بهرهبرداری از آنومالی D19 با توجه به رو به پایان بودن عمر معدن چادرملو اهمیت فراوانی پیدا کرده است اما به گفته مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو بهرهبرداری از این محدوده نیازمند مجوز سازمان محیطزیست است به گزارش ماین نیوز، سیدمحمد ابریشمی گفت: بخشی از محدودهای که برای آنومالی D19 در نظر گرفته […]
بهرهبرداری از آنومالی D19 با توجه به رو به پایان بودن عمر معدن چادرملو اهمیت فراوانی پیدا کرده است اما به گفته مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو بهرهبرداری از این محدوده نیازمند مجوز سازمان محیطزیست است
به گزارش ماین نیوز، سیدمحمد ابریشمی گفت: بخشی از محدودهای که برای آنومالی D19 در نظر گرفته شده، داخل محدوده پناهگاه حیات وحش مخصوص چیتا و یوزپلنگ قرار دارد. در حال حاضر منتظر موافقت محیطزیست بوده و پس از آن باید با یک توافق فعالیت را شروع کرده و تعهد بدهیم که تعادل موجود در منطقه را برهم نخواهیم زد.
وی افزود: ۵ سال دیگر از عمر معدن باقی مانده است. به همین دلیل از سال ۱۳۸۴ از مسؤولان کشور بارها خواهش کردهایم تا مجوز برای فعالیت در D19 صادر شود. این در حالیست که با وجود تأمین منابع مالی، بهرهبرداری از D19 حداقل ۴ سال زمان نیاز دارد.
گفتوگویی با سیدمحمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو انجام شده که متن آن به شرح زیر است:
آیا فعالیت در آنومالی D19 قبل از پایان سال آغاز میشود؟
پیگیریها برای شروع کار انجام شده اما متأسفانه موفق به دریافت مجوز محیطزیست نشدهایم. البته تا پیش از برگزاری انتخابات مجلس دهم عملاً کاری نمیتوان انجام داد اما امیدوار هستیم بتوانیم در ابتدای سال آینده و با پیگیری دوباره موفق به دریافت مجوز شویم، البته موافقت با انجام عملیات ژئوفیزیک زمینی به صورت شفاهی اعلام شده زیرا این محدوده به عنوان یک پتانسیل شناخته شده و نیاز به ژئوفیزیک هوایی ندارند. در نتیجه باید عملیات زمینی در آن انجام گرفته تا در انتها براساس دادههای ژئوفیزیک به طراحی یک شبکه حفاری ختم شود که در این مرحله بهطور قطع نیازمند مجوز محیطزیست خواهیم بود.
با توجه به اینکه بخشی از محدوده منطقه حفاظت شده است، به چه صورت در آن فعالیت خواهید داشت؟
بخشی از محدودهای که برای آنومالی D19 در نظر گرفته شده، داخل محدوده پناهگاه حیات وحش مخصوص چیتا و یوزپلنگ قرار دارد. در حال حاضر منتظر موافقت محیطزیست بوده و پس از آن باید با یک توافق فعالیت را شروع کرده و تعهد بدهیم که تعادل موجود در منطقه را بر هم نخواهیم زد. درست مانند موضوعی که در چادرملو از شکار غیرمجاز در یک منطقه جلوگیری کردیم، زیرا شکارچیان غیرمجاز به مناطق خلوت میروند در نتیجه وقتی در یک منطقه، معدنی شروع بهکار میکند تا اندازهای از انجام شکار غیرمجاز در آن جلوگیری میشود. البته با توجه به اینکه دو سوم آنومالی D19 در منطقه پناهگاه حیات وحش قرار دارد، تلاش میکنیم تا زیست بوم و شرایط زندگی حیات وحش دستخوش تغییر نشود.
ذخیره اولیه در آنومالی D19 به چه میزان است؟
در حال حاضر تنها ۱۰۰ میلیون تن به عنوان ذخیره اولیه شناسایی شده و این برآوردی تخمینی است. باید کارهای ژئوفیزیکی و اکتشافی انجام شود تا بتوانیم میزان ذخیره واقعی را اعلام کنیم. اما آمار اولیه براساس اطلاعات شناسایی با خطای زیادی اعلام شده که نمیتوان چندان به آن اتکا کرد.
