افزایش قیمت لنت‌ترمز با توجه به تولید بیش از نیاز کشور

گروه خودرو- لنت‌ترمز را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات هر وسیله نقلیه‌ای یاد کرد که با توجه به اینکه در کشور توان تولید لنت‌ترمز انواع خودروها وجود دارد و اگر تولیدکنندگان نیز دلسوزانه به محصولات تولیدی خودشان اهمیت دهند، می‌توانند قطعات باکیفیت‌تر را تولید کنند. اما با همه اینها همچنان واردات این قطعه […]

گروه خودرو- لنت‌ترمز را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات هر وسیله نقلیه‌ای یاد کرد که با توجه به اینکه در کشور توان تولید لنت‌ترمز انواع خودروها وجود دارد و اگر تولیدکنندگان نیز دلسوزانه به محصولات تولیدی خودشان اهمیت دهند، می‌توانند قطعات باکیفیت‌تر را تولید کنند. اما با همه اینها همچنان واردات این قطعه از دیگر کشورها ادامه دارد که به‌نظر می‌رسد در رابطه با این قطعه که پتانسیل تولیدش در کشور وجود دارد، بهتر است بیشتر به تولید آن بها داده شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، میثم لاجوردی؛ عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاج، گفت: هم‌اکنون، ۸۵ تولیدکننده رسمی در حوزه لنت‌ترمز و کلاج در کشور فعالیت می‌کنند و با توجه به آنکه این قطعه جزء کالا‌های فوق ایمنی است این تولیدکنندگان مجوز‌های لازم را برای تولید از سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت اخذ کرده‌اند. وی با اشاره به میزان تولید و بازار مصرف لنت‌ترمز در کشور، افزود: هم‌اکنون ۱۰۷ هزار تُن لنت‌ترمز و کلاج برای انواع خودرو‌های سواری‏، سنگین‏، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، توربین‌های بادی و قطار‌ها در کشور تولید می‌شود و بازار مصرف این کالا نیز ۷۰ هزار تن است. لاجوردی؛ با اشاره به واردات این کالا علی‌رغم تولید مازاد در کشور، گفت: از سال ۱۳۹۷ براساس سیاست وزارت صمت، واردات لنت‌ترمز و مشتقات اصطکاکی از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود و این واردات تنها از طریق چند استان صورت می‌گیرد. عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاج، گفت: برای تولید لنت‌ترمز که کالایی فوق ایمنی است به ناچار باید بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از خارج‏ کشور تأمین کنیم، زیرا یا امکان تولید بخشی از این مواد اولیه در داخل کشور وجود ندارد یا معدنی که بتوانیم این مواد اولیه را از آن استخراج کنیم، نداریم. وی افزود: شاید برخی مواد اولیه در داخل کشور وجود داشته باشد، اما به دلیل اینکه این کالا، کالای فوق ایمنی است و استاندارد‌های خاصی را باید رعایت کند، ممکن است معادنی که این مواد اولیه در آن وجود دارند استاندارد‌های لازم را نداشته باشند، بنابراین ناچاریم این مواد اولیه را وارد کشور کنیم. لاجوردی؛ اضافه کرد: در سال‌های گذشته به‌خصوص پارسال و امسال علی‌رغم اینکه پیام مقام‌معظم‌رهبری حمایت از تولید داخل بوده است، سیاست‌گذاری پیش‌رو برای تولیدکنندگان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. وی ادامه داد: الان بیشتر وقت و انرژی تولیدکنندگان صرف حل مسائل و معضلاتی می‌شود که اصلاً با تولیدکنندگان مرتبط نیستند؛ تولیدکننده نباید به دنبال تأمین ارز برود یا به دنبال اصلاح قوانین گمرکی و بسیاری مسائل دیگر باشد، چون که اگر تولیدکننده این مسائل را حل نکند، به ناچار باید تولیدش را متوقف کند. عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاج، گفت: قوانین گمرکی، قوانین بدی نیستند، اما اجرای این قوانین تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند و در بسیاری از موارد هم باید خود قوانین اصلاح شود؛ برای مثال طبق قانون امور گمرکی باید هر استعلامی در یک هفته جواب داده شود، اما الان این قانون اجرا نمی‌شود. لاجوردی؛ افزود: حال باید توجه داشته باشیم که کالا‌ها در گمرک، ماه‌ها معطل است، زیرا گمرک برای ترخیص کالا‌ها نیازمند تأییدیه از سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها مثل محیط‌زیست یا استاندارد یا وزارت دفاع و نهاد‌های مختلف است؛ پاسخ‌دهی این سازمان‌ها به گمرک روند طولانی دارد و ترخیص کالا را با مشکلات جدی مواجه کرده است. وی ادامه داد: در برخی موارد نیز با مشکل تعرفه واردات کالا مواجه هستیم، زیرا