انتخاب سخت روحانی برای پست‌های کلیدی

   گروه سیاسی- هفته گذشته، ۳ عضو کابینه، به صورت ناگهانی، یکی پس از دیگری از حضور در کابینه استعفا کردند تا دست روحانی را برای ترمیم کابینه باز بگذارند.اولین نفری که استعفایش به صورت رسمی اعلام شد، وزیر ورزش و جوانان بود. محمودگودرزی که چهارمین انتخاب روحانی برای تصدی پست وزارت ورزش بود، قبل […]

   گروه سیاسی- هفته گذشته، ۳ عضو کابینه، به صورت ناگهانی، یکی پس از دیگری از حضور در کابینه استعفا کردند تا دست روحانی را برای ترمیم کابینه باز بگذارند.اولین نفری که استعفایش به صورت رسمی اعلام شد، وزیر ورزش و جوانان بود. محمودگودرزی که چهارمین انتخاب روحانی برای تصدی پست وزارت ورزش بود، قبل از پایان کار دولت یازدهم از حضور در کابینه استعفا کرد.

گودرزی در حالی استعفایش را تقدیم روحانی کرد که به نظر نمی‌رسید عملکرد وزارتخانه او، دلیل اصلی استعفایش باشد.

استعفای وزیر پرسپولیسی!

بنابر شاخصه‌ها، نتایج در دوره محمودگودرزی در رشته‌های مختلف و خصوصاً محبوب، خوب بوده است و از جمله آن می‌توان به عملکرد موفق سرخابی‌ها طی دو فصل اخیر اشاره کرد. استقلال و پرسپولیس برخلاف فصول گذشته در دو سال اخیر رقابت پایاپایی در جدول لیگ برتر داشته‌اند و والیبال نیز به عنوان دیگر رشته محبوب این سال‌ها، توانست علاوه بر عملکرد مناسب در لیگ جهانی، برای اولین بار جواز حضور در المپیک را دریافت کند. فوتسال ایران نیز توانست برای اولین‌بار به عنوان سوم جام‌جهانی دست یابد و این موفقیت را در بسکتبال و کشتی نیز به نوعی دیگر شاهد بودیم. تیم ملی فوتبال ایران نیز شرایط مناسب و فوق‌العاده‌ای برای صعود به جام‌جهانی در اختیار دارد و تمام این اتفاقات باعث می‌شود تا کارنامه او وزارت تحت‌کنترل او مثبت ارزیابی شود.

با این شرایط منتقدان تنها دو عامل را در استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش و جوانان مؤثر می‌دانند. وی در مدت ریاست خود اظهارات عجیبی را در خصوص مسایل مختلف عنوان کرد که با هجمه زیادی همراه شد و در ادامه، هجوم هواداران سرخابی را به صفحه اینستاگرام رسمی حسن‌روحانی به عنوان رییس‌جمهور در پی داشت. این وضعیت به خصوص در آغاز لیگ برتر و حواشی خرید بازیکن توسط سرخابی‌ها نیز تشدید شده بود و هواداران استقلال از او به عنوان وزیر پرسپولیسی یاد می‌کردند!

او البته در ادامه و از چند وقت قبل با گفت‌و‌گوهای انتقادی خود از دولت، صحبت‌هایی را مطرح کرد و حتی در این رابطه اعلام کرد در دوره بعدی در وزارت نخواهد بود. به نظر می‌رسد این مسایل، بزرگ‌ترین و اصلی‌‌ترین دلیل استعفای او از وزارت ورزش را رقم زده باشد.

کنسرت خداحافظی جنتی!

پس از گودرزی، نوبت علی جنتی بود که خبر استعفایش منتشر شود. فرزند آیت‌ا…جنتی هم قبل از پایان دولت یازدهم صندلی وزارت را ترک کرد. وی که اوایل هفته گذشته و در جمع خبرنگاران از نامشخص بودن ادامه حضور خود در کابینه و تصمیم روحانی در این مورد خبر داده بود، در روزهای پایانی هفته ساختمان وزارت ارشاد را ترک کرد.

عده‌ای تنها دلیل این استعفا را حواشی برگزاری کنسرت در دو شهر مشهد و قم و واکنش ائمه‌جماعات و جامعه مدرسین حوزه علمیه به این موضوع دانسته‌اند؛ برخی دیگر از اهتمام‌روحانی برای تغییر و ترمیم کابینه در حوزه‌های فرهنگی گفته‌اند. اما به نظر می‌رسد با توجه به سابقه رییس‌جمهور در تغییر زمین‌های بازی برای پاسخگو نبودن در مسایل مربوط به معیشت مردم و امور اقتصادی این بار نیز برگزاری کنسرت و موضوعات فرهنگی قرار است سپربلای محقق نشدن وعده‌های روحانی باشد.

به هر شکل دو احتمال را برای علت آن می‌توان در نظر گرفت؛ یکی فشارهای منتقدان دولت و دیگری نارضایتی رییس‌جمهوری؛ دو طرفی که گویا هر دو ناراضی هستند و همین امر باعث شده که انگار وزیر ارشاد بین دو لبه قیچی قرار گرفته باشد. اما نارضایتی‌های دو طرف از دو جنس متفاوت است؛ یکی منتقد به عملکرد وزارتخانه و دیگری منتقد به کوتاه‌آمدن مقابل منتقدان.

استیضاح؛ کلید خداحافظی فانی

ساعاتی پس از خبر استعفای دو وزیر کابینه نوبت به فانی وزیر آموزش و پرورش رسید که طی نامه‌ای به روحانی از آمادگی‌‌اش برای کناره‌گیری خبر دهد. در نامه فانی، وزیر آموزش و پرورش به رییس‌جمهور آمده بود که وی آماده است تا برای ترمیم کابینه دولت یازدهم از سمت خود کنار رود. این در شرایطی بود که خبر استیضاح وی توسط مجلس نیز منتشر شده بود و مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح استیضاح وی خبر داده بود.

فانی که چند روز قبل از تقدیم استعفایش از آمادگی‌‌اش جهت پاسخ به استیضاح نمایندگان مجلس خبر داده بود، درنهایت با توجه به شرایط موجود تصمیم به استعفا گرفت تا روحانی بتواند در وزارتخانه‌ای که بیش‌ترین بودجه‌‌اش به حقوق کارمندانش اختصاص می‌یابد، فرد مورد نظرش را به‌کار گیرد.

 

در حال حاضر سجادی به جای گودرزی و به عنوان سرپرست در وزارت ورزش و جوانان مشغول کار است. همچنین بطحایی که پیش‌تر معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود نیز به جای فانی و به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شده و در نهایت سیدعباس‌صالحی معاون فرهنگی کنونی وزارت ارشاد سرپرستی این وزارتخانه را پس از استعفای جنتی بر عهده گرفت.