با توجه به مشارکت شما و سنگآهن مرکزی در این منطقه، آنها نیز کار اکتشافی در آنومالی D19 انجام دادهاند؟
براساس برنامه پس از اخذ مجوز، یک شرکت مستقل با سرمایهگذاری هر دو شرکت تأسیس و اقدامات اکتشاف تجهیز و بهرهبرداری را انجام خواهد داد.
تولید چادرملو در ۱۱ ماه سال جاری چه میزان بود؟
در حدود ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید کنسانتره در ۱۱ ماهه گذشته را شاهد بودیم. امیدوار هستیم تا پایان سال به رقم ۹٫۵ میلیون تن براساس برنامه دست پیدا کنیم. در سال گذشته براساس برنامه ۱۰٫۳ میلیون تن هدفگذاری شد اما به دلیل رکود موجود در بازار برنامه اولیه که میزان تولید را ۱۰٫۵ میلیون تن پیشبینی میکرد به ۹٫۵ میلیون تن کاهش یافت.
عمر معدن را چند سال پیشبینی میکنید؟
اگر مبنای تولید کنسانتره را ۱۰٫۵ میلیون تن در نظر بگیریم، تنها ۵ سال دیگر از عمر معدن باقی مانده است. به همین دلیل از سال ۱۳۸۴ از مسؤولان کشور بارها خواهش کردهایم تا مجوز برای فعالیت در D19 صادر شود. این در حالیست که با وجود تأمین منابع مالی، بهرهبرداری از D19 حداقل ۴ سال زمان نیاز دارد.
در حال حاضر شرکتهای بزرگ معدنی مانند واله و … قیمت تمام شده خود را کاهش دادهاند، آیا چادرملو برنامهای برای کاهش قیمت دارد؟
بخشی از کاهش هزینه در بخش تولید و بخشی دیگر در زمینه حمل و نقل است. به عنوان مثال وقتی شرکت واله اتوبان و راهآهن اختصاصی داشته و از سوی دیگر کشتی حمل بار با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن در اختیار دارد، زیرساختهای موجود در آن کشور است که منجر به کاهش قیمت میشود. کاهش هزینه حمل دریایی و افزایش ظرفیت کشتیها موضوعی است که با زیرساختهای موجود صورت میگیرد. این در حالیست که قیمت حمل ریلی در ایران در خیلی از مناطق گرانتر از قیمت حمل جادهای بوده اما در دنیا بهطور معمول قیمت حمل ریلی یک سوم قیمت حمل جاده است. ما در بخشی که مربوط به تولید است، با تشکیل یک گروه کارشناسی کاهش قیمت را در دستور کار قراردادهایم اما تمامی موضوعات باید با یکدیگر انجام پذیرد. البته امسال با توجه به کاهش تولید کاهش هزینه صورت نگرفته است، از سوی دیگر به عمیق معدن رسیدهایم که باطلهبرداری را افزایش میدهد. با افزایش باطلهبرداری، هزینه نیز افزایش خواهد یافت. اما در کنار این موضوع تلاش میکنیم در بخش تولید میزان هزینه را کاهش دهیم.
آیا در دوران کاری خود چنین رکودی در بخش معدن را شاهد بودید؟
در دوره ۳۰ ساله کاری خود در بخش معدن چنین رکودی تنها یک بار در سال ۱۳۸۸ آن هم در حد یک شوک چند ماهه ایجاد شد اما تا به حال چنین رکود طولانی را شاهد نبودم. این رکود منجر به تعطیلی معادن زیادی شده است. در سال ۱۳۹۱ صادرات سنگ آهن در حدود ۲۲ میلیون تن بود اما با وجود رکود پیش آمده فکر میکنم میزان صادرات در سال جاری کمتر از یک میلیون تن باشد. در حال حاضر سیاست اصلی ما تکمیل زنجیره فولاد در چادرملو است تا بتوانیم بخش عمدهای از محصولات را تولید کنیم.
در سال جدید چه میزان تجهیزات و ماشینآلات خریداری شد؟
در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۲ دامپتراک از بلاز خریداری شد اما هنوز از گمرک ترخیص نشدهاند. با ترخیص این تعداد ماشینآلات بیشک ظرفیت حمل افزایش خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.