گروه انرژی -مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: اطلاعات مربوط به خودروها را برای جایگزینی کارتهای بانکی با کارتهای سوخت در اختیار نداریم. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ درباره جایگزین شدن کارتهای بانکی با کارتهای سوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین، گفت: در حوزه تأمین […]
گروه انرژی -مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: اطلاعات مربوط به خودروها را برای جایگزینی کارتهای بانکی با کارتهای سوخت در اختیار نداریم. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ درباره جایگزین شدن کارتهای بانکی با کارتهای سوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین، گفت: در حوزه تأمین تراشه مورد نیاز برای تولید کارتهای سوخت مشکلی نداریم، اما در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، فقط ۹ هزار و ۳۵ کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حملونقل اضافه میشود و افرادی هم نیاز به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارتهای خام داشته باشیم. وی افزود: سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی باقی مانده است. معاون وزیر نفت، در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با تأکید بر اینکه ساماندهی کارتهای سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام میشود، گفت: نگاه ما این است که باید در کنار خودروهایی که وارد چرخه میشوند، تعدادی از خودروهای فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال ۹۲ حدود ۱۹ میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به ۳۰ میلیون رسیده است. وی ادامه داد: این تعداد خودرو، سالیانه نزدیک به یک میلیارد لیتر مصرف سوخت دارند؛ یعنی باید روزانه سهونیم میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشته باشیم که معادل پالایشگاهی مانند تبریز است. سالاری؛ تأکید کرد: مدیریت کارتهای سوخت هم با این هدف انجام میشود که متوجه شویم، هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودروهای از رده خارجی که کارت سوخت فعال دارند را شناسایی کنیم. وی همچنین گفت: در این طرح اگر فردی کارت سوخت خود را جا گذاشت، میتواند به سامانه کارتهای جامانده در جایگاههای سوخت مراجعه کند. سیستم پشتیبانی را هم تقویت کردیم تا خرابی کارتخوانهای سامانه هوشمند سوخت کاهش یابد؛ این اتفاق رخ داد و حتی برای اولینبار در کشور، بومیسازی کارتخوانها را با کمک یک شرکت دانشبنیان انجام دادیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اظهار کرد: به موازات همه این اقدامات، فرآیند آزمایشی را انجام میدهیم که بتوانیم از کارت بانکی هم استفاده کنیم؛ این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کارهای نرمافزاری آن انجام شده است. وی بیان کرد: اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجی و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقاً مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامههای صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم. رضا نواز؛ سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، درباره ادغام کارتهای سوخت با کارتهای بانکی گفت: این موضوع با هدف حذف کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین، همواره محل بحث و چالش بوده است. وی افزود: طبیعی است که مانند همه جای دنیا، برای انجام یک کار، دو مسیر را در اختیار مردم قرار دهیم و دو بار هزینه کنیم. این فعال صنفی، با بیان این که هدف، تسهیم و تقسیم یارانه انرژی میان مردم است، ادامه داد: اگر بخواهیم این کار را فقط از طریق کارت سوخت انجام دهیم، مسیر طولانی و بسیار هزینهبری دارد که دستگاههای اجرایی را با چالش مواجه میکند. وی تأکید کرد: استفاده از کارت سوخت، مشکلاتی مانند واردات تراشه و هزینههای دیگر را اضافه میکند؛ ضمن اینکه تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت و مسیرهای مختلفی که این سامانه را حفظ کنند، بسیار هزینهبر هستند و میتوان آنها را حذف کرد. اما این در حالی است که سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، درخصوص این ادعا که پلیس اطلاعات خودروها را در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای صدور کارت سوخت یکسان و مشابه کارت بانکی نمیگذارد، عنوان کرد: پلیس در ارسال دادهها به شکل روش قدیمی که کارت صادر میشده، کوتاهی نکرده است و این اطلاعات را در اختیار شرکت پخش فرآوردهها قرار میدهد. هادیانفر؛ افزود: تا همین امروز هم عزیزان شرکت پخش فرآوردهها برای صدور کارت سوخت اطلاعات لازم را از پلیس دریافت میکنند. ما اطلاعات را به صورت پایدار در اختیار شرکت پخش فرآوردهها قرار میدهیم، منتهی اینکه الان در تولید یا چاپ کارت سوخت دچار مشکل هستند یا تکنولوژی آنها تغییر کرده و دنبال این هستند که فرآیند را تغییر دهند، بحث دیگری است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، تصریح کرد. مسؤولان وزارت نفت دنبال این هستند که شرایط را دگرگون کنند و از روشهای جدید استفاده کنند که این امر جای بحث دارد و باید در جلسات فنی با پلیس، به آن نتیجه برسیم که روش را تغییر دهیم. سردارهادیانفر؛ همچنین در پاسخ به اینکه ثبت الکترونیکی درخواست صدور کارت سوخت با دریافت کدرهگیری مرسولات پستی از طریق سایت epolic.ir امکانپذیر نیست، تصریح کرد: بحث پروسه تولید کارت، دست وزارت نفت و شرکت پخش فرآوردهها و شرکت ناجی پژوهش است. لذا این بحث خیلی ارتباطی با پلیس راهور ندارد. آنچه تکلیف ما است و تا امروز انجام دادیم، ارسال دادههای وسایلنقلیه برای شرکت پخش فرآوردههاست که تا الان هم کارت سوخت صادر میشده است. وی افزود: الان اشکالی که برای شرکت نفت ایجاد شده این است که در تراشه دچار مشکل است و باید فرآیند خود را تغییر دهد. این مشکلی است که بیشتر به وزارت نفت و شرکت پخش فرآوردهها باز میگردد.
دیدگاه بسته شده است.