گروه خودرو- لوازمیدکی خودرو از حیاتیترین موضوعات بازار خودرو است که با توجه به توان تولید تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشور نمیتوان توقع آن را داشت که فقط تولیدکنندگان داخلی بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. در همین جهت قسمتی از این بازار پُرسود و پررونق را باید با واردات پر کرد تا توانست نیاز […]
گروه خودرو- لوازمیدکی خودرو از حیاتیترین موضوعات بازار خودرو است که با توجه به توان تولید تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشور نمیتوان توقع آن را داشت که فقط تولیدکنندگان داخلی بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. در همین جهت قسمتی از این بازار پُرسود و پررونق را باید با واردات پر کرد تا توانست نیاز بازار را پاسخگو بود. اما در چند ماه اخیر شاهد آن بودیم که قیمت قطعات یدکی خودرو با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شد و باعث شد که عده زیادی از مصرفکنندگان توان خرید قطعه را نداشته باشند و مسؤولان این بخش علت این افزایش قیمتها را نوسان در بازار ارز عنوان میکنند و همه تقصیرها را به گردن آن میاندازند. اما صرف اینکه افزایش نرخ ارز تعیینکننده قیمتها باشد، بهنظر کمی غیرواقعی است که اگر اینطور باشد پس نقش ارگانهای نظارتی چه خواهد بود؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، احمد حسینی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، با تأکید بر این مطلب، گفت: با افزایش قیمت دلار و بروکراسی سخت و پیچیده واردات قطعات یدکی خودرو، این بازار با معضلات تازهای مواجه شده است. بازار لوازمیدکی خودرو نیز مانند سایر بازارها تحتتأثیر نوسان قیمت ارز است. حسینی؛ ادامه داد: جهش قیمت دلار و سایر ارزها وضعیت قیمت لوازمیدکی خودرو را در بازار تغییر داده است تا حدی که از ابتدای سالجاری لوازمیدکی جهش حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، گفت: نکته دیگری که در این بازار حائزاهمیت است، افزایش قیمت مواد اولیه شرکتهای داخلی است. وی تصریح کرد: افزایش دستمزد کارگران، حق بیمه و سایر هزینههای جانبی نیز دلیل دیگری بر افزایش چند درصدی قیمت لوازمیدکی در بازار است. حسینی؛ گفت: زمانی ممکن است برخی قطعات با قیمت تمام شده به دست مشتریان در بازار برسد، اما از سوی دیگر بازار رقابتی تعیینکننده قیمت لوازمیدکی خودرو است. عرضه و تقاضا تعیینتکلیف نهایی قیمتها در بازار لوازمیدکی خودرو است. اما متأسفانه بروکراسیهای اداری در گمرک مانع اصلی عرضه به موقع و با قیمت مناسبتر به بازار است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، خاطرنشان کرد: موضوع شناسه کالا و کدرهگیری دو کد هستند که روی کالا از سوی تولیدکننده یا واردکننده نصب شده و نشاندهنده اصالت کالاست، اما با افزایش قیمت دلار و بروکراسیها در واردات قطعات یدکی خودرو، این بازار با معضلات تازهای مواجه شده است. بروکراسیهای بیمورد در این خصوص چالشهای زیادی را درخصوص ترخیص و قیمت نهایی قطعات در بازار لوازمیدکی خودرو ایجاد کرده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، در مورد کالاهای بیکیفیت در بازار لوازمیدکی و جمع آوری قطعات و لوازمیدکی بدون شناسه نیز، گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مصوب سال ۱۳۹۲ است، آمده که شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور میشوند و همچنین تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالاهای جعلی، تقلبی و غیربهداشتی و غیراستاندارد منوط به ارائه گواهی دریافت شناسه و شناسه رسمی است. وی درخصوص چالشهای اجرای این قانون هم، گفت: شناسه کالا و کدرهگیری دو کد هستند که روی کالا از سوی تولیدکننده یا واردکننده نصب شده و نشاندهنده اصالت کالاست. این فعال صنفی، گفت: چالش نخست اینکه آییننامهها و مصوبات بخش مجری، حکم این قانون را توسعه دادند، مشکل دوم عدم تأمین کامل زیرساختهای لازم برای اجرای قانون و مشکل سوم هم انتخاب مسیر نادرست برای اجرای قانون است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، با بیان اینکه باید بین قانون و اجرا تفکیک قائل شد اظهار کرد: این قانون، قانون بسیار خوبی است، اما برای عملیاتی شدن این قانون پیشنیازهایی لازم است که هنوز فراهم نشده است.
دیدگاه بسته شده است.