انگیزشی‌ها کوتاه بیایند!

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی انگیزشی‌ها کوتاه بیایند!     نه اینکه جنابمان با عزیزانی که دستی بر آتش سخنرانی‌های انگیزشی دارند، مشکل داشته باشم، اصلاً و ابداً! اتفاقاً از صدر تا ذیل بازیگران و هنروران و مدیران و مسؤولان و مرتبطین که در این رشته جذاب پرهیجان فعالیت می‌کنند، کارشان درست است و خیلی وقت‌ها […]

                   حرف‌های خودی و بی‌خودی

انگیزشی‌ها کوتاه بیایند!

    نه اینکه جنابمان با عزیزانی که دستی بر آتش سخنرانی‌های انگیزشی دارند، مشکل داشته باشم، اصلاً و ابداً! اتفاقاً از صدر تا ذیل بازیگران و هنروران و مدیران و مسؤولان و مرتبطین که در این رشته جذاب پرهیجان فعالیت می‌کنند، کارشان درست است و خیلی وقت‌ها چهار کلام از همین بزرگواران توانسته است نگرانی و افسردگی و ناامیدی و رخوت و سستی و امروز، فردا کردن و حتی بی‌اعتمادی به خود و دیگران و کلی مشکل و معضل شخصی و گروهی و اجتماعی و فرهنگی را کم کرده و یا حتی به‌طور کامل از بین ببرد!

  حالا اینکه شما می‌فرمایید با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی‌شود و دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست، حرف متینی است ولی همین‌که شما برای چند دقیقه و حتی دیده شده است برای چند روز در سیر سلوک و فضا و توهم و حال و حول یا آرامش و اعتماد به سقف و خوش‌بینی و شاید هم رضایتی عمیق و عزمی جزم برای در نوردیدن مشکلات و فتح‌الفتوح موفقیت‌ها به سر ببری، در این دنیای دون وانفسای پردردسر، غنیمت است!

   قصد آن را نداریم که در باب معایب و مزایای شعار درمانی و سخنوری هیجانی و حرف‌های انگیزشی صحبت کنیم، چیزی که زیاد است عیب و چیزی که نادر است، حسن! ولی این هم برای خودش شیوه‌ای است که آنقدر‌ها هم نباید با دیده بدبینی نگاه کرد، فی‌المثل وقتی یک جناب مسؤولی یا مدیر بزرگواری، که همچنان در گرفتن یک خم مشکلات و ضعف‌های دایره مدیریت و ریاست خودش، مقهور حریف است و امروز و فردا کردن‌ها هم دیگر راه به جایی نمی‌برد، کافی است عزم استوار و توان و قدرت بی‌انتهای خود و اطرافیان را به خلق‌ا… یادآوری کرده و فعل خواستن را به‌گونه‌ای صرف کند که افق اهداف، کیلومتر‌ها جابه‌جا شده و برای مدتی مخاطبین در رویاهای بی‌کران غرق شوند!

  یا برخی جنابان سخنران انگیزشی که برای هر هدفی، فقط نسخه افزایش انگیزه و رویاپردازی و همزادپنداری و تصویر‌سازی ذهنی و… را تجویز می‌کنند و برایشان آنقدر‌ها تفاوتی ندارد که مخاطب بینوا برای قبول در کنکور به او امید بسته است یا افزایش فروش و رونق کسب و کار، حل مسائل تولید و توزیع یا رشد شخصیتی و مهارتی، برنامه‌ای برای پیشرفت در ورزش و مسیر قهرمانی می‌خواهد و یا با کاهش مراجعه‌کننده و متقاضی برای آموزشگاه و مطب و فروشگاه و خدمات خود مواجه است!

  کلاً اکسیر همه‌کاره‌ای دارند که کافی است کمی کلمات و عبارات مرتبط با نیاز و انتظار مخاطب بینوا را به آن اضافه کنند، می‌شود اصل جنس! که هر ضعف و کم و کسری و مشکل و محدودیتی را به سامان رسانده و حل و فصل می‌کند!

  خدمت آن برخی عزیزان سخنران انگیزشی که همه عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی از خرید و فروش و تولید و توزیع و تحصیل و تربیت گرفته تا کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقر و نداری و گران و کم‌فروشی و افزایش کتابخوانی و مطالعه و ارتقای هنر گفت‌وگو و تعامل و حل‌اختلافات خانوادگی و رشد شخصی و ورزشی و قس‌علیهذا را با هنر افزایش انگیزه و شعار و هیجان خواستن توانستن است و تو برای رسیدن به قله‌ها آفریده شده‌ای و بزرگی در نگاه تو است و… به نتیجه می‌رسانند و همیشه برای همه مسائل، شاه‌کلید مشکل‌گشا در جیب دارند و ایضاً خدمت بزرگواران مدیر و مسؤولی که به جای آنکه رشد و پیشرفت در امور و ارتقای خدمت‌رسانی و افزایش رضایت‌مندی مردم و دستیابی قدم به قدم به اهداف و برنامه‌ها را به ارمغان بیاورند همچنان نمودار و گراف رو کرده و شعارهای خوشگل خوشگل می‌دهند! به همه این دُر و گوهرافشان‌ها و نازنین هنرمندان، عرض می‌کنیم که عجالتاً کوتاه بیایند. بگذارند این دنیا و ایضاً ما مردم چند صباحی بدون انگیزه‌های کهکشانی و تخیل و رویاپردازی و شعار و هیجان، ببینیم با خودمان چند چند هستیم!

 

 

                                 هوشنگ‌خان