نقشه راه درمان کشور تدوین شد

معاون وزیر بهداشت نقشه راه درمان کشور تدوین شد معاون درمان وزیر بهداشت از تدوین نقشه راه درمان کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در این سند به سطح‌بندی خدمات درمانی توجه ویژه‌ای شده است. به گزارش ایلنا، محمدآقاجانی در حاشیه اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور در جمع خبرنگاران […]

معاون وزیر بهداشت

نقشه راه درمان کشور تدوین شد

معاون درمان وزیر بهداشت از تدوین نقشه راه درمان کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در این سند به سطح‌بندی خدمات درمانی توجه ویژه‌ای شده است.

به گزارش ایلنا، محمدآقاجانی در حاشیه اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور در جمع خبرنگاران درباره موارد مطرح شده در این اجلاس گفت: مهم‌ترین بحثی که امروز در اجلاس معاونین مطرح می‌شود، موضوع سطح‌بندی خدمات درمانی در کشور یا همان سند درمان ۱۴۰۴ است. در عین حال موضوع مهم دوم نیز بحث توزیع نیروهای تخصصی، همچنین در زمینه حمایت از زوجین نابارور، مراکز اعتیاد، پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های درمان و… نیز صحبت خواهیم کرد.

وی به تشریح جزییات موضوع سطح‌بندی خدمات درمانی در کشور پرداخت و افزود: موضوع سطح‌بندی خدمات به عنوان تکلیف وزارت بهداشت در برنامه پنجم توسعه مشخص شده بود و براساس شواهد به نظر می‌آید که در برنامه ششم نیز استمرار داشته باشد.

نقشه راه ۱۰ ساله درمان کشور تدوین می‌شود

آقاجانی ادامه داد: سند درمان با افق ۱۴۰۴ سندی بسیار مهم است که نقشه راه درمان کشور را طی ۱۰ سال آینده روشن می‌کند و تدوین این سند با همکاری و مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز شده و اکنون در روزهای پایانی تدوین این سند هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این‌که سطح‌بندی خدمات شامل تخت‌های بیمارستانی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی است، اظهار کرد: این ۳ مقوله تا کنون در کنار یکدیگر و در یک سند قرار نگرفته بودند. در عین حال بحث سطح بندی خدمات از این جهت مهم است که ما به دلیل محدود بودن منابع‌مان نمی‌توانیم همه خدمات را در تمام مناطق کشور ارایه کنیم. بنابراین باید اقدام به سطح‌بندی خدمات براساس جمعیت، پتانسیل و شرایط جغرافیایی هر منطقه انجام دهیم و این کار به نحوی باشد که مردم بتوانند به صورت یک سیستم شبکه‌ای خدمات را دریافت کنند.

آقاجانی با بیان این‌که در این سند هم عدالت عمودی و هم عدالت افقی مد نظر قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر در کشور ۱۱۵ هزار تخت بیمارستانی داریم که در این سند مشخص شده تا این تعداد را طی ۱۰ سال به ۱۷۳ هزار تخت برسانیم، یعنی شاخص تخت بیمارستانی در کشور که اکنون ۱٫۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است را به ۲٫۵ برسانیم.

وی همچنین گفت: در این سند نقش بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های درمان، مدیریت و ارایه خدمات به صورت پررنگ‌تر دیده شده و بر حضور بخش خصوصی تأکید بیش‌تری شده است. در عین حال موضوع بازسازی بیمارستان‌های فرسوده نیز در این سند لحاظ شده که تا افق ۱۴۰۴ باید برای بازسازی‌شان اقدام شود. بر این اساس، اگر این سند اجرایی شود وضعیت ارایه خدمات در سال ۱۴۰۴ نسبت به اکنون بسیار بهتر خواهد بود.

