نبود هیچ‌گونه حمایت از سازندگان تجهیزات دریایی

رییس کمیته خودکفایی اعلام کرد نبود هیچ‌گونه حمایت از سازندگان تجهیزات دریایی رییس کمیته خودکفایی، تأمین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران حل مشکلات ساخت تجهیزات را توجه به ۳ جنبه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان ایجاد هایپرمارکت برای سازندگان داخلی و ارایه تسهیلات مناسب برای سازندگان داخلی و حمایت در هر۳ حوزه دانست و توضیح داد: […]

رییس کمیته خودکفایی اعلام کرد

نبود هیچ‌گونه حمایت از سازندگان تجهیزات دریایی

رییس کمیته خودکفایی، تأمین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران حل مشکلات ساخت تجهیزات را توجه به ۳ جنبه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان ایجاد هایپرمارکت برای سازندگان داخلی و ارایه تسهیلات مناسب برای سازندگان داخلی و حمایت در هر۳ حوزه دانست و توضیح داد: در این صورت قطعاً افق روشنی پیش روی این بخش از صنعت دریایی ما خواهد بود.

به گزارش مارین نیوز، امیربابایی، رییس کمیته خودکفایی، تأمین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران در توضیح مشکلات و مسایلی که در صنعت دریایی ایران وجود دارد، تصریح کرد:  یکی از مهم‌ترین مسایل سفارش ساخت تجهیزات توسط کشتی‌ساز‌‌ها به خارج از کشور است. کشتی سازی‌‌ها تلاش می‌کنند تجهیزات خود را از خارج از کشور وارد کنند و این موضوع به علت تک سفارشی بودن آن است و چون تعداد سفارشات خیلی کم است، توجیهی وجود ندارد که این تجهیزات را به سازندگان داخلی سفارش دهند و به همین دلیل چون مصرف‌کنندگان کشتی هم که شامل کشتیرانی‌های بزرگ، شرکت ملی نفتکش و… است، برنامه خود را اعلام نکرده‌اند؛ در نتیجه تعداد سفارشات خیلی محدود شده و بدین ترتیب در عمل برای سازندگان داخلی نیز مثلا در مورد تابلوی برق، وینچ و موارد مشابه توجیه اقتصادی وجود ندارد که نیرو، کارگاه و سرمایه خود را در این مسیر به‌کار گیرند.

وی مسأله دوم را عدم حمایت وزارت صنایع دانست و توضیح داد:  چون هیچ‌گونه حمایتی از سازندگان تجهیزات انجام نمی‌شود – مانند ارایه تسهیلات و حمایت‌های جنبی- سازندگان با تکیه بر توان مالی خود قادر نیستند به فعالیت شان ادامه دهند.

رییس کمیته خودکفایی، تأمین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به این مسأله که هیچ امکانی برای در معرض نمایش قراردادن توانایی‌های سازندگان ایرانی در بخش تأمین تجهیزات وجود ندارد، اظهار کرد: آن‌‌ها باید بتوانند نمونه‌هایی از کارهای خود را در جایی ارایه کنند، زیرا این موضوع مراجعه‌کنندگان را ترغیب می‌کند که خریدهای خود را از سازندگان داخلی انجام دهند و این ۳ موضوع سبب می‌شود که ساخت تجهیزات داخل شکل منسجمی به خود نگیرد.

بابایی حل مشکلات در این حوزه را توجه به سه جنبه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان ایجاد هایپرمارکت برای سازندگان داخلی و ارایه تسهیلات مناسب برای سازندگان داخلی و حمایت در هر ۳ حوزه دانست و توضیح داد: در این صورت قطعاً افق روشنی پیش روی این بخش از صنعت دریایی ما خواهد بود. در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان از آنجا که بیش‌تر روی مباحث تئوری و تکنولوژی‌های نو فعالیت می‌کنند، بنابراین کسی که سازنده وینچ است، هیچگاه تحت حمایت‌هایی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین شده قرار نمی‌گیرد. از طرف دیگر موضوع اصلی همان سفارشات است زیرا تسهیلاتی مانند کمیته وجوه اداره شده و وام‌های صندوق توسعه صنایع دریایی به سازندگان بسیار محدود و در حد تعمیرات است. ۳ مسأله‌ای که قبل تر به آن‌‌ها اشاره کردم، دست به دست هم دادند تا سازندگان داخلی نتوانند به انسجام مناسبی برسند و در عمل نتوانند بخشی از بازار تجهیزات داخلی را بر عهده بگیرند.

بابایی در آستانه برگزاری هجدهمین همایش صنایع دریایی ایران با اشاره به این‌که اگر ایران می‌خواهد در صنعت دریایی به عنوان سازنده قدرتمند انواع شناورهای متوسط و بزرگ شناخته شود نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی دارد، تصریح کرد: غیر از بسترهای لازم برای ساخت کشتی باید مجموعه‌ای از سازندگان داخلی هم در تأمین تجهیزات شرکت داشته باشند و بتوانند قسمتی از تجهیزات موردنظر کشتی‌سازان را آن هم تحت کلاس مشخصی تولید کنند و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دقیق خصوصاً از جانب مسؤولان وزارت صنایع و حمایت تسهیلاتی بانک‌ها دارد و با ایجاد یک برنامه منسجم می‌توان مسأله را پیگیری و حل و فصل کرد.

 

رییس کمیته خودکفایی، تأمین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران حل مشکلات ساخت تجهیزات را توجه به ۳ جنبه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان ایجاد هایپرمارکت برای سازندگان داخلی و ارایه تسهیلات مناسب برای سازندگان داخلی و حمایت در هر۳ حوزه دانست و توضیح داد: در این صورت قطعاً افق روشنی پیش روی این بخش از صنعت دریایی ما خواهد بود.