نفت ایران در مسیر سنگاپور

  برخی منابع پیش‌بینی کردند حدود نیمی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر یک تن نفتی که ایران ماه فوریه صادر کرده است در نهایت به بازار سنگاپور برسد. به گزارش فارس، ایران ماه ژانویه حدود ۷۶۰ هزار متر یک تن سوخت صادر کرد که از این مقدار به احتمال زیاد حدود ۱۰۰ هزار […]

 

برخی منابع پیش‌بینی کردند حدود نیمی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر یک تن نفتی که ایران ماه فوریه صادر کرده است در نهایت به بازار سنگاپور برسد.

به گزارش فارس، ایران ماه ژانویه حدود ۷۶۰ هزار متر یک تن سوخت صادر کرد که از این مقدار به احتمال زیاد حدود ۱۰۰ هزار متریک تن آن در همان ماه به سنگاپور رسید.

برخی از رسانه‌های خارجی نیز می‌گویند حدود ۵۰ درصد دیگر این سوخت صادراتی ایران در ماه فوریه به احتمال زیاد به بازار «فجیره» وارد می‌شود.

تا قبل از اعمال برخی تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱، ایران ماهیانه حدود ۶۰۰ هزار تن سوخت صادر می‌کرد که حدود نیمی از آن به سنگاپور صادر می‌شد.

براساس داده‌های شرکت بین‌المللی سنگاپور، این کشور سال ۲۰۱۱ به‌طور میانگین ماهیانه حدود ۲۷۰ هزار متریک تن سوخت از ایران وارد می‌کرد.

منابع سنگاپوری بدون ذکر نام شرکت خاصی، اعلام کردند که ماه فوریه، صادرات سوخت از ایران توسط شرکت‌های تجاری عمده انجام شد، به‌طوری که دست‌کم ۵ کشتی با حمل ۷۵ هزار متر یک تن در سنگاپور پهلو گرفتند.

برخی منابع دیگر سنگاپوری نیز شمار این کشتی‌های حامل سوخت را ۸ فروند اعلام کردند.

صادرات سوخت ایران در ژانویه سال جاری نیز در مقایسه با ۴۲۰ هزار متر یک تن ماه ژانویه سال گذشته، ۸۱ درصد رشد داشت و پیش‌بینی می‌شود این صادرات در ماه فوریه در مقایسه با سال گذشته دو برابر شود.

همزمان با لغو تحریم‌ها علیه ایران پس از اجرای برجام، تقاضای سوخت برای فصل گرما تعدیل شده و همین رویه به افزایش صادرات ایران کمک کرده است.

 

براساس این گزارش، با توجه به این‌که دستور روشنی در ارتباط با نوع مواجهه با نفت وارداتی ایران از سوی مقامات سنگاپور صادر نشده است، برخی از اسکله‌ها رفتار احتیاط‌آمیزی در مقابل نفتکش‌ها دارند.