واردات خودرو پس از فرازونشیبهای بسیار، رأی آورد اما به باور برخی کارشناسان نه تعداد قابلتوجهی در انتظار مردم است و نه قیمتهای درستی که بتوان از آن ماشینها استفاده عمومی کرد. خبر تعرفه۱۷۱ درصدی بر خودرو نیز امیدها را برای کاهش قیمت خودرو از بین برد و کماکان مردم درگیر شکاف میان قیمت بازار […]
واردات خودرو پس از فرازونشیبهای بسیار، رأی آورد اما به باور برخی کارشناسان نه تعداد قابلتوجهی در انتظار مردم است و نه قیمتهای درستی که بتوان از آن ماشینها استفاده عمومی کرد. خبر تعرفه۱۷۱ درصدی بر خودرو نیز امیدها را برای کاهش قیمت خودرو از بین برد و کماکان مردم درگیر شکاف میان قیمت بازار با کارخانه در بین خودروسازهای داخلیاند. به گزارش از انتخاب، مرتضی شجاعی؛ کارشناس خودرو، در آغاز درباره تعرفه۱۷۱ درصدی بر روی خودروهای وارداتی، گفت: افزایش تعرفه تا ۱۷۱ درصد مربوط به حجم موتور بیش از سه هزار سیسی خواهد بود که در واردات اخیر اثرگذار نخواهد بود چون احتمالاً خودرویی با این حجم وارد نخواهد شد. این عددها نیز صرفاً در حد گمانهزنی است و خبر رسمی روی آن نبوده است. تعرفه این چنینی هزینه واردات را تحتتأثیر قرار میدهد و خودروها با قیمت خیلی بالاتری وارد میشوند و اثر مثبت بر بازار را کاهش میدهند. من گمان میکنم این گمانهزنی از آنجایی شروع شده که جریان واردات پس از خبرهای مثبت سیاست خارجی شدت گرفت این احتمال به وجود آمد که دولت تعرفه را بالاتر بیاورد. تعرفه یکی از ارکان اصلی هزینه تمام شده کالاهای وارداتی است و مسلماً اعمال میشود. وی در ادامه نسبت به شرایط ایدهآل برای واردات خودرو، افزود: بهنظر من چند ویژگی در واردات باید وجود داشته باشد. اول از پراکندگی محصولات خودداری شود، سقف واردات ما مربوط به سال ۹۲ و نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه بوده است اما الان تیراژ آنقدر نیست که پراکندگی داشته باشیم. باید مدلهای وارداتی محدود تر باشند چون خدمات پس از فروش آنها در این صورت بهتر خواهد بود. خودروهایی که با آب و هوای ایران سازگار باشند بیشتر شرایط خودروهای آسیا شرقی را دارند. من فکر میکنم شیوه عرضه مشابه عرضه در بورس میتواند نتیجه بهتری بدهد تا اینکه شورا رقابت یک قیمتت بگذارد و شکاف سنگینی با بازار داشته باشد که عامل رانت میشود. وقتی رانت قابلتوجهی دارید احتمال اینکه سرمایهگذار در صف بشیند زیاد است. این اختلاف با بازار باید کم باشد و مصرفکننده واقعی به خودرو برسد. شجاعی؛ در پایان درباره تحتتأثیر قرار گرفتن قیمت خودروهای داخلی با واردات گفت: یک نکته کلی وجود دارد که قیمت بازار خودروی داخلی مسلماً با واردات تحت تأثیر قرار میگیرد اما چون تورم سالانه داریم عقبگرد قیمتی عجیبی در قیمت کارخانه نخواهیم داشت زیرا قیمت کارخانه ناشی از هزینه تولید است. ممکن است در یک مقطع قیمت بازار خودرو تحتتأثیر قرار بگیرد اما باز هم گران میشود و تورم روی آن اثر میکند. تیراژ خودروی خارجی نیز آنقدر کم است که بازار داخل اصلاً شوک عجیبی را تجربه نمیکند.
تصمیم به افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ به صددرصد، با سیاستهای دولت در تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت در تضاد است و میتواند چالشهایی در واردات خودرو ایجاد کند. به گزارش مناقصهمزایده، پس از پنج سال توقف واردات خودرو که به دلیل محدودیتهای ارز به اجرا درآمده بود، در سال ۱۴۰۱ […]
دیدگاه بسته شده است.