پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری دوران سالمندی

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری دوران سالمندی عضو هیأت علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به روز جهانی پوکی استخوان (۲۹ مهر) اظهار داشت: با توجه به افزایش امید به زندگی و شیوع سالمندی در جامعه جهت‌گیری سیستم بهداشت و درمان به سمت بیماری‌های دوران سالمندی ضروری به نظر می‌رسد. به […]

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری دوران سالمندی

عضو هیأت علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به روز جهانی پوکی استخوان (۲۹ مهر) اظهار داشت: با توجه به افزایش امید به زندگی و شیوع سالمندی در جامعه جهت‌گیری سیستم بهداشت و درمان به سمت بیماری‌های دوران سالمندی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحمد رییس‌السادات گفت: در حال حاضر حدود ۶ میلیون سالمند در کشور وجود دارد و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده جمعیت بالای ۶۰ سال کشور در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید که پوکی استخوان به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان از مهم‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی به شمار می‌رود.

رییس‌السادات بیان داشت: در این بیماری تراکم استخوان‌‌ها کاهش می‌یابند و استخوان‌‌ها متخلخل‌تر می‌شود و به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان خطر و احتمال شکستگی در آن‌ها افزایش می‌یابد. این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند و هم به علت شکستگی‌های ناشی از کاهش تراکم استخوان، هزینه‌های بسیاری بر سیستم بهداشت و درمان جامعه تحمیل می‌کند.

عضو هیأت علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO)روز ۲۹ مهر (۲۰ اکتبر) را به عنوان روز جهانی استئوپروز نام‌گذاری کرده است.

 

دبیر انجمن طب فیزیکى و توانبخشى ایران گفت: در ایران براساس مطالعات مختلف برحسب زمان تحقیق، منطقه و استان، سن و جنس جمعیت مورد بررسی، شیوع پوکی استخوان متفاوت گزارش شده است. در جمعیت با سن بیش از ۳۰ سال ۱۷ درصد گزارش شده است. درجات خفیف‌تر کاهش تراکم استخوان که به آن استئوپنی می‌گویند ۳۵ تا ۴۰ درصد است. در سال‌های اخیر شیوع پوکی استخوان در ایران رو به افزایش گذاشته است و باتوجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر به نظر می‌رسد پوکی استخوان در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یک معضل جدی سیستم سلامت عمومی و بهداشت سالمندان را به چالش بکشد.