در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا مطرح شد

مجازات در انتظار خاطیان مزایده چای تاریخ مصرف گذشته!

علی غلام‌فراهانی- هفته گذشته بود که یک مزایده خاص نگاه‌ها را به خود جلب کرد. خاص از آن جهت که یک بانک دولتی بیش از پنج تُن چای تاریخ مصرف گذشته را به مزایده گذاشته است! همزمان با دیدن این آگهی، سؤالات بسیاری در ذهن‌مان درج شد از آن جمله که: «۵۰۰۰ تُن چای سنواتی […]

علی غلام‌فراهانی- هفته گذشته بود که یک مزایده خاص نگاه‌ها را به خود جلب کرد. خاص از آن جهت که یک بانک دولتی بیش از پنج تُن چای تاریخ مصرف گذشته را به مزایده گذاشته است! همزمان با دیدن این آگهی، سؤالات بسیاری در ذهن‌مان درج شد از آن جمله که: «۵۰۰۰ تُن چای سنواتی تاریخ گذشته در انبار این بانک چه می‌کند؟ داستان این مقدار چای دپو شده در انبار این بانک به تسهیلات اعطایی به کشاورزان چایکار باز می‌گردد که محصول آن‌‌ها به‌عنوان ودیعه یا تضمین‌عدم پرداخت وام در نظر گرفته شده است که اگر چنین باشد یا بانک از خیر وصول تسهیلات اعطایی گذشته و یا در این میانه، اتفاقاتی رخ داده تا این مقدار از محصول زحمات چایکاران پس از گذشت تاریخ مصرف به مزایده گذاشته شود! به هر جهت در اصل موضوع که این محصول محبوب خانواده‌های ایرانی بر باد رفته است.

موضع دستگاه قضا درباره مزایده چای تاریخ مصرف گذشته

به همین دلیل یکی از سؤالات خبرنگاران در نشست خبری دیروز (چهارشنبه) سخنگوی دستگاه قضا همین موضوع بود. مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه‌قضاییه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر برگزاری مزایده چای تاریخ مصرف گذشته توسط یکی از بانک‌ها به میزان پنج تُن، اظهار داشت: بحث عدم موفقیت طرح اصلاح ساختار تشکیلات چای کشور و عدم فروش ۱۳۰ هزار تن چای خشک خریداری شده توسط کارخانه چای، چای‌سازی و عدم امکان بازپرداخت تسهیلات اخذ شده باید مورد توجه قرار گیرد. به موجب مصوباتی، قراردادهای چای بین این بانک، سازمان چای، کارخانجات چای و تشکل‌های خریدار چای منعقد و مقرر شد چای باقیمانده در کارخانجات مربوط به سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ در اختیار تشکلات خریدار چای قرار گیرد همچنین مقرر شد تا ظرف یک سال نسبت به فروش این چای‌‌ها و تسویه بدهی کارخانجات بابت تسهیلات دریافتی از بانک عامل اقدام شود اما به دلیل عدم تحقق این امر، چای موجود در انبار‌ها باقی ماند و مالکان انبار‌ها نیز برای رفع تصرف و تخلیه انبار‌ها و مطالبه وجوه معوقه، دعوی حقوقی مطرح کردند. سخنگوی قوه‌قضاییه، با بیان اینکه در ادامه چای موجود در انبار‌ها برای مزایده به حراج گذاشته شد، گفت: موجودی چای در انبار‌ها از مقدار ۱۳۰ هزار تن به ۱۸ هزار تن رسید و سپس مقرر شد تا این بانک که اعطاکننده تسهیلات است، مزایده و فروش چای سنواتی را برگزار کند. ستایشی؛ ادامه داد: به منظور اجرای تصمیم و برگزاری مزایده چای سنواتی، فروش حدود سه هزار تن چای در انبارهای شهرستان تهران انجام شد و با نظارت سازمان بازرسی، مزایده سایر چای‌های باقیمانده در دست اقدام است. بابت ترک‌فعل صورت گرفته و سهل‌انگاری در انجام وظایف، در سازمان ملی استاندارد، رئیس وقت سازمان غذا و دارو و معاون وقت ارزیابی سازمان ملی استاندارد، بابت این مسائل به هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری معرفی شدند و در کنار این مورد، یک پرونده کیفری دیگر نیز مفتوح است و با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ارجاع شده و به این پرونده رسیدگی خواهد شد.