CNG حلقه گم شده در مهار ناترازی مصرف بنزین

  یک کارشناس انرژی، گفت: مهار ناترازی بنزین کار پیچیده‌ای نیست و قابل انجام است، مشروط بر اینکه سیاست‌گذاری‌‌ها بر این مبنا صورت گیرد، می‌توانیم کل ناترازی بنزین را با استفاده از CNG رفع کنیم. به گزارش تسنیم، عبدالرضا منعم؛ اظهار داشت: بنزین جزء موارد استراتژیک در کشور است و هر نوع تغییر در نرخ […]

 

یک کارشناس انرژی، گفت: مهار ناترازی بنزین کار پیچیده‌ای نیست و قابل انجام است، مشروط بر اینکه سیاست‌گذاری‌‌ها بر این مبنا صورت گیرد، می‌توانیم کل ناترازی بنزین را با استفاده از CNG رفع کنیم. به گزارش تسنیم، عبدالرضا منعم؛ اظهار داشت: بنزین جزء موارد استراتژیک در کشور است و هر نوع تغییر در نرخ عرضه آن، روی موارد دیگر اثرگذار است، از این‌رو تصمیم در مورد تغییر نرخ بنزین همیشه با حساسیت‌هایی مواجه بوده است. وی افزود: البته تغییر نرخ بنزین متناسب با تورم و هزینه‌های تأمین آن می‌توان به‌عنوان یک راهکار مهار مصرف بنزین درنظر گرفت، اما راهکارهای غیرقیمتی نیز وجود دارد. این کارشناس انرژی، با بیان اینکه «توسعه صنعت CNG و جایگزینی مصارف بنزین با مصرف CNG یکی از راهکارهای غیرقیمتی کنترل و مهار مصرف بنزین است»، گفت: زیرساخت لازم برای جایگزینی بخش قابل‌توجهی از مصارف بنزین با CNG، بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز است. وی ادامه داد: بهترین راهکار برای توسعه زیرساخت‌های عرضه CNG‌در کشور، تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز است که امروزه یکی از ظرفیت‌های مغفول‌مانده در کشور است. منعم؛ با بیان اینکه «این‌کار یک سرمایه‌گذاری نه‌چندان سنگین را می‌طلبد»، گفت: باید ابتدا زیرساخت‌هایش ایجاد شود و با شیب ملایم شاهد رونق تولید خودروهای پایه گازسوز باشیم. وی افزود: بحث دیگری که در خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌‌ها اتفاق افتاد این بود که دولت تمام هزینه‌های آن را پوشش می‌داد و تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز را با مصوبه شورای‌عالی اقتصاد شاهد بودیم، اما این کار رفته رفته متوقف شد. این کارشناس انرژی با بیان اینکه «الان با توجه به افزایش هزینه‌ها و نرخ دلار، قیمت تبدیل بالاست»، گفت: شاید برای مالک خودرو صرفه نداشته باشد که هزینه حدوداً ۱۰ میلیون تومانی را برای تبدیل خودروی بنزین سوز خود به دوگانه‌سوز بپردازد. وی ادامه داد: ادامه اجرای مصوبه شورای‌عالی اقتصاد برای تبدیل رایگان خودروهای عمومی بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز و حتی تسری این مصوبه به خودروهای شخصی می‌تواند راهبردی درست برای افزایش ظرفیت جایگزینی بنزین با CNG باشد. منعم؛ با اشاره به ناترازی بنزین و گازوئیل در کشور، گفت: هزینه بالا و خروج ارز قابل‌توجهی از پی واردات بنزین و گازوئیل خواهیم داشت، که این هزینه با جایگزینی مصرف CNG با مصرف بنزین و حتی گازوئیل، قابل کاهش و حتی تبدیل شدن شرایط به صادرات بنزین و گازوئیل است، به‌طوری که به جای واردکننده بنزین و گازوئیل، صادرکننده این دو فرآورده استراتژیک نفتی باشیم. وی افزود: این مسأله کار پیچیده‌ای نیست و قابل انجام است، مشروط بر اینکه سیاست‌گذاری‌‌ها بر این مبنا صورت گیرد، می‌توانیم کل ناترازی بنزین را با استفاده از CNG رفع کنیم. این کارشناس انرژی، تصریح کرد: هم‌اکنون این ظرفیت در کشور وجود دارد که سالانه یک میلیون مخزن تولید شود و این ظرفیت بزرگی است که در بخش توان فنی و مهندسی کشور وجود دارد و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.