گروه زمینومعدن – ایران در زمره ۱۰ تولیدکننده و صادرکننده برجسته سنگ تزئینی در جهان است که با همه ظرفیتها هنوز در معرفی داشتههای خود در این حوزه به بازارهای هدف مشکل دارد و نتوانسته با عبور از خامفروشی به ارزشافزوده مناسب برسد. به گزارش مناقصهمزایده، عمدهترین مشکلات این صنعت نیز عبارتنداز: عدم استفاده از […]
گروه زمینومعدن – ایران در زمره ۱۰ تولیدکننده و صادرکننده برجسته سنگ تزئینی در جهان است که با همه ظرفیتها هنوز در معرفی داشتههای خود در این حوزه به بازارهای هدف مشکل دارد و نتوانسته با عبور از خامفروشی به ارزشافزوده مناسب برسد. به گزارش مناقصهمزایده، عمدهترین مشکلات این صنعت نیز عبارتنداز: عدم استفاده از روشهای مدرن و فناوریهای مناسب که منجر به کاهش تولید و بهرهوری میشود، مقیاس تولید نامناسب، بازار، عدم وجود بانک بزرگ و جامع اطلاعات مربوط به تولید، مصرف، واردات، صادرات، عرضه، تقاضا، قیمت، بازیافت، ذخیره معادن با توجه به شرایط موجود، تنگناهای مالی، مشکلات مربوط به منابع انسانی و بهرهوری پایین و واردات و صادرات و ضعف در برنامهریزی و سازماندهی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید هستند که فعالان این حوزه برای تحقق جهش تولید چشم به دستان حمایتگر دولت سیزدهم دوختهاند. در اینباره، رضا محتشمیپور؛ معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت،معدنوتجارت، گفت: ظرفیت بخش سنگهای تزئینی در کشور برای صادرات حدود ۵۰ درصد کل بخش معدن است. محتشمیپور؛ افزود: سنگهای تزئینی بهعنوان دومین گروه فعالیتهای مواد معدنی کشور جایگاه خوبی به لحاظ مقرون بودن و نقش بخشخصوصی دارد. وی ادامه داد: تعداد فعالان در این بخش زیاد است و بخشی است که نسبت به ابعاد خودش که عمدتاً معادن کوچکی هستند، بخش فعالی به شمار میآید. محتشمیپور؛ گفت: سال گذشته به دلیل محدودیتها و ممنوعیتهایی که در صادرات داشتیم بعضاً با افت روبهرو شدیم، اما روند افزایش تولید در این بخش در سال گذشته روبه مثبت شدن رفت که هنوز با بسیاری از ظرفیتها و فرصتهایی که در این بخش وجود دارد، فاصله داریم. وی افزود: به نظر میرسد که اگر بتوانیم یک حرکت خیلی جدیتر در توسعه صادرات برداریم که با کمک انجمنها و تشکلهای این بخش قابل دستیابی است، میتوانیم افزایش خوبی را در این بخش شاهد باشیم. معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت،معدنوتجارت، ادامه داد: بخش معدن اساساً خودش فعال است و ما بیشتر تمرکزمان باید در این باشد که موانعی که بعضاً وجود دارد، برداریم. محتشمیپور؛ گفت: اکنون بخش سنگهای تزئینی در برنامههایی که دارد، عملاً فرآیند توسعه بازارهایش را دنبال کرده و میکند. وی افزود: امسال یکی از برنامههایمان افزایش شفافیت در همه بخشهای معدن است از جمله بخش سنگهای تزئینی، این که ما بعضاً با رقابتهای مخرب در این بازار واحدهای سالم و شناسنامهدار را به خاطر رقابتهای منفی و برداشتهایی که خارج از پروانهها بوده و خلأهای نظارتی که به لحاظ کیفی و کمی آسیب دیدند، توانسته