خودروها و کسب سودهای بالا میکردند، شناسایی و با اخذ مالیات از آنان موجب برابری همه در برابر قانون مالیات میشود. اما برخی دیگر از کارشناسان دریافت مالیات از سرمایههای اندک خریداران خودرو را در شرایط فعلی بیعدالتی و ظلم در حق مردم میدانند. در این باره، مهدی موحدی؛ رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامهریزی مالیاتی کشور، گفت: طبق تبصره یک ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه، املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل و انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شمارهگذاری مشمول این مالیات است. موحدی؛ افزود: افرادی که خودروی خریداری کرده را کمتر از دو سال نگه دارند، باید ۲۰ درصد از سود خودرو را بهعنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از سه سال شامل مالیات ۱۰ درصدی میشود. وی اظهار داشت: خریداران این خودروها در صورتی از مالیات معاف هستند که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه خودرو را بالای سه سال نگهداری کنند. این مسؤول مالیاتی، ادامه داد: خریداران خودرو اگر کمتر از یک سال خودرو را بفروشد باید مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش خودرو را از سود حاصل شده براساس درصدهای مشخص شده به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. وی تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تنظیمگری است و مالیات از سود بین خرید و فروش که حاصل میشود مورد محاسبه قرار میگیرد.
جلوگیری از انتقال غیرواقعی خودرو با طرح مالیات بر عایدی سرمایه
همچنین عبدا… توکلیلاهیجانی؛ مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، گفت: مدیریت جامع در نقلوانتقال معاملات خودرویی کشور، مبارزه با پولشویی، ایجاد بستر مناسب درخصوص اجرای دقیق و بهموقع قانون جدید مالیات، پیشگیری و جلوگیری از هرگونه نقلوانتقال غیرواقعی برخی افراد سودجو، ایجاد فضای امن در راستای جهتدهی به معاملات خودرو و امکان نقلوانتقال خودرو به مصرفکننده واقعی، برخی از اهداف طرح مالیات بر سوداگری و سفتهبازی است. وی عنوان کرد که زیرساخت معاملات الکترونیکی خودرو و ثبت در سامانه جامع تجارت ایجاد شده و با همکاری فراجا اجرایی خواهد شد. مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، عنوان کرد که با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفتهبازی جهتدهی معاملات خودرو میسر شده و امکان نقل وانتقال خودرو به مصرفکننده واقعی فراهم میشود. اما امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، در واکنش به طرح مالیات بر عایدی سرمایه، عنوان کرد: اگر چه مالیات ابزار مدرن و قانونی است اما در شرایط فعلی دریافت مالیات بر عایدی و یا مالیات بر سوداگری در معاملات خودرو، نه تنها اولویت درستی در بازار فعلی نیست، بلکه بازارسیاه خودرو را سیاهتر نیز میکند. کاکایی؛ افزود: متأسفانه امروز خسارت ناشی از عملکرد ضعیف بانکمرکزی و عدم توانایی در کنترل تورم و تبعات تزریق نقدینگی و پولهای بدون پشتوانه را مردم باید در قالب مالیات پرداخت کنند. وی بر این باور است که طرح مالیات بر عایدی اگر چه طرحی قابل دفاع در کشورهای دنیاست اما اجرای این طرح در فضای اقتصادی کشور ما، زمینهساز کلاهبرداری و انجام معاملات صوری و غیرقانونی در بازار خودرو خواهد بود. عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، تصریح کرد: متأسفانه مسؤولان با تصویب برخی طرحها و تصمیمات، اشتباهات زیادی درخصوص صنعت و بازار خودرو مرتکب میشوند و این طرحها نهتنها منجر به مدیریت بازار خودرو نمیشود، بلکه بیشتر بر رشد قیمتها در بازار دامن میزند. کاکایی؛ افزود: اینکه دولت و مجلس با این طرح بنا دارند از سرمایه اندک متقاضیان خرید از سامانه یکپارچه خودرو مالیات دریافت کنند عین بیعدالتی و ظلم به متقاضیان در سامانه یکپارچه خودرو است، در حالی که چنین مالیاتهایی در سایر کشورهای دنیا از ثروتمندان دریافت میشود و در جهت خدماترسانی به افراد ضعیفتر جامعه هزینه میشود.
دیدگاه بسته شده است.