معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از برنامه صندوق برای افزایش پایگاههای جدید صادراتی دانشبنیانها در ۱۴۰۲ به ویژه در کشورهای منطقه و همسایه خبر داد. سیاوش ملکیفر؛ در گفتوگو با مهر، برنامه صندوق نوآوری برای رشد صادرات محصولات فناوری و توسعه پایگاههای صادراتی در خارج کشور در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: […]
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از برنامه صندوق برای افزایش پایگاههای جدید صادراتی دانشبنیانها در ۱۴۰۲ به ویژه در کشورهای منطقه و همسایه خبر داد. سیاوش ملکیفر؛ در گفتوگو با مهر، برنامه صندوق نوآوری برای رشد صادرات محصولات فناوری و توسعه پایگاههای صادراتی در خارج کشور در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: صندوق در این حوزه، سه گروه ابزار دارد؛ گروه ابزار اول به توانمندسازی صادراتی مربوط میشود مثل بالا بردن هوشیاری صادراتی، افزایش توانمندیهای لازم برای صادرات مثل آموزشها، مشاورههای صادراتی، دریافت استاندارها، تأییدیهها و گواهینامهها. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: شرکتهای دانشبنیانی که میخواهند وارد بازار صادراتی شوند بعضاً استاندارهای آن کشورها را باید داشته باشند مثلاً باید استاندارد CE را داشته باشند و یا آن دسته از شرکتهایی که میخواهند دارو تولید کنند، حتماً باید استاندارد JP را اخذ کنند. ملکیفر؛ خاطرنشان کرد: بحث بعدی، بحث مالکیت فکری است. شرکتی که میخواهد وارد بازارهای خارجی شود، باید حتماً از حفاظت از مالکیت فکری خودش اطمینان حاصل کند که ما در این زمینه در بخش اعطای نشان تجاری، طرح صنعتی و اختراع یا همان پتنت حمایت بلاعوض از شرکتها داریم. وی ابزار دوم صندوق برای حمایت از رشد صادرات محصولات فناوری را «شبکهسازی صادراتی» عنوان کرد و گفت: شبکهسازی صادراتی یعنی یک شرکت دانشبنیان بتواند مشتریان بالقوه خود را پیدا کند، وارد مذاکره شود و بتواند محصولش را به فروش برساند و در این مسیر شریک و یا سرمایهگذار پیدا کند و یا برای فروش محصولات خود برای ایجاد نمایندگی رایزنی کند، چرا که گاهی اوقات شرکتها خودشان محصول را میفروشند و یا در مناقصهها شرکت میکنند و یا به دستگاه دولتی میفروشند و یا به یک خریدار دیگری نمایندگی میدهند؛ ما در این بخش ابزار نمایشگاهها را داریم. شرکتها میتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر نیز هیأت تجاری به مقصد کشورهای دیگر اعزام میکنیم و هیأتها پذیرش میکنند. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، ادامه داد: همچنین در زمینه پایگاههای صادراتی در حالحاضر در چند کشور دنیا این پایگاهها اکتیو شدند و محصولات دانشبنیان ایرانی را به فروش میرسانند و به نیابت از ما وارد بازاریابی و مذاکره میشوند. ملکیفر؛ از برنامه صندوق برای افزایش کارگزاران به ویژه در کشورهای منطقه و همسایه خبر داد و گفت: اگر کسی توانمندی دارد و میتواند کار پایگاه صادراتی در کشورهای همسایه و منطقه انجام دهد، حتماً اطلاعاتش را با ما در میان بگذارد. وی ادامه داد: بعد از اینکه شبکهسازی اتفاق افتاد، نوبت به تأمین مالی صادراتی میرسد؛ یعنی ما تسهیلات دهیم و سرمایه گذاری کنیم با این هدف که شرکتها محصول را بعد از قرارداد بفروشند که در این زمینه انواع و اقسام سرمایه گردش و تولید صنعتی و… را داریم. وی افزود: در این راستا در حال تلاش هستیم یکسری کارگزاران صادراتی را با شرکتها شبکه کنیم؛ مثلاً برخی کارگزاران میتوانند به انتقال ارز کمک کنند. بهزودی سمیناری برگزار میشود و در این سمینار یکی از شرکتها که امکان انتقال ارز از چند کشور دنیا فراهم کرده را به شرکتهای دانشبنیان معرفی خواهیم کرد.
دیدگاه بسته شده است.