با امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه

مدارس کشور با نصب پنل‌های خورشیدی درآمدزا می‌شوند

درآمدزایی برای مدارس کشور با نصب پنل‌های خورشیدی به همت خیرین مدرسه‌ساز صورت می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، تفاهم‌نامه چهارجانبه احداث سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور، بین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش […]

درآمدزایی برای مدارس کشور با نصب پنل‌های خورشیدی به همت خیرین مدرسه‌ساز صورت می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، تفاهم‌نامه چهارجانبه احداث سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور، بین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش و جامعه خیرین مدرسه‌ساز به مدت پنج سال امضاء و مبادله شد. محمود کمانی؛ رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌برداری انرژی برق هم در این مراسم با بیان اینکه نیروگاه‌های عمود محور در مناطق بادخیز را در نظر داریم، گفت: دانش‌آموزان باید ببینند که با چه سختی و مشقتی برق تولید می‌شود، طبیعتاً دانش‌آموزان متوجه می‌شوند که برق چگونه ایجاد می‌شود و بیشتر به صرفه‌جویی مصرف برق توجه خواهند کرد. کمانی؛ با اشاره به کاهش قیمت تمام شده تولید پنل‌های خورشیدی، گفت: وجود پتانسیل‌های خدادادی و رشد فناوری موجب شده است که هزینه‌های احداث یک مجموعه پنل خورشیدی بسیار کاهش یافته است و از چهار هزار دلار به ۶۰۰دلار رسیده است. همین موضوع باعث شد که در تمامی نقاط جهان به تدریج نیروگاه‌های گازی و قدیمی تولید برق جای خود را به پنل‌های خورشیدی می‌دهند. وی با اشاره به مشکلات قطع گاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان، گفت: نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت خود، از سوخت مایع استفاده می‌کنند که هم هزینه حمل‌و‌نقلش بالاست و هم آلودگی زیادی دارد. کمانی؛ با بیان اینکه ایران توانایی این را دارد که تمام نیازهای خود به انرژی را از انرژی خورشیدی تهیه کند؛ گفت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی ایران، فرهنگ‌سازی مناسب و مسائل پدافندی ایستگاه‌های پنل خورشیدی بسیار بهتر از نیروگاه‌های بزرگ تولید برق است. در ادامه، ناصر قفلی؛ رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، درباره درآمد امکانات محدود مدارس دولتی، گفت: مدارس دولتی امکانات کمی دارند و اگر درآمد پایداری داشته باشند، می‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند. همچنین محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش، در این مراسم گفت: نتیجه بهره‌وری در کنار فرهنگ‌سازی، درآمدزایی برای مدارس است که این موضوع می‌تواند کیفیت تحصیل را بهبود ببخشد. در پایان حمیدرضا خان‌محمدی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: مدرسه باید در همه ابعاد جلوه تربیتی باشد. خیرین مدرسه‌ساز نیز مایل هستند مدارسی بسازند که به لحاظ تربیتی و زیرساختی خودکفا باشد و بتواند خودش هزینه‌های خود را تأمین کند. براساس این گزارش، از اهداف امضای این تفاهم‌نامه می‌توان به ساخت نیروگاه خورشیدی انشعابی با ظرفیت حداکثر سه مگاوات در مدارس منتخب کشور توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و همچنین فرهنگ‌سازی و ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق برای معلمان و دانش‌آموزان کشور اشاره کرد. نیروگاه‌های طرح مذکور با هزینه سرمایه‌گذاری خیرین در مدارس احداث شده و پس از اتصال به شبکه برق کشور، درآمد حاصل از فروش برق آن‌‌ها به انتفاع همان مدارس خواهد رسید.