معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:فروش سالانه برق ۱۱ هزار میلیارد تومان شد

  هوشنگ فلاحتیان گفت: درآمد صنعت برق کشور را اگر با فروش برق ۶۰ تومانی محاسبه کنیم، به مرز ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نزدیک می‌شود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که کل درآمد برق کشور در طول سال به ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز نمی‌رسد، گفت: برای برنامه‌های […]

 

هوشنگ فلاحتیان گفت: درآمد صنعت برق کشور را اگر با فروش برق ۶۰ تومانی محاسبه کنیم، به مرز ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نزدیک می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که کل درآمد برق کشور در طول سال به ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز نمی‌رسد، گفت: برای برنامه‌های جدید در صنعت برق نیازمند منابع جدید هستیم، چرا که درآمد صنعت برق کشور را اگر با فروش برق ۶۰ تومانی محاسبه کنیم، به مرز ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نزدیک می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۳ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که در برنامه ششم توسعه تعداد آن‌ها به ۴۳ میلیون مشترک افزایش می‌یابد که نیاز به ایجاد ظرفیت‌های جدید خواهند داشت.

فلاحتیان با اشاره به این‌که ظرفیت نیروگاهی کشور باید از ۷۴ هزار مگاوات به ۱۰۰ هزار مگاوات در برنامه ششم افزایش یابد، گفت: با توجه به بازار کنونی نفت و کاهش درآمد نفتی، لازم است از این پس به عنوان یک حرکت زیست‌محیطی و ارزشی، به تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر توجه خاصی شود و همچنین از گاز برای تولید بیش‌تر برق استفاده کرده و به جای نفت، با سرمایه‌گذاری بر تولید برق، صادرات برق را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: براساس برنامه ششم باید سالانه هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ایجاد کنیم و یکی از الزام‌های خرید برق تجدیدپذیر، سوخت صرفه‌جویی شده از نیروگاه‌ها است که امیدواریم این شرایط محقق شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تنوع‌بخشی به انرژی برق و اضافه کردن سهم انرژی‌ تجدیدپذیر از دیگر برنامه‌های ششم توسعه است.

فلاحتیان با بیان این‌که مصرف برق کشور در ۱۰ سال گذشته ۱۲۵ میلیارد کیلووات ساعت بوده که در پایان سال ۹۳ به بیش از ۲۲۰ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است، افزود: مصرف برق تا پایان سال جاری از مرز ۲۳۰ میلیارد کیلووات ساعت خواهد گذشت و هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ درصد برق مصرفی کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

 وزارت نیرو به دنبال اخذ قیمت تمام شده برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر در حوزه برق حداقل ۷۰۰۰ میلیارد تومان در بخش هزینه‌های جاری بین منابع و مصارف کسری وجود دارد، لذا وزارت نیرو به دنبال دریافت این کسری است.

به گزارش ایسنا، هوشنگ فلاحتیان با بیان این‌که دولت نگاه حمایتی به مردم دارد و در این زمینه ملاحظاتی را برای مصرف‌کنندگان در زمینه‌ افزایش قیمت برق لحاظ می‌کند، اظهار کرد: این در حالی است که قیمت تمام شده برق در انتهای امسال ۸۵ تومان تخمین زده شده و آن‌چه که به صنعت برق می‌رسد کم‌تر از ۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.

به گفته وی باید مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی به زودی مشخص شود و دولت و مجلس نیز باید به این مسأله رسیدگی کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که با توجه به ضرر و زیان صنعت برق انتظار می‌رود که در بودجه سال ۱۳۹۵ این مابه‌التفاوت قیمت پیش‌بینی شود، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم صنعت برق پیشرفت کند باید مسایل اقتصادی آن ساماندهی شود.

فلاحتیان با بیان این‌که فاصله زیادی بین قیمت تمام شده و فروش برق وجود دارد، اظهار کرد: باید یا از طریق اصلاح تعرفه‌ها یا از ناحیه منابع عمومی کشور در قالب بودجه این مبلغ جبران شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون در این زمینه تصمیمی گرفته شده است، ادامه داد: تا این لحظه هیچ اتفاق خاصی در صنعت برق نیفتاده است، اما نمی‌توان این مسأله را منکر شد که اقتصاد صنعت برق نیازمند راهبردهای اساسی است.