نگاه غالب در ایران به واردات است تا صادرات

نگاه غالب در ایران به واردات است تا صادرات نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران معتقد است نگاه غالب در ایران بیش‌تر به سمت واردات است تا صادرات و برای رسیدن به رشد صادراتی مطلوب باید دیپلماسی اقتصادی را با کشورهایی که هدف‌های صادراتی‌مان هستند دنبال کنیم تا بتوانیم درآمد صادراتی به دست آوریم. حمیدرضا صالحی […]

نگاه غالب در ایران به واردات است تا صادرات

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران معتقد است نگاه غالب در ایران بیش‌تر به سمت واردات است تا صادرات و برای رسیدن به رشد صادراتی مطلوب باید دیپلماسی اقتصادی را با کشورهایی که هدف‌های صادراتی‌مان هستند دنبال کنیم تا بتوانیم درآمد صادراتی به دست آوریم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: براساس آخرین آمارهایی که از وضعیت صادرات ارایه شده، جهت‌گیری کلی صادرات مطلوب بوده و صادرات نفتی و غیرنفتی با رشد همراه شده است.

وی افزود: البته بیش‌تر این افزایش در بخش پتروشیمی، میعانات گازی و به‌طور کلی صنایع بالادستی بوده است و برای این‌که بتوان ارزیابی درستی از وضعیت کلی صادرات داشت باید بیش‌تر صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی ‌و مهندسی را مدنظر قرارداد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح‌کرد: در صورت اتخاذ کردن سیاست‌های مناسب صادراتی و همچنین اصلاح زیرساخت‌های صادراتی در حوزه کلان می‌توان نسبت به جهش صادراتی امیدوار بود.

صالحی با بیان این‌که موضوع نرخ ارز در روند صادرات بسیار تأثیرگذار است، ادامه‌داد: هنوز مشکلات اساسی از جمله واقعی نبودن نرخ ارز برای صادرات وجود دارد که مسأله بسیار جدی است، اگر صادرات در چین رشد کرد به این دلیل بود که نرخ یوان را پایین نگه داشتند و توانستند صادراتشان را با سرعت بیش‌تری پیش ببرند.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان‌کرد: در ایران نگاهمان بیش‌تر به سمت واردات است و طی ۵۰ سال گذشته تا به امروز واردات بر صادرات در کشور ما غلبه داشته است البته امروز آمار‌ها نشان می‌دهد که صادرات به واردات پیشی گرفته است اما نگاه در مجموع به سمت واردات است تا صادرات.

وی اضافه‌کرد: برای داشتن رویکرد صادرات محور باید بسیار کار کرد و صادرکنندگان را مورد حمایت قرارداد تا بازارهای با ثبات برای صادرکنندگان فراهم شود که بخش عمده این کار بر عهده دولت است.

صالحی با اشاره به برخی چالش‌های در عرصه صادرات گفت: بخش صادرات به دلیل این‌که متولی مشخصی نداشته است و از یک نقشه را برخوردار نبوده است بیش‌تر حرکت‌‌ها و اقدامات انجام شده مبتنی بر صحیح و خطا بوده و برای همین آسیب‌هایی را به وجود آورده است و از بعضی از فرصت‌های صادراتی‌مان را با رقابت مخربی که بین تولیدکنندگان در داخل شکل گرفت در برخی بازار‌ها از جمله بازار عراق از دست دادیم، در واقع عدم یک مدیریت هماهنگ در این مسأله تأثیرگذار بود.

 

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران همچنین تصریح‌ کرد: برای داشتن روند مناسب صادراتی باید با کشورهایی که بازارهای صادراتی‌مان هستند بیش‌تر رفت‌وآمد کنیم تا امکان بازاریابی برای فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان فراهم شود. همچنین باید بتوانیم با سیاست‌های دولتمردان دیپلماسی اقتصادی را با این کشورهایی که مقاصد صادراتی‌مان هستند دنبال کنیم تا این دیپلماسی اقتصادی تبدیل به درآمدهای صادراتی برای کشور شود.