گروه زمینومعدن -تفاوت قیمت محصولات فولادی تولیدی در کشور و خارج از کشور باعث شده عدهای از تجار بدون هیچگونه زحمت و اشتغالزایی، محصولات فولادی را به قیمتهای سرکوبشده از بورس کالا خریداری میکنند و با رقابت منفی و ارزانفروشی، آن را به کشورهای همسایه صادر میکنند بهطوری که شمش فولاد ایران در بازارهای صادراتی […]
گروه زمینومعدن -تفاوت قیمت محصولات فولادی تولیدی در کشور و خارج از کشور باعث شده عدهای از تجار بدون هیچگونه زحمت و اشتغالزایی، محصولات فولادی را به قیمتهای سرکوبشده از بورس کالا خریداری میکنند و با رقابت منفی و ارزانفروشی، آن را به کشورهای همسایه صادر میکنند بهطوری که شمش فولاد ایران در بازارهای صادراتی ۶۰ تا ۹۰ دلار ارزان تر از قیمتهای جهانی عرضه میشود. به گزارش مناقصهمزایده، امیر صباغ؛ مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیأت عامل ایمیدرو، در این باره با بیان اینکه ارزانفروشی در صادرات یکی از چالشهای عمده صنعت فولاد ایران است که با افزایش شش میلیون تنی ظرفیت فولاد کشور در سالجاری تشدید میشود، گفت: در حالحاضر نرخ بیلت صادراتی ایران نسبت به ترکیه ۱۹۷ دلار یا ۲۲ درصد ارزانتر بوده و اسلب صادراتی ایران نیز به نسبت برزیل اختلاف ۳۰۰ دلار یا ۳۸ درصدی دارد. در بیان ریشههای ارزانفروشی فولاد صادراتی ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- به دلایل تحریم، فولادسازان ایران متمرکز بر فروش فوب بهصورت نقدی هستند و علاقهای به انبارسازی و بازاریابی در کشور هدف ندارند. به علاوه دسترسی به بازارهای اروپا و آمریکا که قیمت فولاد بالایی دارند، به دلیل تحریم و عدم توافق تجاری دوجانبه، محدود است.
۲- مشتریان محدود صادراتی (عموماً شرکتهای بازرگانی متوسط مقیاس که بعضاً با هم هماهنگ هستند).
۳- حاشیه سود بالای فولادسازان ایران که مرتبط با هزینههای پایین انرژی و دستمزد و خدمات بوده و امکان ارایه تخفیفهای غیرمنطقی به مشتریان را فراهم میآورد.
۴- تعداد بسیار بالای واحد تولیدی فولاد (بالای ۱۰۰ واحد) و دشواری هماهنگی بین آنها که عامل تشدید رقابت منفی در بازارهای هدف صادراتی است. (ساختار عرضه)
۵- تمرکز صادرات فولاد بروی محصولات میانی که سطح رقابت جهانی در آن بسیار بالا بوده و فروش اعتباری در آن مرسوم است. (بازار جهانی اسلب تنها ۲۰ میلیون تن است.)
۶- تجربه و محدودیت دسترسی فولادسازان ایران در بکارگیری ابزارهای نوین مالی و هجینگ قیمتها در بازارهای جهانی.
۷- هدف صادرات برابر کسب دلار به جای سود: صادرات تبدیل به یک ابزار تأمین ارز فولادسازان در تولید و طرحهای توسعه شده و از حساسیت هیأت مدیره شرکتها کاسته است. گفتنی است؛ صنعت فولاد کشور امروز بیش از ۲۰ میلیارد دلار طرح توسعه داشته که ارز آن بایستی توسط خود فولادساز به هر قیمتی تأمین شود.
دیدگاه بسته شده است.