معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-‌آستارا آغازگر فصلی نوین در حمل‌ونقل بین‌المللی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، با اعلام اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-‌آستارا با مشارکت روسیه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد، گفت: احداث و بهره‌برداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب خواهد گشود. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ در نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای همسایه عراق و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در بغداد […]

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، با اعلام اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-‌آستارا با مشارکت روسیه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد، گفت: احداث و بهره‌برداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب خواهد گشود. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ در نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای همسایه عراق و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در بغداد با اشاره به تکمیل ظرفیت‌های حمل‌ونقلی ایران، اعلام کرد: در چند روز اخیر، توافق احداث قطعه ریلی رشت تا آستارا در مرز کشور با جمهوری آذربایجان به طول ۱۶۲ کیلومتر و با هدف ظرفیت‌سازی تردد سالانه ۱۵ میلیون تن بار در این مسیر تا سال ۲۰۲۶ میلادی، با مشارکت دولت فدراسیون روسیه در تأمین مالی، احداث و تأمین تجهیزات و تدارکات منعقد می‌شود و عملیات اجرایی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. وی افزود: احداث و بهره‌برداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب خواهد گشود. به نحوی که تمام بازیگران عرصه حمل‌ونقل، لجستیک و زنجیره تأمین منطقه‌ای و جهانی تابعه کشورهای عضو این کریدور و سایر کشور‌ها از شرق و جنوب شرق آسیا تا کشورهای جنوبی دریای عمان و خلیج‌فارس، همچنین منطقه قفقاز، روسیه و اروپا، از مزیت‌های پرشمار این مسیر از حیث امنیت، ایمنی، زمان و هزینه حمل‌ونقل بهره‌مند خواهند شد. افندی‌زاده؛ تأکید کرد: در چند ماه آینده و پس از اتمام مراحل پایانی عملیات اجرایی، خط راه‌آهن رشت به کاسپین در شمال ایران و کرانه دریای خزر به طول ۳۷ کیلومتر تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد. بدین‌ترتیب، با اتصال بندر اقتصادی و راهبردی کاسپین به شبکه ریلی کشور در شهر رشت، امکان حمل‌ونقل ترکیبی از بنادر واقع در خلیج‌فارس تا بنادر روسیه از طریق ریل و دریا، فراهم خواهد شد و مسیری با مزیت‌های منحصربه‌فرد و با صرفه در کریدور شمال-جنوب ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: بندر امیرآباد در شمال ایران و در ساحل دریای خزر، با دارا بودن اراضی وسیع لجستیکی و امکانات بندری و مجهز به خدمات ترابری غله، کالای عمومی، نفتی، رو-رو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا، به شبکه ریلی کشور و از این طریق به بنادر شهیدرجایی و امام‌خمینی(ره) در جنوب کشور و در سواحل خلیج‌فارس متصل می‌باشد. این بندر متصل به ریل، قابلیت ایفای نقشی ممتاز در کریدورهای ترانزیتی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی دارد که بر همین اساس، بهره‌گیری از این ظرفیت‌های بالقوه، در اولویت قرار دارد. معاون حمل ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: پروژه عظیم اتصال بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار در جنوب شرقی ایران و در ساحل دریای عمان به شبکه راه‌آهن کشور در شهر زاهدان به طول حدود ۶۳۰ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۵ درصد و در ادامه آن، اتصال ریلی تا شهر مشهد در شمال شرق کشور به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر برای دسترسی به مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان و فراتر از آن، در اولویت است. وی تصریح کرد: اتصال بندر بوشهر در خلیج‌فارس به شبکه ریلی کشور، به عنوان پروژه‌ای راهبردی دیگر با طول ۴۵۰ کیلومتر که نقش مهمی در کریدور شمال-جنوب دارد، تأمین اعتبار شده و اجرای آن در دست اقدام است. در صورت تکمیل این پروژه، گزینه جدید و مطلوبی در حمل‌ونقل ریلی کریدور شمال-جنوب، از بندر بوشهر تا دریای خزر و شمال غرب کشور فراهم خواهد شد. افندی‌زاده؛ گفت: در حال‌حاضر شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران در شرق، به کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان متصل است. همچنین، از طریق اتصالات ریلی با کشور ترکمنستان، امکان تردد ریلی با کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن، کشورهای روسیه و چین برقرار است. در شمال‌غرب و غرب کشور، شبکه ریلی به کشور ترکیه برقرار است و پروژه اتصال جدید به شبکه ریلی ترکیه از نقطه‌ای به اسم چشمه ثریا در شمالی‌‌ترین نقطه ایران و شرقی‌‌ترین قسمت کشور ترکیه در دست مطالعه و بررسی است. وی افزود: همچنین برقراری دو نقطه اتصالی ریلی با کشور عراق با همکاری طرفین در دست اقدام می‌باشد. این اتصالات عبارت‌اند از خسروی در ایران تا خانقین و پس از آن تا بغداد در عراق و نیز، پروژه ریلی شلمچه در ایران تا بصره در عراق، به طول ۳۵ کیلومتر که طبق هماهنگی طرفین، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: همگام با این اقدامات، اقداماتی دیگر نظیر نوسازی و دوخطه کردن، هوشمندسازی و مدرنیزه کردن فرآیند‌ها و مدیریت حمل ریلی، برنامه نوسازی و توسعه ناوگان ریلی و ارتقای بهره‌وری در شبکه راه‌آهن کشور، مدیریت و صرفه جویی در سوخت راه‌آهن، اولویت‌های اساسی دیگر و مد نظر دولت جمهوری اسلامی ایران است.