تحول در نوسازی و اسقاط ناوگان فرسوده ظرف روزهای آینده

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت درخصوص واگذاری راهبری ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده به ایدرو، گفت: با وجود توقف چهار ماهه فعالیت مراکز اسقاط و تولید گواهی، انتظار می‌رود با مسؤولیت جدید ایدرو و رفع ایرادات سامانه جدید، ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده در […]

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت درخصوص واگذاری راهبری ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده به ایدرو، گفت: با وجود توقف چهار ماهه فعالیت مراکز اسقاط و تولید گواهی، انتظار می‌رود با مسؤولیت جدید ایدرو و رفع ایرادات سامانه جدید، ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده در بحث نوسازی ناوگان فرسوده تحولی ایجاد شود. به گزارش پرشین‌خودرو؛ محمود مشهدی‌شریف؛ افزود: از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ که سامانه وزارت راه‌وشهرسازی از دسترس خارج شد تا اواخر فروردین ماه که سامانه جدید راه‌اندازی شد، همچنان نقایص و ایرادات این سامانه در حال برطرف شدن است. بخشی که تاکنون راه‌اندازی شده تنها بخش خودروهای جایگزین است تا صاحبان خودروهای فرسوده با مشکلی مواجه نشوند، با این حال ایرادات فراوانی وجود دارد و به‌رغم اینکه در طول یک ماه گذشته برای موضوع خودروهای جایگزین، تقریباً سایت نوسازی و اسقاط راه‌اندازی شده اما بخش تاکسی‌های فرسوده در سایت همچنان با مشکل مواجه است و قابل ثبت‌نام نیست. طرح نقدی نیز که برای سال ۱۳۹۶ است با وجود گذشت حدود شش سال از این طرح همچنان کند و پر از ایراد و فرآیندهای نادرست است. وی تصریح کرد: متأسفانه آن‌گونه که متقاضیان انتظار دارند سایت در دسترس نیست البته مراکز اسقاط فعال در این سایت دارای صفحه هستند و واردکنندگان و تولیدکنندگان نیز به تدریج صفحاتشان ایجاد شده و انتقال گواهی به‌زودی امکان‌پذیر می‌شود. البته هنوز انتقال گواهی از صفحه مراکز اسقاط به صفحه واردکنندگان و تولیدکنندگان میسر نیست با این وجود پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ روز آینده این انتقال گواهی هم به صورت سیستمی امکان‌پذیر شود. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، با اشاره به تشکیل ستاد جدید نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع، تأکید کرد: ستاد جدید در ایدرو جایگزین ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور است و همه وظایف قانونی که بر عهده ستاد مدیریت و سوخت بود به این ستاد جدید واگذار شده است در حالی که کماکان سامانه جدید اسقاط فعال نشده است و امید می‌رود با مسؤولیت جدید ایدرو، ایرادات سایت برطرف شود و شاهد یک سایت منظم و بدون نقص باشیم تا امکان تولید گواهی مراکز اسقاط فراهم شود. مشهدی‌شریف؛ در ادامه به الزام متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به ایجاد حساب وکالتی در طرح فروش سامانه یکپارچه اشاره و تصریح کرد: متأسفانه وزارت صمت در طرح جدید فروش خودرو‌ها در سامانه یکپارچه، محدودیت‌هایی برای شرکت در طرح خودروهای فرسوده در نظر گرفته است از جمله ایجاد حساب وکالتی برای متقاضیان خودروهای فرسوده، البته در این جریان شورای رقابت را مسؤول این الزام معرفی کردند در حالی که به نظر نمی‌رسد شورای‌رقابت در این امور دخالتی داشته باشد. وی همچنین با اشاره به فرسودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی در ناوگان حمل‌ونقل کشور و موانع جدی در نوسازی ناوگان فرسوده، گفت: بحث اصلی در نوسازی ناوگان فرسوده وجود مشکل نرم‌افزاری و فعال‌سازی سایت نوسازی است تا این روند عملیاتی شود. موضوع بعدی قیمت خودروی فرسوده است که اگر بخواهیم به اسقاط ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه در سال بسنده کنیم با این قیمت‌ها می‌شود گواهی اسقاط تهیه کرد اما اگر هدف‌گذاری برای اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه در سال است باشد، امکان ندارد با این قیمت‌ها صاحب خودروی فرسوده‌ای متقاضی و علاقه‌مند به نوسازی شود. وی در پایان با توجه به عدم اختصاص تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده، خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ تسهیلاتی برای نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص داده نمی‌شود و تنها حمایت انجام شده امکان ثبت‌نام در طرح سامانه یکپارچه و استفاده از سود حاشیه بازار است. مشکل اصلی در این جریان ۱۰۰ میلیون تومان سپرده در حساب وکالتی صاحبان خودروهای فرسوده است که با وجود چنین مانعی به نظر می‌رسد هدف، حضور دلالان به جای متقاضیان واقعی و دارندگان خودروهای فرسوده است.