استاد دانشگاه شهید بهشتی، گفت: خودروساز داخلی به این دلیل که میداند چه محصول بیکیفیتی را تولید کرده، زیر بار گارانتی قطعات مربوط به آلودگی هوای خودروها نمیرود و سر دولت و مردم را کلاه میگذارد. به گزارش مناقصهمزایده، یوسف رشیدی؛ در نشست «سمپوزیوم ملی محیطزیست ایران» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار […]
استاد دانشگاه شهید بهشتی، گفت: خودروساز داخلی به این دلیل که میداند چه محصول بیکیفیتی را تولید کرده، زیر بار گارانتی قطعات مربوط به آلودگی هوای خودروها نمیرود و سر دولت و مردم را کلاه میگذارد. به گزارش مناقصهمزایده، یوسف رشیدی؛ در نشست «سمپوزیوم ملی محیطزیست ایران» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در بحث حکمرانی آلودگی هوا باور مردم این است که هر ارگانی اشکال را گردن دیگری میاندازد و در نهایت هم مردم به خاطر استفاده از خودرو شخصی مقصر شناخته میشوند. وی ادامه داد: تجربه ژاپنیها درخصوص حل مشکل آلودگی هوا نشان میدهد که باید یک اتفاقنظر ملی قلبی وجود داشته باشد و نه اینکه به آن به شکل یک مسأله لوکس نگاه کرد. فشار افکار عمومی درخصوص آلودگی هوا همیشه باید متوجه مسؤولان باشد. استاد دانشگاه بهشتی، درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامتی، توضیح داد: یک مطالعه از دو مدرک مهم که آژانس بینالمللی سرطان زیرمجموعه سازمان بهداشت جهانی نشان داده که دود دیزل سرطانزاست و در کل آلودگی هوا باعث سرطان میشود. رشیدی؛ درباره تکالیف قانونی دستگاهها درخصوص آلودگی هوا، بیان کرد: در این مورد یکسری مصوبات دولت و در پله بالاتر قوانین مجلس را داریم. در برنامه دوم توسعه آمده بود که دولت مکلف است آلودگی هوای شهرها را در حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی بهداشت نگه دارد در صورتی که اصلاً چیزی به نام استاندارد سازمان جهانی بهداشت برای آلودگی هوا نداریم. وی افزود: همین مورد در برنامه سوم توسعه هم تکرار شد اما به هدف نرسیدیم. در برنامه چهارم هم گفته شد استاندار جهانی را کنار بگذاریم و به استاندارد شورایعالی محیطزیست برسیم اما همین هدف هم میسر نشد. در برنامه پنجم و ششم هم به اهداف خود نرسیدیم. این استاد دانشگاه، بیان کرد: ما تا سال ۱۳۹۷ تا حدی غلظت آلایندهها را کاهش دادیم و بعد از آن غلظتها ثابت شد. ما تا سال ۱۳۷۹ خودرویی مانند پیکان را تولید میکردیم که هیچ استاندارد محیطزیستی نداشت اما در سالهای بعد از آن تدوین استاندارها را شروع کردیم و الان هم به یورو۵ رسیدیم. رشیدی؛ با اشاره به وضیعت نابهسامان خودروهای در حال تردد، گفت: سازمان محیطزیست تنها خودروهای نو را بررسی میکند و هیچ دستگاهی نمیداند که خودرو تولید شده تا چه زمانی پایداری استاندارد دارد. معاینه فنی نیز یک وضعیت ساده را چک میکند که بهراحتی پاس میشود. وی بیان کرد: مشکل دیگر این است که بخش قانونگذاری کشور خطی فکر میکند، یعنی میگوید؛ باید به تقلید از اروپا استاندارد را به یورو ۳، ۴ و ۵ برسانیم، در صورتی که اگر به جای این کار قطعات مربوط به آلودگی هوا در خودو را گارانتی مادامالعمر کنیم، نتیجه بهتری داشت اما خودروساز داخلی به این دلیل که میداند چه محصول بیکیفیتی را تولید کرده، زیر بار آن نمیرود و سر دولت و مردم را کلاه میگذارد! استاد دانشگاه بهشتی، تأکید کرد: محیطزیست باید کاری کند که این قطعات گارانتی مادامالعمر داشته باشد. آلودگی ناشی از خودروها تنها مربوط به آلودگی ناشی از خروجی اگزوز نیست و ذرات معلق ناشی از سایش لاستیک خودرو با زمین هشت برابر خروجی اگزوز۶ ذرات معلق تولید میکند. رشیدی؛ درخصوص راهکارهای حل این بحران، اظهار کرد: ما در گام اول باید حملونقل عمومی مناسبی داشته باشیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، آلودگی هوا کاهش پیدا نمیکند. متأسفانه ما در این سالها این کار را نکردیم. این مورد نیازمند سرمایهگذاری اولیه است که باید انتخاب کنیم یا در این حوزه سرمایهگذاری کنیم یا همین مبلغ را برای دارو سرطان هزینه کنیم. وی افزود: توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری نیز اهمیت دارد و جزء راهکارهای اصلی است. این استاد دانشگاه، با بیان اینکه در تهران ۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهاست، خاطرنشان کرد: راههایی که لندن، توکیو و… به دنبال آن رفتند و موفق بودند این است که اگر همه خودروها استاندارد و سوخت هم استاندارد شود، باز هم نمیتوان بدون پرداختن به حملونقل عمومی و خدمات الکترونیک آلودگی هوا را شکست داد.
دیدگاه بسته شده است.