اعلام حضور یوتل‌ست در مناقصه ساخت ماهواره ایران

سفیر فرانسه در دیدار با واعظی خبر داد اعلام حضور یوتل‌ست در مناقصه ساخت ماهواره ایران سفیر فرانسه در ایران با اشاره به مذاکرات شرکت مخابراتی اورنج و یوتل ست فرانسه با شرکت‌های ایرانی، گفت: شرکت یوتل ست در حال آماده کردن پیش‌نویس پیشنهاد خود برای حضور در مناقصه ساخت ماهواره سازمان فضایی ایران است. […]

سفیر فرانسه در دیدار با واعظی خبر داد

اعلام حضور یوتل‌ست در مناقصه ساخت ماهواره ایران

سفیر فرانسه در ایران با اشاره به مذاکرات شرکت مخابراتی اورنج و یوتل ست فرانسه با شرکت‌های ایرانی، گفت: شرکت یوتل ست در حال آماده کردن پیش‌نویس پیشنهاد خود برای حضور در مناقصه ساخت ماهواره سازمان فضایی ایران است.

به گزارش فارس، فرانسوآسنمو، سفیر فرانسه در ایران با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار کرد.

در این دیدار سفیر فرانسه گفت، اجرای توافقات در عرضه تکنولوژی و اقتصادی به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی با اشاره به سفر هیأت بلندپایه بانکی فرانسوی به ایران، افزود: این هیأت بانکی اولین هیأت بانکی فرانسه در بعد اجرایی شدن برجام به حساب می‌آید.

این مقام فرانسوی به مذاکرات شرکت «اورنج» و «یوتل‌ست» با دیگر شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: شرکت یوتل‌ست خواهان همکاری با سازمان فضایی ایران است و درحال آماده کردن پیش‌نویس پیشنهاد خود برای حضور در مناقصه منتشر شده ساخت ماهواره است.

سنمو بر برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک میان ایران و فرانسه تا قبل از پایان سال جاری میلادی تأکید کرد و دعوت وزیر ICT فرانسه از واعظی برای دیدار در فرانسه را ابلاغ کرد.

وزیر ارتباطات نیز بر ضرورت لغو مشکلات بانکی باقی‌مانده از زمان تحریم‌ها تأکید کرد.

واعظی خواهان تسریع در نتایج توافقات در سفر ریاست جمهوری به فرانسه شد و گفت: می‌خواهیم تا هرچه زودتر همه توافقات انجام شده را نهایی کنیم.

تاریخچه آمریکا و فشار بر یوتل‌ست

ایمیل‌های افشا‌شده‌ مربوط به وزارت خارجه‌ آمریکا در زمان تصدی هیلاری‌کلینتون، نشان می‌دهد شماری از مقام‌های این وزارتخانه از قطع همکاری شبکه‌ ماهواره‌ای یوتل‌ست با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز خشنودی کرده‌اند.

ایمیل‌های دو تن از مقام‌های بلندپایه‌ آمریکاکه ویکی‌لیکس آن را افشا کرده است- نشان می‌دهد آن‌‌‌ها از این اقدام شرکت یوتل‌ست بسیار خوشحال شدند.

این ایمیل‌‌‌ها در ۹ تیر ۱۳۹۱ با عنوان «یوتل‌ست به قراردادهای خود با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاتمه داد»، برای مقامات بلندپایه وزارت خارجه که مستقیماً با هیلاری‌کلینتون، وزیر خارجه‌ وقت آمریکا در ارتباط بودند، ارسال شده است.

جیکوب‌سالیوان، مدیر امور سیاست‌گذاری‌های وزارت خارجه‌ آمریکا در دوران هیلاری‌کلینتون، پایان همکاری یوتل‌ست با صدا و سیما را «اتفاقی‌خوب» توصیف کرده است.

تصویری از ایمیل جیکوب‌سالیوان که ویکی‌لیکس آن را افشا کرده است.

داناشل‌اسمیت، معاون ارشد امور مطبوعاتی وزارت خارجه‌ آمریکا در دوران کلینتون و سفیر کنونی این کشور در قطر، نیز این قطع همکاری را «خبری خوب» قلمداد کرد.

شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست تحت فشار لابی آمریکا و صهیونیسم اواخر مهر ۱۳۹۱ پخش ۱۹ شبکه‌ تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد.

کارن‌بادالوف، مدیرعامل یوتل‌ست، در آن زمان درباره‌ قطع شبکه‌های ایرانی گفته بود شورای اتحادیه‌ اروپا این تصمیم را گرفته است.

بادالوف در مصاحبه با پرس تی‌وی خاطرنشان کرد: ما قرارداد‌‌ها را فسخ کردیم زیرا این دستور کمیسیون اروپا بود. ما ناچاریم از آن پیروی کنیم.

 

ناظران معتقدند این اقدام نشان‌دهنده‌ نقش مؤثر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در انعکاس رویدادهایی است که رسانه‌های غربی و صهیونیستی سعی در سانسور و یا کم‌اهمیت جلوه دادن آن دارند.