وجود قوانین مخل تولید علی‌رغم تصویب قانون بهبود فضای کسب‌ و کار

  عضو کمیسیون فضای کسب‌ و کار اتاق تهران گفت: برخی از قوانین کشور نیازمند اصلاح و بازنگری هستند که اصلاح آن نیازمند همکاری ۳ قوه در کشور است تا فضای کسب‌ و کار با کم‌ترین موانع برای فعالان بخش خصوصی همراه باشد اما قوانین مخل تولید با وجود تصویب فضای کسب و کار همچنان […]

 

عضو کمیسیون فضای کسب‌ و کار اتاق تهران گفت: برخی از قوانین کشور نیازمند اصلاح و بازنگری هستند که اصلاح آن نیازمند همکاری ۳ قوه در کشور است تا فضای کسب‌ و کار با کم‌ترین موانع برای فعالان بخش خصوصی همراه باشد اما قوانین مخل تولید با وجود تصویب فضای کسب و کار همچنان موجود است.

علی نقیب در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تلاش‌های انجام شده در جهت حل مشکلات اجرایی قانون بهبود فضای کسب ‌و کار، خاطرنشان ‌کرد: بخش خصوصی با قوانین دست‌ و پاگیر بسیاری روبه‌روست و این امیدواری وجود دارد که اتاق بازرگانی آینده در تعاملی که با بخش‌های دولتی دارد قوانین را در جهت رفع موانع تولید تسهیل کنند.

وی با بیان این‌که افزایش ظرفیت‌های تولیدی می‌تواند افزایش ارزش افزوده‌، افزایش تولید ناخالص داخلی و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد‌، گفت: همچنین در بخش روابط بین‌الملل دولت مسؤول است تا پیمان‌های اقتصادی و دوستی را به گونه‌ای تنظیم کند که فعالان بخش خصوصی در واردات مواد اولیه و صادرات محصولات تولیدی با کم‌ترین مشکل مواجه شده و همانند کشورهای همسایه نقشی فعال در صادرات داشته باشند، اما تاکنون در این زمینه موفقیت‌های چندانی حاصل نشده و ترکیه از این ابزار به درستی در افزایش مبادلات تجاری استفاده کرده است.

عضو کمیسیون فضای کسب ‌و کار اتاق تهران عنوان ‌کرد: از دولت درخواست می‌شود که در پیمان‌های تجاری ‌و اقتصادی کاهش تعرفه‌های تجاری و برقراری تعرفه‌های ترجیحی را با تلاش بیش‌تری در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهار ‌کرد: از دولت درخواست می‌شود که در پیمان‌های تجاری و اقتصادی‌، کاهش تعرفه‌های تجاری و برقراری تعرفه‌های ترجیحی را با تلاش بیش‌تری در دستور کار خود قرار دهد.

نقیب عنوان ‌کرد: دولت با انجام دیپلماسی سیاسی مناسب با سایر کشور‌ها و ایجاد قوانین و مقررات متناسب که تولید را زیر چتر حمایتی قرار دهد‌، نقش مهمی در ایجاد فضای لازم برای فعالیت‌های اقتصادی دارد و اتاق‌های بازرگانی که متشکل از فعالان اقتصادی هستند نیز می‌توانند به عنوان سخنگویی سایر فعالان در تعامل مناسب با دولت و سایر قوا تلاش عمده‌ای در حل مشکلات ضد تولیدی در کشور و انعکاس مطالبات تولید‌کنندگان داشته باشند.

نقیب با اشاره به این‌که اتاق‌های بازرگانی تاکنون تلاش داشته‌اند تا در گوشزد کردن مشکلات کلان اقتصادی کشور به دولت‌‌ها نقش مهمی ایفا کنند‌، بیان ‌کرد: اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران و سایر استان‌ها در جهت حل موانع و مشکلات منطقه‌ای و ملی نقش مهمی را در طول سالیان گذشته ایفا کرده‌اند که برخی از نتایج این تلاش‌ها منتج به رفع موردی مشکلات شده است.

 

نقیب در پاسخ به این پرسش که اتاق بازرگانی چگونه می‌توانند نقش کاتالیزوری خود را در بهبود فضای کسب ‌و کار افزایش دهند‌، اظهار ‌کرد: متأسفانه دولت‌‌ها وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی داشته‌اند به همین دلیل نگاه مثبتی به بهبود فضای کسب‌ و کار در کشور صورت نگرفته و شاید دولت انگیزه لازم را در این زمینه به همراه نداشته است.