گروه بانک، بیمه، بورس- بانکمرکزی در بخشنامهای به شبکه بانکی بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیینتکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سالجاری تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بانکمرکزی، در این بخشنامه آمده است: پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری و […]
گروه بانک، بیمه، بورس- بانکمرکزی در بخشنامهای به شبکه بانکی بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیینتکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سالجاری تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بانکمرکزی، در این بخشنامه آمده است: پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری و در راستای تسهیل و تسریع در تعیینتکلیف متقاضیان در صف بانکها و جهت پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و براساس پیگیریهای مکرر مقامات کشوری درخصوص پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تأکید بر اهمیت و اولویت موضوع تسهیلات مذکور و ضرورت تعیینتکلیف متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج در سالجاری و سال قبل و بررسی عملکرد بانکها، «بسته نظارتی- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج» از تاریخ ۲۰/۰۳/۱۴۰۲ به شرح زیر ابلاغ و اجرای آن الزامی است:
۱- از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰/۰۶/۱۴۰۲ بانک عامل میبایست نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیهای ابلاغی بانکمرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.
۲- حداکثر ۱۵ روز پس از ثبتنام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.
۳- پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.
۴- بانک عامل میباید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهرها و شهرستانهای کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.
۵- جهت مدیریت ثبتنام متقاضیان و تسهیل در ثبتنام، روزانه بیش از هفت بانک در هر استان از سوی بانکمرکزی در سامانه تسهیلات قرضالحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.
۶- با عنایت به تضامین مورد تأکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری، بانک عامل میباید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آن را با توجه به تأکیدات این بانک فراهم نماید.
۷- بانک عامل میباید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستورالعمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج در چارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید:
الف) نحوه اعتبارسنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستمهای اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.
ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهامعدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر داراییهای مالی (به استثنای توثیق ملک که ممنوع است).
۸- بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج را ندارد.
۹- بانک عامل میباید نسبت به انجام بازرسیهای دورهای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با رؤسای شعب متخلف اقدام نماید.
۱۰- بازرسان بانکمرکزی ضمن بازرسیهای حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف به ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سالجاری و تأکیدات این بانک، نسبت به عزل رؤسای شعب اقدام خواهند کرد.
۱۱- براساس برنامهریزیهای صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانکمرکزی درخصوص بانکهایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه بهعنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.
۱۲- در صورت عملکرد فراتر از سهمیههای مربوطه از سوی شعب بانکها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستور العمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال نمایند.
۱۳- علیرغم اینکه در قانون بودجه سالجاری بانکهای قرضالحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج مستثنی شدهاند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.
۱۴- بانک عامل میباید نسبت به فعال نمودن شیوهای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده درخصوص تسهیلات قرضالحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای این بانک ارسال شود.
۱۵- متقاضیان تسهیلات ازدواج میتوانند علاوه بر طرح سؤالات و مشکلات خود را از طریق سامانههای موجود در بانکهای عامل از طریق سامانه CRM و با شماره ۲۷۰۶ با بانکمرکزی تماس حاصل نمایند. در پایان این بخشنامه بر ابلاغ مراتب به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذیربط بانکها و مؤسسات اعتباری تأکید و عنوان شده است نسخهای از ابلاغیه مربوطه به بانکمرکزی ارسال شود.
دیدگاه بسته شده است.