چالش آموزش و پرورش با انتخاب صحرایی به فرجام رسید

گروه اجتماعی- وزارت آموزش و پرورش، عریض و طویل‌‌‌ترین وزارتخانه دولتی است که میلیون‌‌ها نفر عضو رسمی و غیررسمی دارد. وزارتخانه‌ای که آینده فرزندان ایران را به‌عهده دارد و این مسؤولیت بزرگ باعث شده که حساسیت‌‌ها نسبت به این وزارتخانه بسیار زیاد باشد؛ ‌آنقدر زیاد که تنها طی دو سال، رئیسی پنج نفر را برای […]

گروه اجتماعی- وزارت آموزش و پرورش، عریض و طویل‌‌‌ترین وزارتخانه دولتی است که میلیون‌‌ها نفر عضو رسمی و غیررسمی دارد. وزارتخانه‌ای که آینده فرزندان ایران را به‌عهده دارد و این مسؤولیت بزرگ باعث شده که حساسیت‌‌ها نسبت به این وزارتخانه بسیار زیاد باشد؛ ‌آنقدر زیاد که تنها طی دو سال، رئیسی پنج نفر را برای ریاست در آن به مجلس پیشنهاد کرد. وزارتخانه آموزش و پرورش این روز‌‌ها با چالش‌های مختلفی دست به‌گریبان است؛ در واقع اولویت اول وزارت آموزش و پرورش کنونی «مدیریت بحران» است؛ مدیریت هر آن چیزی که تهدید در ذات اوست. سپس، مواجهه منطقی با عدم تناسب بودجه مالی آموزش و پرورش با اهداف و غلبه بر این بحران و اولویت سوم، برچیدن بساط ثبت‌نام فرزندان مسؤولین و مدیران ارشد حکومتی از مدارس غیردولتی و… به هر شکل دیروز (سه‌شنبه) رضامراد صحرایی؛ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس حضور یافت تا بلکه بتواند رأی اکثریت نمایندگان مجلس را برای عهده‌دار شدن این وزارتخانه حساس به‌دست آورد. این جلسه قرار بود با دفاع سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور از رضامراد صحرایی؛ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همراه باشد، اما معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرد.

اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

علی خضریان؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با آمدن یک فرد و یک وزیر مشکلات عدیده وزارت آموزش و پرورش قابل حل نیست. با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختار‌‌ها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. همچنین سیدعلی موسوی؛ نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صحرایی؛ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه آموزش و پرورش نیست، گفت که صحرایی شباهتی به نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد. از سوی دیگر سیدمحسن دهنوی؛ عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، معلمی را از مناطق محروم شروع کرده و به بالا‌‌ترین سطح به این وزارتخانه رسیده و اکنون تجربه و شناخت کافی را از فضا دارد. اما علی بابایی‌کارنامی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف رضامراد صحرایی گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس دارد؟ مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آن‌‌ها مقابله می‌کند. همچنین الهام آزاد؛ عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کرده‌اند و به این جایگاه رسیده‌اند. از سوی دیگر عبدالعلی رحیمی‌مظفری؛ نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی، با طرح این سؤال که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای مسائل مادی این وزارتخانه دارد در مخالفت با صلاحیت صحرایی، گفت: دغدغه دائمی ما مسأله مادی در بدنه آموزش و پرورش است که اگر آن را حل نکنید دوام نمی‌آورید. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور باید زودتر از این وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می‌کرد، چراکه وزارت آموزش و پروش وزارتخانه‌ای عظیم و دارای مسائل و مشکلات متعدد است، لذا تقاضا دارم در مورد سایر وزارتخانه‌ها نیز این موضوع جدی گرفته شود. گفتنی است؛ در نهایت، بعد از صحبت‌های موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صحرایی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند و با رأی نمایندگان مجلس رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش شد.