درخواست صادرکنندگان از دولت عدم‌مداخله در نرخ ارز است

رییس سازمان توسعه‌ و تجارت درخواست صادرکنندگان از دولت عدم‌مداخله در نرخ ارز است قائم‌مقام وزیر صنعت گفت: صادرکنندگان معتقدند اگر نمی‌توانیم هزینه‌های صادراتی را کاهش دهیم، باید نرخ ارز را به بازار آزاد سپرد و دولت در این زمینه دخالت نکند. مجتبی‌خسروتاج در گفت‌وگو با تسنیم اظهار ‌کرد: برای توسعه صادرات باید عزم ملی […]

رییس سازمان توسعه‌ و تجارت

درخواست صادرکنندگان از دولت عدم‌مداخله در نرخ ارز است

قائم‌مقام وزیر صنعت گفت: صادرکنندگان معتقدند اگر نمی‌توانیم هزینه‌های صادراتی را کاهش دهیم، باید نرخ ارز را به بازار آزاد سپرد و دولت در این زمینه دخالت نکند.

مجتبی‌خسروتاج در گفت‌وگو با تسنیم اظهار ‌کرد: برای توسعه صادرات باید عزم ملی داشت و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها دراین‌باره باید ما را یاری کنند.

وی درباره بزرگ‌‌ترین مشکل پیش روی صادرات ایران در سال جاری گفت: این مهم عدم رقابتی بودن برخی کالاهای صادراتی است.

رییس سازمان توسعه و تجارت ادامه‌ داد: در این خصوص موانعی مانند سود بالای بانکی، بار مالی مالیات و هزینه بالای حمل‌ونقل وجود دارد که باید آن‌ها را کاهش دهیم.

خسروتاج با بیان این‌که در صورتی که نتوانیم این هزینه‌های را کاهش دهیم، باید درآمد صادراتی را افزایش دهیم، گفت: برای بالا بردن در آمد صادرات باید از ظرفیت نرخ ارز استفاده شود.

وی برای توضیح بیش‌تر در این باره اضافه ‌کرد: صادر‌کنندگان در این خصوص معتقدند اگر نمی‌توانم هزینه‌های صادراتی را کاهش دهیم باید نرخ ارز را به بازار آزاد سپرد و دولت در این زمینه دخالت نکند.

خسروتاج یادآو‌ر شد: در این خصوص باید اذعان داشت که نرخ ارز باید طوری تعیین شود که پوشش‌دهنده هزینه‌ها تولید برای صادرات باشد.

وی همچنین در خصوص عدم انسجام صادرکنندگان برخی کالا‌ها تصریح کرد: تشکل‌ها صادراتی باید اعضای خود را جمع کنند و برای عرضه و حضوری یک پارچه در بازارهای صادراتی بین‌المللی تلاش کنند.

قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت ادامه ‌داد: در صادرات سیمان نیز باید صادرکنندگان با یک دیگر هماهنگ بوده و صادرکنندگان هر یک در منطقه‌ای حضور یابند و رقابت درستی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که نرخ سود بالای تسهیلات بانکی در ایران، توان رقابتی تولیدات ایرانی را برای حضور در بازار‌های صادراتی می‌کاهد، تصریح ‌کرد: امسال دوهزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی به بانک‌ها منابع داده و این تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد در اختیار صادرکنندگان قرارگرفته است و این نرخ رقم بالایی به‌حساب می‌آید.

رییس سازمان تجارت توسعه‌ و تجارت درباره تغییر نرخ ارز و تأثیر آن در صادرات و واردات افزود: نوسانات قیمت ارز بر این دو واژه بسیار اثر‌گذار است‌، صادرکنندگان ما معتقدند قیمت محصولات ما رقابتی نیست و دولت باید با دست کشیدن از تعیین نرخ ارز به ما کمک رساند و بازار را به حال خود بگذارد.

خسروتاج گفت: صادرکنندگان و وارد‌کنندگان درحال حاضر هم می‌توانند با نرخ ارز بازاری نیاز خود را برطرف کنند پس چه فاید‌ه‌ای دارد که نرخ و ارز رسمی به بازار نزدیک شود.

 

وی افزود: نرخ ارز باید براساس تورم داخل ‌و خارج تعیین شود پس بهتر است با رشد تدریجی به سمت افزایش نرخ ارز پیش برویم.