با قیمت نامتعارف به بخشی از صنعت سنگ آسیب بزند که باید امسال بیشتر از هر چیزی روی برداشت حمل و نقشهبرداری معادن تمرکز کنیم. معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت،معدنوتجارت، افزود: موضوع دیگر بحث واردات و توسعه بخش فرآوری است که امیدواریم در بخش ماشینآلات امسال با کمک خود این بخش شاهد تکمیل زنجیرهها باشیم. محتشمیپور؛ گفت: هماکنون ظرفیت خوبی در بخش فرآوری داریم که به دلیل محدودیتهایی که در بازاریابی است، این ظرفیتها خالی مانده که امیدواریم در سالهای آینده با رفع بعضی از گلوگاههایمان در بخش بازاریابی بتوانیم سهم بیشتری از بازار داشته باشیم و به این ترتیب بتوانیم از ظرفیتهای فرآوری که اکنون در کشور وجود دارد، برسیم. همچنین بهرام شکوری؛ رئیس انجمن سنگ ایران، با اشاره به پتانسیل پنج میلیارد دلاری صادرات سنگ تزئینی کشورمان، خاطرنشانکرد: امروز قابلیت تولید سالیانه ۱۵ میلیون تن سنگتزئینی در کشور وجود دارد که در صورت حمایتهای لازم و ایجاد سازوکارهای مورد نیاز تا ۶۰ میلیون تن نیز قابل ارتقاء است. وی تأکید کرد: همچنین فعالان معدنی این بخش باید ضمن ارتقای قابلیت صادراتی محصولات خود، بتوانند به نوآوری، تجهیزات و ماشینآلات روز مجهز شده و از دانش صادراتی برخوردار شوند. شکوری؛ با اشاره به سهم ۳۳ درصد چین و ۱۸.۵ درصدی هند از بازار این محصولات، تصریحکرد: در صورت فراهم شدن شرایط لازم، حتی میتوانیم به اندازه چین که سالیانه تولیدی معادل ۵۳٫۵ میلیون تن تولید دارد، از بازار جهانی سهم بگیریم. وی یادآور شد: فقط یک کارخانه در اسپانیا روزانه ۲۳ هزار متر فرآوری سنگ انجام میدهد که تقریباً معادل کل تولید کشورمان است. رئیس انجمن سنگ ایران، تصریح کرد: در این راستا باید با تعریف مگاپروژههای مختلف در فرآوری سنگ و همچنین افزایش ظرفیت ماشینآلات در مناطق مستعد، به تحقق این مهم بپردازیم. وی اظهار داشت: این موضوع و ایجاد مگاپروژهها میتواند در بنادر جنوبی کشور بهویژه چابهار و استان هرمزگان اتفاق بیفتد تا با فرآوری سنگهای موجود در استانهای خراسان و سیستانوبلوچستان و حتی افغانستان، به فرآوری آنها پرداخته و از طریق عمان (که تعرفه ترجیحی با این کشور داریم) به صادرات بپردازیم. شکوری؛ افزود: همچنین میتوان با ایجاد یک قطب دیگر در منطقه ماکو و استفاده از ظرفیتهای این منطقه، سنگهای موجود در کردستان و ایلام و… را از طریق ترکیه، راهی بازارهای جهانی کرد. وی ادامه داد: فارس، اصفهان، مرکزی و لرستان که قطبهای معدنی کشور هستند، قابلیت لازم برای ایجاد مناطق فرآوری سنگ را دارند و باید بتوانیم در این مناطق به تعریف پروژه بپردازیم. این مقام صنفی، تصریح کرد: در این راستا انتظار میرود دولت نیز از طریق گسترش مناسبات با دیگر کشورها (که بهدرستی در دستور کار دولت سیزدهم است)، به فراهم کردن بستر کار بپردازد تا شاهد ورود ماشینآلات و تجهیزات روز جهان باشیم و انتظار میرود بانکها نیز با تسهیلاتدهی مناسب به حمایت از این صنعت بپردازند.
دیدگاه بسته شده است.