تحویل هواپیما به ایران منوط به مذاکرات ایران‌ایر با بوئینگ و ایرباس است

    رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که اجازه ندهد هیچ تحریم جدید هسته‌ای علیه ایران برقرار شود یا تحریم‌های قبلی تحت عناوین و بهانه‌های جدید بخواهد برگردد.سیدعباس‌عراقچی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص تأخیر در تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران، اظهار داشت: تأخیری که […]

    رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که اجازه ندهد هیچ تحریم جدید هسته‌ای علیه ایران برقرار شود یا تحریم‌های قبلی تحت عناوین و بهانه‌های جدید بخواهد برگردد.سیدعباس‌عراقچی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص تأخیر در تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران، اظهار داشت: تأخیری که در زمینه تحویل هواپیما‌‌ها وجود دارد به مذاکراتی که بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ در جریان است مربوط می‌شود که این مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این‌که هم ایرباس و هم بوئینگ همزمان از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست مجوز فروش این هواپیما‌‌ها را به ایران کرده بودند، بیان کرد: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که این مجوز‌‌ها را بدهد چون بخشی از تحریم‌های اولیه است.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این‌که مشکل عمده تأخیر در صدور این مجوز‌‌ها بود که صادر شده است، ادامه داد: تحویل هواپیما‌‌ها به ایران منوط به این است که مذاکرات دوجانبه بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ هم به سرانجام برسد.

عراقچی با بیان این‌که مذاکرات این موضوع مفصل و پیچیده است و ابعاد متعدد فنی و حقوقی را در بر می‌گیرد که در حال اجرا است، متذکر شد: دوستان ما در هواپیمایی امیدوار هستند که اولین هواپیما‌‌ها به ایران وارد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که مصوبات مجلس نمایندگان آمریکا تا قبل از امضای رییس‌جمهور، آیا نقض برجام محسوب می‌شود یا خیر، پاسخ داد: نه، این‌‌‌ها زمانی که بخواهد اجرایی شود نقض برجام محسوب خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این‌که طبق برجام رییس‌جمهور آمریکا متعهد است که جلوی چنین مصوباتی را بگیرد، گفت: اگر تحریم جدید هسته‌ای بخواهد علیه ایران برقرار شود، رییس‌جمهور آمریکا متعهد است که طبق برجام آن‌‌ها را وتو کند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این‌که تا الان موردی نداشته‌ایم که پیشنهاداتی که نمایندگان کنگره ارایه می‌کنند به مرحله تصویب قانون برسد که رییس‌جمهور بخواهد وتو کند، گفت: تاکنون این موضوعات در همان مراحل اولیه منتفی شده‌اند یا همان‌جا گیر کرده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

در توافق هسته‌ای فراتر از تعهداتمان رفته‌ایم

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با ادعای این‌که کشورش در اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای کوتاهی نکرده است، گفت: ما حتی از تعهداتمان فراتر رفته‌ایم تا اطمینان یابیم که بانک‌ها با ایران تعامل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تفصیلی با نشریه فارین‌افرز درباره مسایل مختلف بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و بحران سوریه صحبت کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات برای حل بحران سوریه و این‌که آیا وی می‌تواند توافقی را تصور کند که هم آمریکا، هم روسیه و هم ایران را در بر داشته باشد، گفت: من می‌توانم چنین توافقی را متصور باشم. هر چند هنوز کسی حرف آخر خود را در این مقطع زمانی نزده است اما بهتر است که بر سر میز مذاکره برای مذاکراتی درست تلاش شود تا این‌که بیشتر از این شاهد تخریب حلب و سوریه باشیم.

کری در ادامه به سؤالاتی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که تابستان سال گذشته حاصل شد و در ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا درآمد پاسخ داد.

وی درباره این‌که آیا ممکن است توافق هسته‌ای منجر به تغییر رفتار ایران در دیگر زمینه‌ها شود، بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چیزی که می‌توانیم انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم ما به سهم خود به این توافق پایبند بوده‌ایم. ما این کار را انجام داده و حتی فراتر از آن رفته‌ایم تا اطمینان کسب کنیم که بانک‌هایی به دلایل متعدد که مایل به تعامل با ایران نیستند، با این کشور دادوستد می‌کنند. ما تمام تحریم‌هایی که توافق کردیم لغو کنیم را برداشته‌ایم اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد. ما باید به ایران در درک این موضوع کمک کنیم که چالش‌هایی داخلی در ارتباط با نظام بانکداری‌اش، رویه‌های تجاری‌اش و شفاف‌سازی خود دارد که باید به آن‌‌ها رسیدگی کند.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا آن‌‌ها می‌توانند چنین کمکی را به ایران بکنند، مدعی شد: بله. ما درباره فن‌آوری و چند چیز به خصوص دیگر توانستیم کمک کنیم اما به دلیل درگیری ایران در یمن، پشتیبانی‌اش از اسد (رییس‌جمهور سوریه)، حمایتش از حزب‌ا… و شلیک موشک‌هایی که مردم آن را تهدیدآمیز می‌بینند و این قبیل موارد، این کار بسیار دشوار است. این مسایل تلاش‌ها برای حرکت رو به جلو را پیچیده می‌کند.

کری در ادامه ادعاهای خود به تفکر رهبرمعظم‌انقلاب نسبت به غرب اشاره کرد و گفت: اما من امیدوارم که ایران به مرور زمان به شکلی سازنده به جامعه بین‌الملل بازگردد و برای باثبات‌تر شدن منطقه و برقراری صلح در مناطقی که به آن نیاز دارند، تلاش کند.

از زمان اجرای توافق هسته‌ای مقامات ایران همواره نسبت به قصور واشنگتن در اجرای تعهداتش شکایت کرده و می‌گویند که بانک‌های بزرگ غربی به دلیل ترس از تحریم‌های باقیمانده واشنگتن علیه تهران برای آغاز تعامل با ایران احتیاط می‌کنند و این مانعی است تا ایران به دستاوردهای اقتصادی مورد انتظار از برجام دست پیدا کند.

 

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی از تغییر رفتار ایران در منطقه سخن می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران به ویژه بر بازگرداندن ثبات در منطقه تأکید و برای آن تلاش می‌کند و می‌گوید که این سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه است که منجر به بی‌ثباتی، اختلاف میان کشور‌‌ها و حتی جنگ‌های داخلی شده است.