براساس آخرین اظهارات مسؤولان حدود ۳۰۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میشود و تاکنون ۱۵ میلیون نفر از مردم از این پنجره برای دریافت خدمات خود استفاده کردهاند. به گزارش ایرنا، شکلگیری دولت هوشمند از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم است و به خدمتی هوشمند گفته میشود که آن خدمت بدون مراجعه […]
براساس آخرین اظهارات مسؤولان حدود ۳۰۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میشود و تاکنون ۱۵ میلیون نفر از مردم از این پنجره برای دریافت خدمات خود استفاده کردهاند. به گزارش ایرنا، شکلگیری دولت هوشمند از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم است و به خدمتی هوشمند گفته میشود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت باشد که این مورد آخر کار سختی است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند. در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گامهای بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرد. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند؛ اول اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راهاندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانههای متعدد آنها خودداری کنند، دوم حداقل یکسوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و سوم پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاهها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریورماه به سرانجام میرساندند. وزارت ارتباطات هشت ماه زودتر از مهلت قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راهاندازی کرد و تا شهریورماه از مجموع حدود ۱۵۰ دستگاهی که خدمات عمومی ملی دارند و مشمول قانون هستند، بیش از ۴۰ دستگاه به پنجره ملی متصل شدند و مابقی نیز در تلاش برای انجام تعهد خود در مهلت قانونی بودند و از ابتدای پاییز سال گذشته دستگاه و سازمانهای زیادی به این پنجره متصل و خدمات خود را از این طریق ارائه کردند. در ادامه این گزارش به معرفی خدماتی که برخی سازمانها به این پنجره متصل شدند میپردازیم. گفته شده سازمان بیمه تأمیناجتماعی یکی از دستگاههایی بود که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا الان موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابلتوجهی خود را برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تأمیناجتماعی برسانند. در این گزارش به برخی از سازمانهایی که به این پنجره متصل شدهاند و خدمات خود را ارائه دادهاند اشاره شده است. طبق اعلام، امروز میلیونها هموطن برای خدماتی چون، دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تأییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تأمیناجتماعی در شهر و روستا را ندارند و در هر ساعت از شبانهروز و در زمان بسیار کوتاهی و به صورت کاملاً رایگان این خدمات را میتوانند دریافت کنند. گمرک در میان دستگاههای اجرایی بهعنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائزاهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به دلایل مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ میدهد، ادامه ارائه خدمات به روشهای سنتی را تقریباً ناممکن میسازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. از همینرو با برنامهریزیهای انجام شده، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد. هم اکنون حدود ۵۰ خدمت شناسهدار این سازمان در بخشهای واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محمولههای پستی ورودی و خروجی و همچنین مسافری با تنها یک بار احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است. بهطوریکه متقاضیان با مراجعه به آن میتوانند از این خدمات به صورت تمام وقت و بدون مراجعه حضوری بهرهمند شوند که از جمله آنها میتوان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بستههای پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره کرد. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که به نشانی www.my.gov.ir در دسترس عموم قرار دارد، خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در قالب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن مراجعه حضوری و با یک بار احراز هویت به مودیان ارائه میشود. این خدمات شامل ۱۹ مورد است اما مهمترین آنها عبارت است از سامانههای دریافت و پردازش اظهارنامه، اعتراضات و شکایات، شیوه استرداد مالیات و مالیات ارث. در حالی که اتصال دستگاهها به این پنجره ادامه دارد، اسفند سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات از اتصال حدود ۹۳ درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند خبر داد و گفت راهاندازی پنجره ملی خدمات هوشمند آرزویی بود که در قدم اول راهاندازی شده و حدود ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارائه میشود که این اتفاق بزرگی است. در همین رابطه به تازگی عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم رونمایی از پروژههای ارتباطی به مناسبت روز جهانی ارتباطات به راهاندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و گفت در ۲۰ ماه گذشته ۹۵ درصد دستگاههای دولتی نزدیک به ۵۰ درصد خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه کردند. طبق گفته وی، حدود ۳۰۰۰ هزار خدمت در این پنجره ارائه میشود و مردم میتوانند با یک بار احراز هویت از تمام خدمات مورد نیاز خود از طریق این پنجره بهرهمند شوند و تاکنون نیز ۱۵ میلیون نفر از مردم از این پنجره برای دریافت خدمات خود استفاده کردهاند. گفتنی است؛ اواخر سال ۱۴۰۱ پروژه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در بخش نهایی داوری پروژههای دولت الکترونیک مسابقات اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی(WSIS) که همزمان با روز سوم اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی سال ۲۰۲۳ در ژنو سوئیس برگزار شد، اتحادیه بینالمللی ارتباطات(ITU) این پروژه را بهعنوان یکی از پروژههای برتر در حوزه دولت الکترونیک انتخاب و جایزه WSIS Prize Champion ۲۰۲۳ را به رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران که به نمایندگی از این وزارتخانه در این اجلاس شرکت کرده بود اهدا کرد.
براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده در مجموع بیش از ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ایرانیان از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند. به گزارش ایسنا، فناوری اطلاعات طی سالیان گذشته در دنیا و به تبع آن در کشور ما، نقشی بیبدیل و انکارناپذیری در پیشرفت همه برنامههای کشور داشته است. […]
براساس اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد، وزارت اقتصاد بیش از ۸۰ درصد خدمات خود از حوزه مالیاتی و گمرک تا بورس و بیمه و وزارت راهوشهرسازی ۸۰ درصد خدمات خود را الکترونیکی و ۲۲ درصد را به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند […]
طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، بیش از ۲۷ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبتنام کردهاند و از بیش از ۳۰۰۰ خدمت دولتی که از طریق این پنجره ارائه میشود، بهره میگیرند. به گزارش ایرنا، دولت الکترونیکی بهعنوان یکی از مهمترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد میتواند […]
سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، خدمت هوشمند بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت است که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای […]
دیدگاه بسته شده است.