گروه زمینومعدن – نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عباس علیآبادی بهعنوان وزیر صنعت،معدنوتجارت دولت سیزدهم، رأی اعتماد دادند. به گزارش مناقصهمزایده، در نشست علنی سهشنبه (دیروز) مجلس شورای اسلامی، عباس علیآبادی در بیان برنامههای خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: مدیریت تولید را با هشت استراتژی قرار است پیش ببریم که نخستین استراتژی «تمرکز و […]
گروه زمینومعدن – نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عباس علیآبادی بهعنوان وزیر صنعت،معدنوتجارت دولت سیزدهم، رأی اعتماد دادند. به گزارش مناقصهمزایده، در نشست علنی سهشنبه (دیروز) مجلس شورای اسلامی، عباس علیآبادی در بیان برنامههای خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: مدیریت تولید را با هشت استراتژی قرار است پیش ببریم که نخستین استراتژی «تمرکز و تأکید بر توسعه صنعت صادراتمحور» است. وی افزود: دومین مسأله «توسعه زیرساختها کشور» است. ما باید به سمت ساختار ژئواکونومی برویم. بنابراین نخست باید روی بازار منطقه از جمله روسیه، عراق، پاکستان و… تمرکز کنیم و با این کشورها ارتباطات اقتصادی صنعتی بر قرار کنیم تا بتوانیم به وسیله محصولاتی که مزیت نسبی داریم درآمدزایی داشته باشیم. کشور در محصولاتی مانند خودرو، گندم و… مزیت نسبی دارد و بهراحتی میتوان با کشورهای همسایه و منطقه همکاری اقتصادی داشت. اگر این تعامل وجود نداشته باشد، نمیتوانیم موفق عمل کنیم. وی ادامه داد: موضوع بعدی بازآفرینی در صنعت معدن است. یکی از راهبردهای کشور، کاهش تصدیگری دولت است. بنابراین تا جایی که عقلانی و منطقی است باید دولت با کاهش تصدیگری فضا را برای صنعت تسهیل کند. علیآبادی؛ در ادامه استراتژیهای خود در حوزه صنعت،معدنوتجارت به موضوع «زنجیره ارزش تولید» اشاره کرد و گفت: پس از گذشت بیش از چهار دهه همچنان در حوزه صنعت و معدن کشور خامفروشی میکند در حالی که باید محصولات با ارزشافزوده تولید و صادر شوند. بنابراین یکی از برنامههای راهبردی ما تأکید و توجه ویژه به این بخش خواهد بود. وزیر پیشنهادی صنعت،معدنوتجارت «حمایت از نوآوری و ارتقا فناوری با تمرکز به فناوری دیجیتال» از دیگر استراتژیهای تدوین شده وزیر آینده صمت اعلام کرد و گفت: در حالی که جهان در حال عبور از انقلاب چهارم و هوشمصنوعی است و ورود به انقلاب پنجم صنعتی ما درگیر تولید خودروهای برقی هستیم. وی افزود: خودروهای آینده، دیگر خودرانها نخواهند بود و توجه به این موضوع در اقتصاد بسیار مهم است تا در برنامهریزی برای صنایع از جمله صنعت خودرو درست سیاستگذاری شود. علیآبادی؛ در ادامه به «ابزار مالی» و تأمین نقدینگی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت موضوع تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید است. پروژههای زیادی را مدیریت کردم و خوب میدانم یکی از دلایل طولانی شدن این طرحها عدم تأمین مالی به موقع بوده است. همین امر منجر به افزایش قیمتها شده و مشکلاتی را به وجود آورده است. وی گفت: تأمین نقدینگی فقط از بودجه دولتی نباید باشد و میتوان با استفاده از سرمایههای خرد مردم نیز استفاده کرد. علیآبادی؛ در ادامه «تجمیع شرکتهای کوچک» را از دیگر برنامههای خود دانست و گفت: در حالحاضر مجموعههای کوچک زیادی در شهرکهای صنعتی حضور دارند که فعال نیستند. در این باره نباید اصرار به راهاندازی آنها داشت زیرا بخشی از آنها مزیت نداشته و باید متناسب با ظرفیت منطقه حوزه فعالیتشان تغییر کند. همچنین با ادغام و تجمیع این شرکتهای کوچک باید مجموعههای بزرگ و مادر را راهاندازی کرد که ریسکپذیری بالایی دارند. وی ادامه داد: چالش «قیمتگذاری» موضوع دیگری است که نیاز به رسیدگی دارد. علیآبادی؛ با اشاره به حوزه تجارت هم عنوان کرد: نخستین موضوع در این بحث این است که تمام نهادها باید در یک سیستم واحد و هماهنگ با یکدیگر فعالیت داشته باشند. در غیر این صورت موفق نخواهیم بود. نیاز است در یک حکمرانی واحد مدیریت تجاری صورت گیرد. وی در حوزه اصلاح ساختار هم، اظهار کرد: بارها صحبت از اصلاح ساختار شده است. این اصلاح نباید عرضی توسعه پیدا کند. نخست باید واکاوی شود و یک بار برای همیشه این اصلاح ساختار به درستی انجام شود تا محور برنامههای بعدی باشد. وزیر صنعت،معدنوتجارت، تأکید کرد: امروز کشور صادرکننده محصولات راهبردی مانند توربینهای گازی است این ظرفیت برای صادرات محصولات غیرنفتی و مهم وجود دارد و در این حوزه همیشه از خود انتقاد کردهایم اما نتوانستهایم موفق عمل کنیم. باید با جذب سرمایه خارجی و با بهرهگیری از توان داخلی در این حوزه فعالتر عمل کنیم. علیآبادی، وزیر پیشنهادی صمت در صحن مجلس، گفت: در بخش خودرو نیازمند طرح جامع هستیم و راههای هوشمندانهای برای خودرو وجود دارد. صادرات خودرو با تولید مشترک خودرو امکانپذیر خواهد بود برای تولید مشترک خودرو نیز برنامههای جامع وجود دارد. وی در ادامه افزود: نیروی انسانی ارزندهترین سرمایه است که باید جلوی خروج این نیروی انسانی را گرفت و جذب نخبه انجام داد. وزیر پیشنهادی صمت در ادامه بیان کرد: موضوع بعدی خامفروشی است که باید اسناد بالادستی و اساسنامه وزارت صمت مطالعه شود تا برای حل مشکل خامفروشی برنامهریزی شود. علیآبادی؛ درخصوص چالش آب و برق صنایع نیز گفت: یکی از مهمترین چالشهای این روزها آب و برق است که صنایع با مشارکت نیروگاهها این چالش را برطرف خواهند کرد از سوی دیگر استفاده از پسابها نیز میتواند راهکار دیگری برای حل این مشکل باشد که در حالحاضر در ذوبآهن این اتفاق رخ داده است. صنایع با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نیز میتوانند مشکلات خود را برطرف سازند. در نهایت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و دو رأی باطله با تصدی وزارت صنعت،معدنوتجارت از سوی عباس علیآبادی موافقت کردند.
دیدگاه بسته شده است.