یک مقام مسؤول خبر داد توسعه تجارت نفت در خارک با از سرگیری سوآپ نفت خام توسعه مسیر خط لوله انتقال شمال تا کشورهای تولیدکننده نفت در صورت فعال شدن سوآپ توجیه اقتصادی دارد؛ زیرا در بلندمدت انتقال نفتخام با خط لوله بسیار ارزانتر و مطمئنتر از انتقال از طریق دریاست. عباسعلیجعفرینسب، مدیرعامل شرکت خطوط […]
یک مقام مسؤول خبر داد
توسعه تجارت نفت در خارک با از سرگیری سوآپ نفت خام
توسعه مسیر خط لوله انتقال شمال تا کشورهای تولیدکننده نفت در صورت فعال شدن سوآپ توجیه اقتصادی دارد؛ زیرا در بلندمدت انتقال نفتخام با خط لوله بسیار ارزانتر و مطمئنتر از انتقال از طریق دریاست.
عباسعلیجعفرینسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در این باره به شانا گفت: اگر کیفیت و مقدار نفتخام دریافتی در منطقه شمال مانند گذشته باشد، هم اکنون توانایی انتقال روزانه ١٢٠ هزار بشکه نفتخام را از نکا به ساری و از ساری به تهران برای تأمین خوراک پالایشگاههای تهران و تبریز داریم.
وی افزود: خط لوله شمال آمادگی لازم را برای ازسرگیری عملیات انتقال نفتخام دارد و از هر زمان که اعلام شود، میتواند نفتخام را به مقصد برساند.
جعفری نسب ادامه داد: براساس طراحی گذشته این خط لوله از نکا تا تهران و از تهران به پالایشگاه تهران و تبریز وجود دارد و تغییر خاصی با توجه به ظرفیت درخواستی از سوی پالایشگاهها نیاز ندارد.
به گفته وی، با این خط لوله، نفتخام به پالایشگاه تهران و تبریز میرسد، اما در صورت نیاز این امکان وجود دارد که خوراک پالایشگاه اراک هم با اندکی تغییر، تأمین کنیم.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با اشاره به این که هم اکنون خط ظرفیت انتقال تا ٣٧٠ هزار بشکه را دارد، گفت: افزایش ظرفیت انتقال نفتخام با این خط لوله تا رقم ٥٠٠ هزار بشکه در روز وجود دارد.
امکان تغذیه خوراک پالایشگاه اراک با خط لوله شمال
وی، با اشاره به این که پالایشگاههای دیگر که از جنوب تغذیه میشوند و نیازی به انتقال نفت از شمال وجود ندارد، گفت: در برنامههای آینده میتوان برای انتقال بیشتر حجم سوآپ، خوراک پالایشگاه اراک را هم تأمین کرد؛ البته اینها همگی به نوع و مقدار نفتخام تحویلی بستگی دارد.
جعفری نسب، با بیان این که مذاکراتی در زمینه سوآپ با روسیه و قزاقستان صورت گرفته است، گفت: هم اکنون ظرفیت انتقال خط لوله ٣٧٠ هزار بشکه در روز است؛ البته با توجه به اینکه انتقال نفتخام از دریا آغاز میشود و نفتکشهایی که در خزر تردد میکنند ۵ تا ۷ هزار تنی هستند، بنابراین انتقال نفتخام، تخلیه و بارگیری با نفتکشهای کوچک زمانبر خواهد بود و به نظر میرسد تا رقم ٢٠٠ هزار بشکه بیشتر در روز امکانپذیر نباشد.
وی ادامه داد: در صورت نیاز باید خط لوله تا منابع تولید و میدانهای نفتی امتداد یابد یا با نفتکشهای بزرگتر منتقل شود.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: تأسیسات دریایی و اسکلهها باید همزمان از طرف ما و کشورهای صادرکننده تقویت شود که این کارها زمانبر بوده است، اما برای آغاز کار با ظرفیت روزانه ١٢٠ هزار بشکه مشکلی وجود ندارد.
به گفته وی، خط لوله شمال با خطوط لوله فعال تفاوت زیادی نداشته است، زیرا این خط تحتفشار هست و دائم کنترل میشود.
