بومی‌سازی دورهمی!

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی بومی‌سازی دورهمی!   البته بر ما معلوم و مبرهن است که بومی‌سازی چیز خوبی است، آنقدر خوب که از قدیم، بسیاری چیز‌ها از ماست و کشک و نان و گوشت و مرغ و خیلی چیزهای دیگر بومی بود و تا همین امروز هم این محصولات بومی، خیلی بیشتر از مشابه […]

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی

بومی‌سازی دورهمی!

  البته بر ما معلوم و مبرهن است که بومی‌سازی چیز خوبی است، آنقدر خوب که از قدیم، بسیاری چیز‌ها از ماست و کشک و نان و گوشت و مرغ و خیلی چیزهای دیگر بومی بود و تا همین امروز هم این محصولات بومی، خیلی بیشتر از مشابه کارخانه‌ای و شرکتی و صنعتی‌اش، مطلوب و مورد توجه خلق‌ا… است تا آنجا که حتی محصولات خانگی هم خود را به این بومی چسبانده و در این زمانه که تولیدات بومی با اقبال مردم مواجه شده است، تولید خانگی هم حسابی رونق گرفته، حال چطور است که می‌شود این همه تولید خانگی و بومی داشت، خودش معمایی است که فی‌الحال کاری با آن نداریم، ولی اینکه بومی و خانگی چه ربط و توفیری به بحث بومی‌سازی ما دارد، باید عرض کنیم، همان‌طور که در این سال‌ها یک‌درمیان چیزهایی که به اسم بومی و محلی و خانگی به خلق‌ا… فروخته می‌شود، از دل کارخانجات وطنی و حتی از کشورهای دوست و غیرهمسایه چین و ماچین تشریف می‌آورند و در بسته‌بندی‌های دست‌ساز و هَشَل‌هفت و دست‌ساز به خلق‌ا… انداخته می‌شود، بخشی از این خیل عظیم بومی‌سازی هم بر همین سیاق است، یعنی هرچیزی هست به غیر از این جناب بومی‌سازی.

  به هرحال بومی‌سازی انواع و اقسام متعددی دارد که هم بودجه و اعتبار خوبی دارد و هم می‌توان به‌واسطه آن وام‌های کلان گرفت، دانش‌بنیانی شد و خلاصه از قِبَل آن، کلی کیف و حال کرد و خوش گذراند که عجالتاً میزان کیف و حال و خوش گذراندن با مدل و روش بومی‌سازی ارتباط مستقیم دارد و با اجازه شما خواننده گرامی قصد داریم انواع و اقسام بومی‌سازی را در چند یادداشت خدمت جنابتان معرفی کنیم، باشد که رستگار شویم!

  یکی از مدل‌های پرطرفدار بومی‌سازی که البته هرکسی هم نمی‌تواند وارد گود آن شود، این‌گونه است که قسمت‌های سهل و ساده یک محصول (ماشین یا تجهیز) را در داخل کشور می‌سازند که البته ساخت آن را هم به شرکت‌های معتبر و متخصصی می‌دهند که آن‌ها هم یحتمل خود گوشه‌چشمی به آن‌طرف آب‌ها دارند تا خیلی زحمت برای بومی‌ساز ایجاد نشود! و بقیه قطعات سخت و حساس را مستقیم از کمپانی‌های خارجی سازنده و یا واسطه‌های چشم‌آبی و بادامی می‌خرند و سپس همه این داخلی، خارجی‌ها را با هم جمع (مونتاژ) می‌کنند و با قیمت چند برابر مشابه خارجی می‌فروشند و حالش را می‌برند. این روش بومی‌سازی هم خیلی زیاد و پرتکرار است و هم علاقه‌مندان و سینه‌چاکان بسیاری دارد، چون هم از منافع و مواهب واردات استفاده می‌کند، هم گمرک و هزینه‌ها و سخت‌گیری و موانع مربوطه را دور زده و یا تلطیف می‌کند و هم اینکه خود را در زمره بومی‌ساز‌ها به مسؤولین و مردم، نشان می‌دهد و مهم‌تر از همه کلی بودجه و اعتبار و وام و امکانات و احیاناً انحصار و رانت و هزار و یک چیز دیگر برایش به ارمغان می‌آورد، تا جایی که این مدل بومی‌سازی را با افتادن در ظرف عسل برابر دانسته و عاشقان دلخسته، پیروان دلبسته و پشتیبان‌های وابسته بسیاری دارد و دیده شده است که نام تولیدات این‌چنینی را ساخت ایران و مایه مباهات و افتخار گذاشته‌اند!

  از آنجا که اگر در خانه کَس است، یک حرف بَس است و ایضاً از آنجا که زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد، فی‌الحال از آوردن اسامی شرکت‌ها و گل‌درشت‌های این مدل بومی‌سازی معذوریم که هرچه باشد ما کجا و خودروساز و تولیدکننده لوازم خانگی و یک‌درمیان تجهیزان صنعتی و پزشکی و دارویی و معدنی و سرچاهی و… کجا!

  اشتباه نشود، اسامی ذکر شده در بالا کاملاً تصادفی و اتفاقی انتخاب شد و تمامی مجموعه‌هایی که خود را شایسته حضور در جمع مونتاژکاران بی‌ادعای مقیم کشور و سازندگان کالای ملی می‌دانند، می‌توانند نام خود را ذیل این مرقومه اضافه نمایند!  

   

                                 هوشنگ‌خان