اجرای طرح کارت‌های اعتباری بدون اعمال نظارت باعث افزایش واردات می‌شود

یک اقتصاددان اجرای طرح کارت‌های اعتباری بدون اعمال نظارت باعث افزایش واردات می‌شود فرزاد هاشمی، اقتصاددان با اشاره به اشتباه دولت‌های گذشته در نحوه کاهش تورم گفت: این نگرش که دولت برای کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، دست به انجام واردات کالاهای مصرفی به خصوص کالاهای بی‌کیفیت چینی کند قطعاً راهکاری غیرعلمی و […]

یک اقتصاددان

اجرای طرح کارت‌های اعتباری بدون اعمال نظارت باعث افزایش واردات می‌شود

فرزاد هاشمی، اقتصاددان با اشاره به اشتباه دولت‌های گذشته در نحوه کاهش تورم گفت: این نگرش که دولت برای کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، دست به انجام واردات کالاهای مصرفی به خصوص کالاهای بی‌کیفیت چینی کند قطعاً راهکاری غیرعلمی و اشتباه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با تراز اظهار کرد: ما اگر امروز بخواهیم مانند گذشته در این دام نیفتیم حتماً باید از تولید ملی بیش از گذشته حمایت کرده و همان‌طور که برای واردات خودرو محدودیت‌هایی قائل هستیم این موضوع را به سایر صنایع موجود در کشور بسط دهیم.

هاشمی در ادامه خاطرنشان‌کرد: به نظر می‌رسد اگر وزارت صنعت، ‌معدن ‌و تجارت در کنار سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط راه را بر واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شوند ببندد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در تشریح این موضوع بیان‌ کرد: به نظر می‌رسد حتی اگر کیفیت کالاهای ساخت داخل کمی هم از استانداردهای جهانی پایین‌تر باشد ایراد چندانی نداشته و با حمایت بیش‌تر از تولید‌کنندگان داخلی این مشکل در آینده و به مرور زمان مرتفع خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اظهار‌ کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا واردات ضابطه‌مند بوده و براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته اجازه ورود کالا یا کالاهای مختلف صادر می‌شود.

وی با اشاره به حمایت دولت‌‌ها از صنعت خودروسازی ایران تصریح ‌کرد: همان‌طور که با تمام مشکلات موجود در طی سال‌های گذشته موفق به حمایت از تولید‌کنندگان ایرانی در حوزه خودرو شدیم باید به همان اندازه از تولید‌کنندگان فعال در سایر صنف‌‌ها نیز حمایت کنیم.

 

هاشمی در خاتمه با اشاره به طرح کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی دولت، خاطرنشان‌ کرد: در بحث حمایت از تولید کننده، اجرای طرح کارت‌های اعتباری به شرط وجود کارشناسی و نظارت دقیق می‌تواند اقدام راهگشایی باشد در غیراین‌صورت ورود این کارت‌‌ها به بازار باعث افزایش واردات خواهد شد.