کالای مورد نظر تولید داخل ندارد چه باکیفیت چه بی‌کیفیت؛ و تعرفه آن به‌گونه‌ای است که اجازه واردات به آن کالا داده نمی‌شود. عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاج، گفت: اکنون با وجود آنکه تولید داخل بیش از نیاز کشور است، تعرفه وارادت لنت‌ترمز و کلاج را ۲۰ درصد تعیین کرده‌اند؛ هرچند که تولید کنندگان با واردات در صورتی که رقابت ایجاد کند و طرح نظارت و توزیع به‌درستی اجرا شود، مشکلی ندارند. وی افزود: رقابت در شرایط برابر معنا پیدا می‌کند یعنی اگر طرح نظارت و توزیع درست اجرا و واردات هم آزاد شود، مشکی با واردات نداریم؛ زمانی که هیچ ثباتی در تولید‏، منابع انسانی، نهاده‌های تولید وجود ندارد و قیمت ارز در روز نوسانات بسیار زیادی دارد، واردات به تولید داخل آسیب می‌زند. لاجوردی؛ درباره دغدغه‌های تولیدکنندگان که در سال‌های گذشته با آن‌ها مواجه بوده‌اند، گفت: اگر تاجر یکصد قلم وارد کند و اگر یک قلم آن وارد نشود می‌تواند ۹۹ قلم کالای دیگر را به فروش برساند، اما تولیدکنندگان اگر یکصد نوع مواد اولیه وارد کشور می‌کنند و یک نوع آن وارد نشود ۹۹ نوع مواد اولیه وارداتی برای تولید، قابل استفاده نیست؛ زیرا تولیدکننده از مجموع آن مواداولیه، کالا تولید می‌کند. عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاج، افزود: از اسفندماه سال گذشته تا امروز سیاست‌های انقباضی بانک‌مرکزی، دریافت ارز را برای تولیدکننده با مشکل جدی مواجه کرده است. وی ادامه داد: اکنون، بانک‌ها و صرافی‌ها ارزی ندارند که به تولیدکننده بدهند یا مدت زمان تخصیص ارز به قدری طولانی شده که اگر تولیدکننده ارز مورد نیاز خود را تأمین کند، مواد اولیه به موقع در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد. لاجوردی؛ با اشاره به مشکل تأمین مالی تولیدکنندگان لنت، افزود: بانک‌ها یا از ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان خودداری می‌کنند یا سهم آن‌ها را از تسهیلات به یک‌دهم یا یک‌صدم کاهش و کارمزد آن را نیز افزایش داده‌اند که موجب شده نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی و سرمایه در گردش چند برابر شود. عضوهیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاج، در پایان گفت: در همه جای دنیا برای صادرات کالا امتیاز‌های فراوانی را برای تولیدکنندگان قائل می‌شوند یعنی حداکثر در مدت یک ماه ارزش‌افزوده کالا‌های تولیدی را مسترد می‌کنند، جایزه صادراتی تولیدکننده را متناسب با نوع کالای تولیدی عرضه می‌کنند، قوانین و مقررات صادرات را که شامل ورود موقت کالا و موارد دیگر را جاری می‌کنند حال سؤال اینجاست که کدام یک از این اقدامات در داخل کشور برای تولیدکننده اجرا می‌شود. همچنین رئیس انجمن صنایع لنت‌ترمز و کلاج، از افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی قیمت لنت‌ترمز در سال‌جاری خبر داد. سیدحسین لاجوردی؛ ضمن اشاره به افزایش قیمت لنت‌ترمز از سوی تولیدکنندگان، عنوان کرد: این میزان افزایش قیمت برای هر تولیدکننده بسته به سهم مواد اولیه داخلی و وارداتی و کیفیت محصول بین ۲۵ تا ۳۵ درصد متفاوت خواهد بود. وی درخصوص مبنای قیمت‌گذاری لنت‌ترمز از سوی تولیدکنندگان، بیان کرد: هر تولیدکننده براساس قیمت تمام شده مواد اولیه داخلی و وارداتی، دستمزدها و سایر هزینه های تولید قیمت محصول را تعیین می‌کند و به همین دلیل لنت‌ترمز قیمت مصوب مشخصی ندارد. رئیس انجمن صنایع لنت‌ترمز و کلاج، با اشاره به سهم تولیدکنندگان داخل در بازار لنت‌ترمز، اذعان داشت: خوشبختانه لنت همه مدل‌های خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین مانند انواع خودروهای سواری، شاسی، کامیون، کامیونت، تریلر، مینی‌بوس، اتوبوس، قطار، مترو و انواع موتورسیکلت به مقدار کافی و حتی بیش از نیاز در داخل تولید و بخشی از آن صادر می‌شود. سیدحسین لاجوردی؛ همچنین درخصوص کیفیت لنت‌های تولید داخل، گفت: لنت‌ترمز از قطعات فوق‌ایمنی خودرو است که باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. لذا تولیدکنندگان لنت‌ترمز ملزم به رعایت استانداردهای ابلاغ شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند اما کیفیت هر لنت‌ترمز بسته به قیمت آن متفاوت است و مصرف‌کننده نیز بر مبنای بودجه خود می‌تواند لنت را با کیفیت‌های متفاوت تهیه کند.