تولید پژو۲۰۷ با موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چه معنایی دارد؟

مهدی قره‌داغلی- ایران‌خودرو در طی چند ماه گذشته اعلام داشته که تولید خودروی پرطرفدار پژو ۲۰۶ در دو تیپی که این خودروساز تولید می‌کرد به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵گانه و قدیمی بودن این دو خودرو خبر توقف تولید آن را منتشر کرده است. همین خبر باعث شد ایرانی‌ها با یکی از خودروهای محبوب خود […]

مهدی قره‌داغلی- ایران‌خودرو در طی چند ماه گذشته اعلام داشته که تولید خودروی پرطرفدار پژو ۲۰۶ در دو تیپی که این خودروساز تولید می‌کرد به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵گانه و قدیمی بودن این دو خودرو خبر توقف تولید آن را منتشر کرده است. همین خبر باعث شد ایرانی‌ها با یکی از خودروهای محبوب خود که دو دهه در ایران‌خودرو تولید می‌شد، خداحافظی کنند. اما این داستان به اینجا ختم نشد و ایران‌خودرو در مرحله اول تخصیص خودرو که توسط وزارت صمت انجام شد خودروی پژو ۲۰۷ را در دو تیپ عرضه کرده بود که یکی با موتور معروف tu4 و دیگری موتور tu3 بود که این موتور معمولاً روی خودروهای پژو۲۰۹ تیپ۲ استفاده می‌شد. کم‌کم با گذشت زمان نیز اخبار دیگری منتشر شد که ایران‌خودرو قصد دارد همان داشبورد‌های قدیمی که در خودروی ۲۰۶ استفاده می‌شد را در ۲۰۷‌های تولید جدید استفاده کند که این خبر نیز با واکنش‌های بسیاری همراه بود اما سؤالی که در این بین پیش می‌آید این است که این دو خودرو از لحاظ بن سازه و پلتفرم چه فرقی با هم دارند و یا از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. محصولاتی که جفتشان برای نزدیک به سه دهه قبل هستند، چطور می‌شود یکی از آن‌ها استاندارد‌های ۸۵گانه را پاس نکند و دیگری آن را پاس کند؟ ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که عده زیادی از مصرف‌کنندگان خودرو در کشور ما زیاد اهل تحقیق و جست‌وجو کردن نیستند که بدانند این خودرویی که به اسم ۲۰۷ یک عمری در کشور ما فروخته شد در اصل همان ۲۰۹ پلاس است که نسخه کامل‌تر پژو۲۰۶ در چین بود و فقط برای این کشور طراحی و تولید شده است. به‌نظر می‌رسد که دو خودروساز بزرگ کشور دیگر باید دست بردارند از توهین به مردمی که مجبورند به دلیل رانت‌ها و مافیابازی‌هایی که در پشت‌پرده صورت می‌گیرد، هر محصول بی‌کیفیت و بی‌مصرفی را به قیمت خودروهای روز دنیا بخرند و خودروسازهای کشور نیز به همین بهانه به تولیدکننده بودن خود در حوزه خودرو ببالند و خوشحال باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عزیزان خودروساز، خودروساختن فقط به تعداد خودروهای تولید شده نیست و فاکتور‌های بسیاری در معیار خودروساز بودن وجود دارد که در کشور ما برای خودروسازان و مسؤولین بی‌معناست. اخیراً ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است؛ «تمامی مدارک و مستندات بهای تمام شده تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 به نهاد‌های مرتبط قیمت‌گذاری ارسال شده و به محض اعلام قیمت، فراخوان دعوت از مشتریان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو آغاز خواهد شد.» علاوه بر این تأکید کرده که «تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در حال انجام شدن و تعهدات سررسید شده نیز آماده واگذاری است و به محض اعلام قیمت، به ایفای تعهدات و واگذاری خودرو‌‌ها اقدام خواهد شد.» براساس این اطلاعیه ایران‌خودرو، ظاهراً قرار است موتور پژو ۲۰۶ که قبلاً در این شرکت تولید می‌شد و امروز با توقف تولید روبه‌رو شده است را برای کاهش قیمت تمام شده بر روی پژو۲۰۷ نصب کنند. ایران‌خودرو با این شگرد می‌تواند ضمن دریافت قیمتی جدید، خودروی پژو ۲۰۶ را با شکل و شمایلی جدید به نام پژو ۲۰۷ راهی بازار می‌کند، خودرویی که فقط در ظاهر تغییرات اندکی با پژو ۲۰۶ دارد و عملاً مصرف‌کننده محصول جدیدی را خریداری نکرده است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد ایران‌خودرو در محصول پژو۲۰۶ تیپ ۵ از موتور TU5 با حجم موتور ۱۶۰۰ و در محصولات پژو۲۰۶ تیپ ۲ و۳ از موتور TU3 با حجم ۱۴۰۰ استفاده می‌کرد. با نصب موتور TU3 بر روی خودروی پژو ۲۰۷ مصرف‌کننده عملاً با توان و گشتاور کمتر موتور و مشکلات زیادی از جمله کشش ضعیف در سربالایی مواجه خواهد شد. این مسأله در آینده مصرف‌کننده را در استفاده از این خودرو دچار چالش خواهد کرد. گروه صنعتی ایران‌خودرو در رابطه با این محصول اعلام کرد: پژو ۲۰۷ با موتور TU3، محصول جدیدی است و مجوزهای استانداردی را هم دریافت کرده و به‌زودی مشخصات فنی آن اعلام خواهد شد.