وزیر کشور: نزدیک به ۷۰میلیون رأی برای دو انتخابات در صندوق‌ها ریخته شده است

  وزیر کشور گفت: با توجه به این که دو انتخابات بوده نزدیک به ۷۰میلیون رأی در صندوق‌ها ریخته شده است. به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ریاست جمهوری و دولت تلاش کردند انتخابات خوبی داشته باشیم و از نظر حضور، حضور بسیار مناسبی بود. وی ادامه داد: میزان […]

 

وزیر کشور گفت: با توجه به این که دو انتخابات بوده نزدیک به ۷۰میلیون رأی در صندوق‌ها ریخته شده است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ریاست جمهوری و دولت تلاش کردند انتخابات خوبی داشته باشیم و از نظر حضور، حضور بسیار مناسبی بود.

وی ادامه داد: میزان آرای استعلام شده‌ای که از طریق سیستم استعلام اعلام شده بود ۳۳میلیون نفر است که با نهایی شدن بالاتر هم خواهد شد.

رحمانی‌فضلی آمار شمارش شده تاکنون را بیش از ۶۰درصد واجدان شرایط اعلام کرد و گفت: تلاش کردیم انتخابات را در فضای آرام و فضای امنیتی مناسب برگزار کرده و از نظر سیاسی و جناح‌ها، اشخاص و افراد در شرایط مطلوب این رقابت انجام شود.

وزیر کشور افزود: از نظر سلامت و قانونی بودن انتخابات تاکنون در هیچ حوزه، شعبه و نقطه‌ای از کشور مشکل ابطال صندوق‌ها را نداشتیم؛ همکاری بین دستگاه‌های اجرایی، نظارت، انتظامی امنیتی و رسانه‌ای و بقیه دستگاه‌های پشتیبانی و حمایت کننده عالی بود و توانستیم با این همکاری رقم مناسبی از مشارکت را داشته باشیم.

۳۴۰ تخلف در سایت‌ها و فضای مجازی احصا شده است

در ادامه وزیر کشور در خصوص تخلفات در فضای مجازی تصریح کرد: بعد از دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی بیش از ۳۰۰ تا ۳۴۰ تخلف در سایت‌ها و فضای مجازی احصاء شده که برای رسیدگی و برخورد ارسال شده است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخورد با تخلفات رسانه‌ای اظهار داشت: ما قبل از این که دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی را صادر کنیم کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رسانه‌ای از بخش‌های مختلف تشکیل دادیم که تمام تخلفات را شناسایی و احصا و ارجاع کردیم.

وزیر کشور تصریح کرد: برخی تخلف‌ها اداری یا تخلف کارکنان دولت بوده، بخشی به شورای نگهبان ارجاع شده و چون نامزد بوده و تخلف کرده حتما در رسیدگی‌های اعتبارنامه مورد دقت قرار خواهد گرفت. بخشی هم به قوه قضاییه ارسال شده که اعداد و ارقام آن مشخص است.

وی افزود: بعد از دستورالعمل شورا، ۴۰ تا ۵۰ مورد بسته شد و بقیه را هم بررسی می‌کنند و این به نظر کسانی که این رسیدگی را باید انجام دهند بستگی دارد. بیش از ۱۵۰ نشریه و روزنامه هم مواردی بود که مورد رسیدگی قرار گرفت.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که برخی نهاد‌ها جلوی اعلام آمار را گرفته‌اند، گفت: هیچ گونه شایعه‌ای در این مورد و موارد دیگر را قبول نکنید؛ از تهران سؤال کردم، گفتند ۳ هزار صندوق را از خبرگان و به همین تعداد و یا کم‌تر را هم از مجلس شورای اسلامی شمرده‌ایم.

وی ادامه داد: منتظر تأیید صورت‌جلسه نهایی هیأت‌های نظارت هستند که اگر تأیید شود در اختیار سیستم قرار می‌گیرد.

رحمانی‌فضلی گفت: برای این که صحت و سلامت انتخابات و دقت را افزایش دهیم در مراحل مختلف اعم از شعبه که شمارش شروع می‌شود و تدابیری که در شعبه اندیشیده شده، کسانی که ثبت کرده و آرا را می‌خوانند و بازرسان شعبه، در همانجا جمع بندی اولیه انجام می‌شود.

وی افزود: صورت‌جلسه و تعداد فرم‌هایی که باید با دقت پر شود، از آن‌جا به بخش ارجاع و مجدداً تدوین و از بخش به حوزه فرعی و بعد به حوزه اصلی می‌رود و در عین حال، یک برگ از این‌ها بعد به هیأت مرکزی شورای نگهبان می‌رود و این‌ها هم باید تأیید کنند و وزارت کشور هم تأیید کند.

رحمانی‌فضلی گفت: همه این مراحل فقط به خاطر این است که دقت انتخابات و سلامت آن را افزایش دهیم؛ این امر مقداری زمان می‌برد اما امیدواریم امشب بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد شعبه‌ها را اعلام کنیم.

وی افزود: در زمان حاضر بخشی از آرای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در تهران را داریم اما آن‌چه ثبت و تأیید شده رقم بالایی نیست که بتواند سرخطی مشخص را تعیین کند ولی به هر حال به زودی شهرستان‌ها را تمام کرده و تهران آغاز می‌شود.

وزیر کشور در عین حال افزود: اگر افرادی سازماندهی شده به شهری برای رأی دادن منتقل شوند، حتماً باید جلوگیری شود. در این رابطه دو اتوبوس در منطقه حسن‌آباد که قصد ورود به تهران را داشت، متوقف کرده و به استانداری اعلام کردیم اگر اتوبوسی سازماندهی شده قصد آمدن به تهران داشتند متوقف و گزارش کنند.

رحمانی‌فضلی گفت: با نتایجی که براساس استعلامات به دست آمده در شهر تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و در کل استان تهران حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رأی دادند که البته این آمار قطعی نیست.

 

وی اضافه کرد: بر مبنای تشخیص هویت و آمار استعلامی، حدود ۳۳میلیون نفر که ۶۰ تا ۶۱ درصد واجدان شرایط است را داریم اما چون بخشی (از صندوق ها) سیار بوده و بخشی در مناطق صعب‌العبور بوده است.