برای نخستین‌بار رقم خورد؛

حمایت صحا از تولید انواع مخازن CNG خودرو

کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته از ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG خودرو برای نخستین مرتبه خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آریا ناصری؛ با اشاره به ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG (Compressed Natural […]

کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته از ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG خودرو برای نخستین مرتبه خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آریا ناصری؛ با اشاره به ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG (Compressed Natural Gas)  افزود: به منظور حمایت از تولید داخل و توسعه و بومی‌سازی دانش فنی تولید مخازن تحت فشار CNG، این صندوق برای نخستین‌بار اقدام به حمایت از این صنعت کرده است. وی گفت: شرکتی که موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان تولیدی، از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری شده، با حمایت‌های صندوق و با تکیه بر دانش فنی و نیروی انسانی متخصص داخلی، موفق به تولید انواع مخازن تحت فشارCNG شده است و اکنون با پوشش ۴۰درصدی سهم بازار داخلی، رتبه به‌سزایی در سطح منطقه دارد. کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، ادامه ‌داد: مخازن ذخیره گاز طبیعی از کلیدی‌‌‌ترین اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودروهای گازسوز هستند و استانداردهای مختلفی در مورد ساخت مخازن تدوین شده است. وی اضافه‌کرد: براساس این استانداردها، مخازن CNG به چهار دسته فلزی نوع یک، کامپوزیتی نوع دوم با آستر فلزی (دورپیچ)، کامپوزیتی نوع سوم با آستر فلزی (تمام پیچ) و کامپوزیتی نوع چهارم با آستر پلاستیکی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند که در حال‌حاضر این شرکت با بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات خود، امکان ساخت هر چهار نوع مخزن را دارد. ناصری؛ با اشاره به اینکه این شرکت ظرفیت تولید سالیان ۲۵۰ هزار مخزن را دارد، اظهار داشت: این مخازن باید در فرآیندی بدون استفاده از جوش و به صورت بدون درز ساخته شوند. ساخت انواع مخازن CNG به دلیل مقاومت بالایی که باید این مخازن در برابر فشار درونی داشته باشند از فناوری بسیار بالایی برخوردار است و گاز طبیعی فشرده برای استفاده در خودرو‌‌ها در مخازن تحت فشار ۲۰۰ الی ۲۴۰ بار ذخیره می‌شود. وی بیان‌ داشت: به علت تحت فشار بودن این گاز در داخل مخزن و وجود مقداری بخار آب و سولفید هیدروژن داخل آن، به مرور زمان باعث خوردگی سطح داخلی مخزن می‌شود و مخزن در عمر کاری خود بار‌‌ها پر و خالی می‌شود؛ بنابراین بار‌‌ها تحت تنش و خستگی ناشی از پر و خالی شدن قرار می‌گیرد و احتمال رشد پدیده ترک در بدنه مخزن وجود دارد. وی گفت: از سویی شرایط بحرانی که ممکن است مخزن مخصوص ذخیره سوخت بر روی خودرو در طول عمر کاری خود با آن مواجه شود، این الزام را ایجاد می‌کند که مخزن در برابر سختگیرانه‌‌‌ترین شرایط آزمون قرار گیرد. کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، در ادامه خاطرنشان‌کرد: در آینده نزدیک سوخت گاز طبیعی به‌عنوان یکی از مهم‌‌ترین گزینه‌های جایگزین بنزین و گازوئیل خواهد بود و محصول تولیدی جهت دوگانه‌سوز کردن خودروهای تولید شده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مسأله یکی از مهم‌‌ترین اهداف دولت در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف بنزین و بالطبع کاهش واردات آن و جلوگیری از خروج ارز از کشور است. وی گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد طرح تبدیل خودروهای عمومی و شخصی شامل تاکسی‌ها، ون‌‌‌ها و وانت‌بار‌‌ها به سیستم دوگانه‌سوز از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شده و براساس این مصوبه قرار است یک‌ میلیون و ۴۶۴‌هزار خودرو به سیستم دوگانه‌سوز تبدیل شوند. ناصری؛ همچنین گفت: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در حال‌حاضر آمادگی دارد از چنین شرکت‌هایی در قالب اعطای تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیارد ریال حمایت‌های لازم را به عمل آورد و درصدد افزایش روزافزون چتر حمایتی خود از صنایع پیشرفته کشور است.