آقاجانی با بیان این‌که تا یک ماه آینده این سند نهایی و ابلاغ می‌شود، گفت: بنابراین از حدود یک ماه دیگر و در سال جاری سند را اجرایی می‌کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: در این سند به دو امر مهم توجه شده تا بر این اساس، بتوانیم تغییر آن در آینده را به حداقل برسانیم. نکته اول این‌که نقش استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در تدوین این سند گسترده است و از خرد جمعی اطلاعات و مبانی کارشناسی همه دانشگاه‌ها استفاده کرده‌ایم که همین موضوع برای اجرای آن در آینده تضمین کننده است.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ما به منابع‌مان، درآمد ناخالص ملی و سهمی که در برنامه برای درآمد ناخالص ملی در نظر گرفته شده توجه کرده‌ایم تا از بلندپروازی‌های غیرمعقول اجتناب شود. صرفاً در تدوین این سند به نیاز‌ها توجه نکرده‌ایم بلکه منابع را هم مد نظر قرارداده‌ایم.

توزیع ۲۰۰۰ پزشک متخصص در ۳۷۸ شهر از نیمه آبان ماه

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به موضوع توزیع نیروی انسانی تخصصی گفت: درباره این موضوع از نیمه آبان ماه امسال حدود ۲۰۰۰ نفر پزشک متخصص را در ۲۷ رشته تخصصی در ۳۷۸ شهر و ۵۷۰ بیمارستان توزیع می‌کنیم که از این تعداد حدود ۱۶۰۰ نفرشان به مناطق محروم می‌روند.

آقاجانی ادامه داد: این ویژگی طرح تحول نظام سلامت است که اولویت اول و اصلی‌اش را مناطق کم‌برخوردار و محروم قرارداده است که این موضوع در توزیع نیروهای تخصصی هم مشخص است.

کمبود شدید نیروی تخصصی در ۳ رشته

وی با بیان این‌که هر چند توزیع این نیروهای تخصصی در کشور میزان قابل توجهی از نیازهایمان را تأمین می‌کند، گفت: اما واقعیت این است که در برخی رشته‌های تخصصی با کمبود فارغ‌التحصیلان مواجهیم و در برخی رشته‌ها مانند رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی اعصاب کمبود شدیدی داریم. در عین حال بیش‌ترین تعداد متخصصینی که توزیع می‌شوند در رشته‌های داخلی بزرگسالان، داخلی کودکان و زنان و زایمان هستند. بر این اساس ما مجبوریم با نیروهای موجود حداکثر پوشش را فراهم کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ما حدود یک سوم پزشکان متخصص مورد نیازمان را در اختیار داریم و باید با یک توسعه حساب شده در آموزش پزشکی هم در رشته‌های عمومی و هم در رشته‌های تخصصی نیازمان را مرتفع کنیم. البته این توزیع نیروهای تخصصی به صورت متوازن انجام می‌شود.

آقاجانی با بیان این‌که یکی از فاکتورهای توزیع‌مان درآمد پزشکان است، گفت: وقتی در منطقه‌ای کمبود شدید داشته باشیم، کار چند نفر را یک نفر انجام می‌دهد و طبیعی است که کارش حجیم و تعداد بیمارانش زیاد هستند و طبیعتاً درآمدش هم بالا خواهد بود. حال ما تمرکزمان روی این است که بتوانیم متخصصان‌مان را در مناطق محروم مستقر کنیم.

وی درباره اقدامات تشویقی وزارت بهداشت برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، گفت: البته ما برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در طرح تحول سلامت برنامه داریم؛ به‌طوریکه در برخی مناطق مرزی مانند جزیره ابوموسی که بیمارستان‌های کوچک حاکمیتی داریم و از طرفی بیماران زیادی هم به آن‌ها مراجعه نمی‌کنند، یک حقوق ثابت برای ماندگاری به پزشک پرداخت می‌کنیم. اما در مناطق محروم که تعداد بیماران کافی وجود دارد به جای درآمد ثابت به صورت عملکردی پرداخت‌ها را انجام می‌دهیم. بنابراین درآمد پزشکان به ازای یک خدمت در مناطق محروم با مناطق برخوردار متفاوت است.

بسته حمایت از زوجین نابارور اجرا می‌شود

 

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال ایسنا درباره بسته حمایت از زوج‌های نابارور که گفته می‌شد اشکالاتی در روند اجرای آن ایجاد شده است و درباره وضعیت اجرای این بسته، گفت: اولاً باید توجه کرد که در وزارت بهداشت چند اقدام بنیادین مهم در راستای سیاست‌های جمعیتی برداشته شده است.