همواره باید نیم‌نگاهی به بازار عراق و افغانستان داشته باشیم

عضو اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق معتقد است باید همواره نیم نگاهی به حضور در بازار کشورهای منطقه داشته باشیم، چراکه این امر حضور ما را در بازار کشورهای پیشرفته نیز تسهیل می‌کند. توسعه بازارهای صادراتی یکی از موضوعاتی است که امروز در عرصه صادرات به صورت جدی مطرح است. برخی فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران […]

عضو اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق معتقد است باید همواره نیم نگاهی به حضور در بازار کشورهای منطقه داشته باشیم، چراکه این امر حضور ما را در بازار کشورهای پیشرفته نیز تسهیل می‌کند.

توسعه بازارهای صادراتی یکی از موضوعاتی است که امروز در عرصه صادرات به صورت جدی مطرح است. برخی فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران بر این باورند که برای افزایش بازارهای صادراتی و به ویژه برای حضور بیش‌تر در بازارهای اروپایی باید کم‌کم از تمرکز بر بازار کشورهای منطقه فاصله بگیریم و استراتژی جدید اقتصادی را برای صادراتمان تعریف کنیم.

در این رابطه جهانبخش‌سنجابی‌شیرازی ‌از کارشناسان اقتصادی کشورهای در حوزه کشورهای منطقه و عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ‌در گفت‌وگو با ایسنا، ‌تصریح‌ کرد: دو استراتژی‌ توسعه بازارهای صادراتی و حضور در بازارهای هدف در منطقه از جمله عراق با یکدیگر در تضاد نیستند.

وی عنوان ‌کرد: می‌توان ضمن حفظ بازارهای صادراتی منطقه و سهم مان در کشورهای بازار عراق براساس سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به سمت رشد بازارهای صادراتی نیز حرکت کنیم.

 به گفته این کارشناس اقتصادی، به‌طور طبیعی هر چقدر بتوانیم در کشورهای پیشرفته بازارگشایی انجام دهیم حضورمان در بازارهای منطقه‌ و همسایه را نیز تسهیل کرده‌ایم.

سنجابی‌شیرازی ادامه‌ داد: کشش‌های واقعی که در بازار کشورهای منطقه وجود دارد و همچنین مجموعه شرایطی که در منطقه وجود دارد ایجاب می‌کند که رویکرد منطقی و درستی را برای حضور در بازارهای همسایه داشته باشیم.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح ‌کرد: باید توجه داشته باشیم که بالاخره روزی می‌رسد که یک بازار صادراتی که ما حضور جدی در آن داریم به خودکفایی یا اشباع در محصول یا محصولاتی می‌رسد و اگر ما تعادل در میزان تولیدمان نداشته باشیم با پس ماند تولید به دلیل عدم کشش بازار صادراتی مواجه می‌شویم، مسأله‌ای که در صادرات کاشی و سرامیک به عراق افتاد که به دلیل کاهش نیاز بازار، افزایش تولید در عراق و افزایش ساخت‌و‌سازهایشان باعث ایستایی بازار ما شد.

به گفته وی، بازار عراق همچنان برای ایران یک بازار استراتژیک است و ما باید همیشه نیم‌نگاهی به بازار عراق و سایر بازارهای همسایه مثل افغانستان داشته باشیم.

این کارشناس مسایل اقتصادی در حوزه کشورهای منطقه عنوان‌کرد: در کنار بازارهای صادراتی باید نگاهی به بازارهای کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز داشته باشیم.

 مطمئناً سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و رویکردهای آن بر ما تکلیف می‌کند که به سمت بازارگشایی جدید برویم و چه بهتر که از طریق ارتقای استاندارد‌ها و تضمین کیفیت به سمت بازار کشورهای پیشرفته برویم که این امر می‌تواند در گسترش سهم‌مان از بازار کشورهای منطقه اهمیت داشته باشد.

سنجابی‌شیرازی همچنین جهت‌گیری کلی دولت را در زمینه صادرات مثبت ارزیابی و تصریح‌کرد: صادرات از توفیق نسبی برخوردار بوده است، چرا که برای اولین تراز تجاری به سمت صادرات مثبت شد اما این اتفاق به این مفهوم نیست که نتیجه کاملاً در بخش صادرات مثبت بوده و ناکامی وجود نداشته است.

 

به گفته وی، گام مهم دولت در این زمینه ثبات نرخ ارز بود که به دنبال آن باعث شد با کمبودی در محصولات مختلف مواجه نشویم.