مهدی قرهداغلی – با گذشت حدود یک ماه از استیضاح وزیر سابق صمت، بالاخره دولت سکاندار بعدی وزارت صمت را به مجلس معرفی کرد تا با ارائه برنامههای خود در حوزه صنعت،معدنوتجارت رأی اعتماد را از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دریافت کند. عباس علیآبادی؛ روز گذشته در جلسه رأی اعتماد برای تصدی وزارت […]
مهدی قرهداغلی – با گذشت حدود یک ماه از استیضاح وزیر سابق صمت، بالاخره دولت سکاندار بعدی وزارت صمت را به مجلس معرفی کرد تا با ارائه برنامههای خود در حوزه صنعت،معدنوتجارت رأی اعتماد را از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دریافت کند. عباس علیآبادی؛ روز گذشته در جلسه رأی اعتماد برای تصدی وزارت صنعت،معدنوتجارت که با حضور محمد مخبر؛ معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، گفت: برای اینکه ثابت کنم ما میتوانیم، انگیزه بسیاری دارم، ۴۰ سال است دشمن تلاش میکند که به ما بقبولاند نمیتوانیم. وی در مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس، تصریح کرد: رزومه من تأیید شده است؛ فارغالتحصیل دانشگاه شریف در رشته مهندسی مکانیک هستم، در دانشگاه تهران در همین رشته، ارشد گرفتم و سالهاست در این دانشگاه تدریس میکنم. دکتری خود را نیز از دانشگاه خواجهنصیر گرفتم و رئیس انجمن برق -آبی هستم. این مسائل را گفتم تا برادران دقت کنند تا پیش خدا مسؤول نباشند. گزینه پیشنهادی تصدیگری وزارت صمت، در مورد تعامل با مجلس، گفت: اصولاً بدون تعامل نمیشود کار را پیش برد. علیآبادی؛ با اشاره به انتقادات برخی از نمایندگان مجلس، تصریح کرد: مباحثی که مطرح شد زیاد است نگرانم از اعلام برنامهها گذر کنم، هر برادری که ابهام دارد به بنده مراجعه کند تا به ابهاماتِ به وجود آمده پاسخ دهم. گزینه پیشنهادی تصدیگری وزارت صمت، با اشاره به اقداماتش در «مپنا» افزود: در این سالها بیش از صد قرارداد بینالمللی امضاء کردم؛ بیش از ۱۰۰وزیر و رئیسجمهور و مقامات عالیرتبه از «مپنا» بازدید کردند. وی با اشاره به بخشهای مختلف برنامه مدیریتی در وزارت صمت، گفت: برنامه راهبردی ما تأکید بر صنعت صادراتمحور است. هشت استراتژی خیلی مهم در این رابطه ذکر شده که در برنامههای قبلی نبوده است. بهعنوان کسی که صنعت را میشناسد و در دولت بوده است فکر میکنم که راهبردهای باارزشی هستند، انشاا… با تأکید بر آنها که یک جزء آن حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین اللملی است، بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. استراتژی دوم توسعه زیرساختهای کشور از طریق دیپلماسی تجاری-اقتصادی است. گزینه پیشنهادی تصدیگری وزارت صمت، افزود: نباید از کشوری، کالایی را وارد کنیم ولی محصولی به آن صادر نکنیم. باید بتوانیم ابتدا در بازار منطقه اعم از روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیجفارس، پاکستان و افغانستان ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی برقرار کنیم تا بتوانیم کالاهایی که در آنها مزیت نسبی داریم بفروش برسانیم و کالاییها که مزیت نسبی بالایی دارند را از آنها بخریم. این مسأله در موضوع خودرو، گندم، برنج، یخچال و خیلی از کالاها وجود دارد. اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم دچار مشکل میشویم. علیآبادی؛ با اشاره به «بازآفرینی و اصلاح حکمرانی صنعت و معدن با تأکید بر تنظیمگری تسهیلگری، نظارت و کاهش تصدیگری»، تصریح کرد: دولت باید مسأله تصدیگری را کم کند، در مسأله خودرو نیز یکی از چالشهای اصلی تصدیگری است. باید تا جایی که امکان دارد و عقلائی است این امر را پیش ببریم. وی افزود: موضوع بعدی ایجاد زنجیره ارزش است؛ متأسفانه هنوز خامفروشی داریم، زنجیره پاییندستی را در خیلی از صنایع راهاندازی نکردهایم. خصوصاً در صنایعمعدنی به حل این موضوع تأکید ویژه داریم و سعی خواهیم کرد افزایش بهرهوری و رقابتپذیری در سطح بینالمللی را به وجود بیاوریم. حمایت از «نوآوری و ارتقای قابلیتهای فناورانه با تمرکز بر تحول دیجیتال» برنامه دیگر است، دنیا از انقلاب صنعتی دوم و سوم عبور کرده است حتی بهزودی از انقلاب صنعتی چهارم هم عبور میکنیم و بهزودی به دوره انقلاب صنعتی پنجم خواهیم رسید، در این زمان هوشمصنوعی هم دیگر محور نیست، محور هوش انسانی و ارتباط ارگانیک با تجهیزات و ربات است اگر از امروز به دنبال این فناوری نرویم در آینده به مشکل بر خواهیم خورد، به همین جهت باید به فناوریهای مورد نیاز آن دست یابیم. «ماشین خودران» اتفاقی برای آینده نیست، بلکه واقعیتی است که وجود دارد. وی در مورد قیمتگذاری دستوری، گفت: باید با در نظرگرفتن پارامترها تنظیمگری صورت بگیرد. در حوزه تجارت ابتدا باید بپذیریم که در سیستم کار کنیم اگر این مسأله را قبول نداشته باشیم نباید شک کنیم که موفقیت در دسترس نیست، وزارتخانههای مرتبط باید در حکمرانی واحد مدیریت شوند تا بتوانیم زنجیرهای از ارزشافزوده را برقرار کنیم. گزینه پیشنهادی تصدیگری وزارت صمت، تصریح کرد: اصلاح ساختار بحث درستی است، متأسفانه تلاش میکنیم ساختارها را به صورت عرضی توسعه دهیم، ما ساختار را مورد بررسی قرار خواهیم داد و ساختاری را ایجاد خواهیم کرد که نیازی به تغییرش نباشد. گزینه پیشنهادی تصدیگری وزارت صمت، در مورد وضعیت خودرو، گفت: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد به شما اطمینان میدهم این مشکل را میشود بهزودی حل کرد چرا که راهحلهای هوشمندانهای برای حل آن وجود دارد؛ هم استفاده از واردات هوشمند و به موقع برای تنظیم بازار و هم استفاده از همکاریهای تخصصی با بنگاههای بزرگ به شکلی که به تولید مشترک برسیم و بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم. باید تولید را افزایش دهیم؛ یکی از راههای پایین آوردن قیمت تمرکز بر افزایش تولید است که بحث بسیار مهمی بهشمار میرود. وی با بیان اینکه بر تعهد، انقلابیگری و تخصص تأکید خواهم کرد، افزود: بزرگترین سرمایه کشور نیروهای انسانی متخصص هستند که متأسفانه مدتی است از خروج بعضی آنها از کشور رنج میبریم باید جاذبه لازم برای جذب نخبگان با استفاده از شایسته گزینی را ایجاد کنیم.
دیدگاه بسته شده است.