روسیه خریدار اتوبوس‌های جدید برقی ایران

رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو دیزل، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیتی برای همکاری با ایران نداشته باشد وارد قرارداد می‌شویم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم. نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی با انعقاد قرارداد با شرکت نداشته باشد، ارسال می‌شود تا بتوانیم قطعات تأمین کنیم. […]

رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو دیزل، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیتی برای همکاری با ایران نداشته باشد وارد قرارداد می‌شویم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم. نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی با انعقاد قرارداد با شرکت نداشته باشد، ارسال می‌شود تا بتوانیم قطعات تأمین کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحمد میررفیع؛ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امسال رکورد ۶۴ ساله تولید را شکستیم، اظهار داشت:رشد تولید از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد دو برابری داشته و نسبت به سال ٩٩ میزان رشد تولید به ١٠ برابر رسید. همچنین سود عملیاتی در سال گذشته به ۸٫۵ هزار میلیارد تومان رسید که این عدد در سال ١۴٠٠، دو هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان بود و ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته مثبت ١۴ هزار میلیارد بوده که این عدد در آبان سال ٩٩ حدود منفی ۵ هزار میلیارد تومان بوده است. وی درباره ارزش بازار این شرکت، گفت: در حالی که ارزش بازار در سال ٩٩ حدود ٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان بوده این عدد امروز به ۴٩ هزار میلیارد تومان رسیده، عده‌ای شاید مدعی باشند در این رشد تورم باشد از این رو ارزش دلاری هم اعلام می‌شود و ارزش دلاری این شرکت در سال ١٣٨٠ حدود ٨١ میلیون دلار بوده که امروز با نرخ دلار آزاد این عدد به ٩٧٨ میلیون دلا رسیده است. رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو دیزل، ادامه داد: طبق آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی از سال ٩٧ تا ١۴٠١ باید به ١٠٠ هزار ناوگان جدید نیاز داشتیم اما ۶۶ هزار خودرو تولید انجام شد و به همین دلیل شاهد گزارش‌هایی هستیم که صیفی‌جات در شهری مانند شیراز کامیونی برای حمل ندارد و فاسد می‌شود و همین کمبود خودرو و عدم تولید در طول سال‌های گذشته مشکلاتی برای دولت ایجاد کرده است.  وی درباره تصمیمات جدید برای توقف تولید کامیون‌های نارنجی، گفت: برنامه برای تغییر تولید خودروی نارنجی داریم که به در شرایط تولید انبوه رسیده‌ایم. بادی توجه داشت هر چند این کامیون حاضر حفظ شده اما در باطن تغییرات زیادی داشت و در طول این سال‌ها استاندارد‌ها به آن اضافه شده است. البته مهر ماه سال آینده از چهار محصول جدید رونمایی خواهیم داشت و در این باره با شرکت‌های بزرگ مذاکراتی داشتیم. رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو دیزل، از تولید اتوبوس‌های برقی و مذاکرات برای صادرات آن خبر داد و گفت: در بخش اتوبوس درون‌شهری به تولید قابل‌توجه رسیدیم و از برقی‌سازی هم غافل نشدیم و اتوبوس برقی با تولید رسید و تأییدیه‌ها و مجوز‌ها را دریافت کرد و به تولید ٢٠٠٠ دستگاه می‌رسیم. میررفیع؛ درباره کشورهای متقاضی این اتوبوس‌‌ها، ادامه داد: اتوبوس‌های برقی در کشور هنوز به تولید انبوه نرسیده اما آمادگی تولید انبوه را داریم. تقاضای صادراتی بسیار زیادی دارد و کشورهای منطقه از جمله روسیه متقاضی این محصول است اما چون در داخل کشور به تولید انبوه نرسیده نمی‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد اما مذاکراتی با چند کشور برای صادرات انجام شده است. وی افزود: برخی از محصولات فرصت‌های صادراتی دارد و نگران بازار نیستیم. وی در پاسخ به سؤال ایلنا، مبنی بر همکاری با شرکت‌های خارجی به ویژه کشورهای اروپایی برای خرید قطعات، تأکید کرد: با توجه به شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیتی برای همکاری با ایران نداشته باشد وارد قرارداد می‌شویم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم. نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی با انعقاد قرارداد با شرکت نداشته باشد، ارسال می‌شود تا بتوانیم قطعات تأمین کنیم. میررفیع؛ همچنین در پاسخ به سؤال دیگر، مبنی بر اینکه عده‌ای منتقد این هستند که ایران‌خودرو دیزل درحالی که مخالف واردات کامیون به کشور است اما تأخیر در تحویل‌‌ها در موعد مقرر قرارداد‌ها دارد، گفت: مخالف واردات کامیون و خودرو‌ها نیستیم، بلکه مخالف واردات خودرو دست‌دوم بودیم و هستیم و از واردات ناوگان نو استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: در حالی که شرایط تولید داخل وجود دارد اما خودرو‌های دست دوم وارد شد درحالی این خودرو‌ها عمر خود را کرده‌اند و از همه مهم‌تر امکان ارائه خدمات پس از فروش ندارند، به‌طوری‌که حتی اگر شیشه این کامیون‌‌ها بشکند خریدار نمی‌تواند آن را تعویض کند. معتقدیم اگر ارز واردات این خودرو‌ها را به تولید داخل اختصاص می‌دادند تولید داخلی افزایش پیدا می‌کرد و اشتغال هم بیشتر می‌شد. رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو دیزل، همچنین با اشاره به تقسیم سود این شرکت، گفت: بعد از ١٢ سال به تقسیم سود رسیدیم اما تقسیم سود در حیطه وظایف مجمع است و حداکثر سود را باید ایجاد می‌کردیم و برای تعیین سود باید منتظر برگزاری مجمع بمانیم تا سهامداران درباره آن تصمیم بگیرند.