جعفرینسب، با اشاره به گذر این خط لوله از مناطق جنگلی و کوهستانی اعلام کرد: همه عملیاتی که برای نگهداری و تعمیرات خط در این سالها لازم بوده، انجام و مرتب وضع خط پایش شده است.
وی یادآور شد: در این سالها چند بار نفتخام را از این خط به شمال منتقل کردیم و از آنجا با همین خط برگرداندیم که نفتخام جریان داشته باشد تا از مسایل ماندگاری و ایجاد رسوب در خط جلوگیری شود، همچنین برنامه پیگرانی هوشمند خط را در برنامه داریم که اگر خط فعال شد، میتوانیم عملیات را اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: خط لوله شمال ٣١٠ کیلومتر از نکا تا تهران ٣٢ اینچ و بخش ٩٠ کیلومتری پایانی به سمت تهران ٣٠ اینچ است.
به گفته وی، این خط قابلیت افزایش ظرفیت تا ٥٠٠ هزار بشکه را هم دارد، اما به دلیل محدودیتهای بخش دریایی به نظر نمیرسد بتوان بیشتر از ٢٠٠ هزار بشکه در روز منتقل کرد.
ازسرگیری سوآپ نفتخام سبب رونق اقتصادی کشور میشود
جعفری نسب، درباره توسعه این خط گفت: در صورت فعال شدن این خط توسعه مسیر خط تا کشورهای تولیدکننده توجیه اقتصادی خواهد داشت، زیرا در بلندمدت انتقال با خط لوله بسیار ارزانتر و مطمئنتر از انتقال دریایی است.
وی، با اشاره به تأثیرات از سرگیری سوآپ افزود: به هر حال ارتباط با کشورهای همسایه تقویت و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بر رونق اقتصادی و روابط سیاسی دو جانبه تأثیر دارد.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: تأمین نفتخام مورد نیاز پالایشگاه تهران و تبریز از شمال سبب کاهش مسافت و مصرف انرژی میشود و به دنبال آن صرفهجویی منابع و امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت.
توسعه تجارت نفت در خارک با از سرگیری سوآپ
وی با اشاره به این که با از سرگیری سوآپ در خارک هم قدرت مانور بیشتری خواهیم داشت، گفت: شرکتهای طرف قرارداد با ایران اگر متعهد به برداشت از خارک شوند، این موضوع توسعه تجارت نفت را در پی خواهد داشت.
سوآپ در لغت به معنای «معامله پایاپای، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جایگزین کردن، جانشین کردن» است و در اصطلاح «به این معنی است که یک کالا را از یک نقطه تحویل گرفت و دقیقاً همان میزان کالا را در نقطهای دیگر تحویل داد.»
در دهه ١٩٩٠ و پس از فروپاشی شوروی سابق و استقلال یافتن کشورهای آسیایی مرکزی این کشورها برای توسعه اقتصادی خود، به صادرات نفت نیاز مبرم داشتند و این در حالی بود که امکانات آنان جهت رساندن نفت خود به دست مصرفکنندگان در اروپا، آسیا و آمریکا بسیار محدود بود.
به همین دلیل در سال ١٣٧٥ قراردادی میان ایران و قزاقستان امضا شد که براساس آن روزانه ٤٠ هزار بشکه نفتخام سبک از قزاقستان تحویل پالایشگاه تبریز و تهران میشد و در عوض به همین مقدار نفتخام سبک ایران در خلیجفارس برای شرکای بازرگانی قزاقستان تحویل آنها میشد.
در روش سوآپ تولیدکنندگان نفت در حوزه دریای خزر (روسیه، قزاقستان و ترکمنستان) نفت صادراتی خود را با نفتکش به پایانه نفتی شمال ایران تحویل میدهند سپس ایران این نفت را به پالایشگاههای تهران و تبریز انتقال میدهد و نفت پالایش شده برای مصرف داخلی توزیع میشود و ایران معادل نفت را در جزیزه خارک به کشورهای هدف صادر میکند.
نخستین عملیات سوآپ نفتخام ایران در سال ٧٥ انجام شد و پس از ١٤ سال در سال ٨٩ با دستور وزیر نفت دولت دهم به یکباره سوآپ نفتخام قطع شد و کشورها و شرکتها با کشورهای دیگر منطقه قرارداد امضا کردند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.