برگزارکنندگان دولتی نمایشگاه علاقه‌ای برای خلق بازارهای جدید ندارند

رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه برگزارکنندگان دولتی نمایشگاه علاقه‌ای برای خلق بازارهای جدید ندارند اعتدالی رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه گفت: مداخله دولتی‌‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها در کنار شرایط غیررقابتی فضا را برای بخش خصوصی تنگ کرده است ضمن آن‌که دولتی‌‌ها نیز علاقه چندانی به استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاهی برای خلق بازارهای جدید صادراتی ندارند […]

رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه

برگزارکنندگان دولتی نمایشگاه علاقه‌ای برای خلق بازارهای جدید ندارند

اعتدالی رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه گفت: مداخله دولتی‌‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها در کنار شرایط غیررقابتی فضا را برای بخش خصوصی تنگ کرده است ضمن آن‌که دولتی‌‌ها نیز علاقه چندانی به استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاهی برای خلق بازارهای جدید صادراتی ندارند و تنها برگزاری چند نمایشگاه به صورت دستوری و با سلیقه مدیران در دستور کار دولتی‌‌ها قرار می‌گیرد.

علی‌اعتدالی در گفت‌وگو با پانا در خصوص نقش نمایشگاه‌ها در بازاریابی محصولاتی که در بازارهای هدف صادراتی می‌تواند بازار جدید داشته باشند، اظهارکرد: نمایشگاه‌ها در کشور توسط دو بخش دولتی ‌و خصوصی در حال برگزاری است و نمایشگاه‌هایی که توسط این دو بخش درحال برگزاری در شرایط رقابتی یکسان برگزار نمی‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل قطع یارانه برگزاری نمایشگاه‌ها محدودیت‌های بودجه‌ای است‌، تصریح ‌کرد: سیستم نظارتی کار آمدی نیز بر عملکرد برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صورت نمی‌گیرد تا بتواند راندمان نمایشگاه‌ها را افزایش دهد.

وی با تأکید بر این‌که عدم مداخله دولت منجر به دستاوردهای بیش‌تری از نمایشگاه‌ها در بخش تولید صادراتی خواهد شد، افزود: بخش دولتی هزینه‌های کم‌تری برای برگزاری نمایشگاه‌ها پرداخت می‌کند و از امکانات دولتی استفاده می‌کند به‌طور مثال تمامی هزینه‌های پرسنلی‌، آب‌ و برق و پشتیبانی در نمایشگاه‌های که توسط بخش دولتی صورت می‌گیرد از امکانات بخش عمومی است.

اعتدالی بیان ‌کرد: در شرایطی که بخش خصوصی برای برگزاری هر نمایشگاه داخلی ‌و خارجی متکی به پرداخت هزینه‌هایی غیرقابل رقابت با بخش دولتی است موجب تضعیف بخش خصوصی در فضای رقابتی می‌شود.

وی با بیان این‌که هزینه‌های تبلیغات در نمایشگاه‌های خارجی بالاست، عنوان‌ کرد: اگر نمایشگاه‌های خارجی در بحث تبلیغات موفق عمل نکنند برگزاری نمایشگاه تنها تحمیل هزینه‌های برگزاری به شرکت‌هایی است که در آن حضور پیدا کرده‌اند.

 

رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه خاطرنشان ‌کرد: یارانه‌هایی که در گذشته از سوی سازمان توسعه تجارت برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی پرداخت می‌شد نیز حذف شده است و این در حالی است که در همه جای دنیا تا چند سال برای برگزاری نمایشگاه سوبسید پرداخت می‌شود تا این نمایشگاه‌ها به نتیجه برسد.