شرایط ویژه پروژه‌های نیروگاهی برای بودجه

شرایط ویژه پروژه‌های نیروگاهی برای بودجه طرح موضوع نبود نقدینگی و پول در داخل کشور و تلاش مسؤولان فعلی وزارت نیرو برای جذب منابع خارجی در حالی است که نقدینگی کشور از مرز بی‌سابقه‌ هزار و صد میلیارد تومان فراتر رفته است. براساس برآوردهای وزارت نیرو لازم است سالانه به میزان ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید، […]

شرایط ویژه پروژه‌های نیروگاهی برای بودجه

طرح موضوع نبود نقدینگی و پول در داخل کشور و تلاش مسؤولان فعلی وزارت نیرو برای جذب منابع خارجی در حالی است که نقدینگی کشور از مرز بی‌سابقه‌ هزار و صد میلیارد تومان فراتر رفته است. براساس برآوردهای وزارت نیرو لازم است سالانه به میزان ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید، انتقال و توزیع شبکه برق کشور افزایش داشته باشد که منابع مورد نیاز آن سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان (نزدیک به ۵ میلیارد دلار) خواهد بود، در نتیجه تنها ۱٫۵ درصد نقدینگی کشور برای تأمین مالی صنعت برق کافی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این شرایط توسعه صنعت برق با نبود پول در کشور روبه‌رو نیست بلکه مسأله اصلی مغفول ماندن هدایت بخشی از این نقدینگی به سمت نیازهای صنعت برق است، مسأله‌ای که می‌تواند نسبت به جذب منابع خارجی اولویت بیش‌تری پیدا کند.

یکی از مهم‌ترین سازوکارهای هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های صنعتی از جمله نیروگاه‌سازی، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه نظیر اوراق استصناع، صندوق پروژه و اوراق سلف است.

از جمله مشخصه‌های مهمی که استفاده از ابزارهای بازار سرمایه را تسهیل می‌کند پایین بودن ریسک پروژه است، به نحوی که اطمینان کافی از بازگشت اصل و سود سرمایه در شرایط مختلف وجود داشته باشد. پروژه‌های نیروگاهی برخلاف بسیاری از پروژه‌های نفتی ریسک پایینی در دوره ساخت دارند زیرا روند مهندسی، تأمین تجهیزات و ساخت و همچنین بهره‌برداری نیروگاه‌های حرارتی شباهت زیادی به هم دارد و پیمانکاری این پروژه‌ها به یک کار متداول و معمول تبدیل شده است. با این وجود ریسک اصلی پروژه‌های نیروگاهی مربوط به فروش نرفتن برق تولیدی به میزان و قیمت مطلوب است. در این شرایط اگر یک نهاد معتبر خرید برق به میزان و قیمت مشخص و پرداخت پول برق را در دوره بهره‌برداری تضمین کند، ریسک پروژه‌های نیروگاهی به شدت پایین می‌آید و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین منابع به راحتی فراهم می‌شود.

هر چند وزارت نیرو خرید تضمینی برق به میزان و قیمت مشخص را در پروژه‌های نیروگاهی کشور انجام می‌دهد اما تضمین مطمئنی برای پرداخت پول برق توسط وزارت نیرو وجود ندارد به نحوی که اکنون شرکت‌های داخلی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت پول برق از این وزارتخانه طلب دارند. این موضوع باعث شده است که ریسک پروژه‌های نیروگاهی بالا برود و شرایط لازم برای تأمین مالی این پروژه‌ها در بازار سرمایه وجود نداشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر وزارت نیرو «تضمین پرداخت» (Payment Guarantee) را که ضمانت ویژه دولت برای پرداخت پول برق است، در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دهد شرایط لازم برای این امر فراهم می‌شود. به عبارت دیگر اعطای «تضمین پرداخت» را می‌توان گلوگاه تأمین مالی داخلی پروژه‌های نیروگاهی دانست. با استفاده از این تضمین، حتی امکان تأمین منابع ارزی مورد نیاز برای پروژه‌های نیروگاهی کشور از بازار سرمایه داخلی فراهم می‌شود. با این وجود در شرایط فعلی به دلیل رویکرد وزارت نیرو در جذب منابع خارجی، «تضمین پرداخت» به شرکت‌های خارجی اختصاص می‌یابد و شرکت‌های داخلی از دریافت چنین تضمین مهم و مؤثری محروم می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، سیاست خود را در حمایت از بخش داخلی قرار داده‌اند و در واگذاری امتیاز‌ها و امکانات ویژه دولتی به شرکت‌های داخلی اولویت قائل می‌شوند.

در این شرایط لازم است وزارت نیرو در رویکرد خود نسبت به اعطای امتیازهای ویژه دولتی به شرکت‌های خارجی تجدیدنظر کند و با اعطای «تضمین پرداخت» به شرکت‌های داخلی و اتخاذ سیاست‌های لازم در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، زمینه را برای تأمین مالی احداث نیروگاه در کشور با استفاده از منابع داخلی فراهم کند تا ضمن تحقق مردمی کردن اقتصاد، افزایش ظرفیت تولید، انتقال و توزیع برق با تکیه بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی فراهم و از وابستگی به منابع مالی خارجی تا حد ممکن کاسته شود.

 

منبع: تسنیم