ضرورت استفاده از هوش‌مصنوعی در نظام آموزشی

نشست تبیین کاربردی هوش‌مصنوعی در برنامه‌ریزی انسانی و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. به گزارش مهر، نشست تبیین کاربردی هوش‌مصنوعی در برنامه‌ریزی انسانی و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه در پژوهشگاه […]

نشست تبیین کاربردی هوش‌مصنوعی در برنامه‌ریزی انسانی و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. به گزارش مهر، نشست تبیین کاربردی هوش‌مصنوعی در برنامه‌ریزی انسانی و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. معصومه صمدی؛ سرپرست پژوهشکده تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ابتدای نشست، گفت: پژوهشگاه طی جلسات و برنامه‌ریزی‌هایی که به منظور راهبردهای کلان سند تحول داشت، به این نتیجه و جمع‌بندی رسید که ورود به حوزه هوش‌مصنوعی ضرورت دارد و تکلیف ما به‌عنوان پژوهشکده مطالعات راهبردی این است که سلسله نشست‌هایی را برگزار کنیم تا اثرپذیری سند تحول از هوش‌مصنوعی را به صورت تخصصی بررسی و تبیین کنیم. صمدی؛ ادامه داد: هر پژوهشکده باید نشست‌های تخصصی مرتبط با حوزه مأموریت خویش برگزار کند و نسبت هوش‌مصنوعی با برنامه‌های مدیریت انسانی و مدیریت مالی مشخص شده و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد، چرا که هوش‌مصنوعی عنوان فرارشته‌ای داشته و شاخه‌ها و حوزه‌های متنوعی را در برمی‌گیرد و نمی‌توان تنها از یک بُعد به موضوع نگاه کرد. صمدی؛ افزود: جدی‌‌ترین چالش ما عدم باور سیاست‌گذاران سند تحول به اجرایی شدن آن است و مقوله تربیت رسمی و عمومی که در گروی باور پژوهشگران و سیاست‌گذاران تعلیم و تربیت می‌باشد، دارای اهمیت است. سپس مهدی علی‌رضا، مدرس و محقق حوزه هوش‌مصنوعی و آموزش مبتنی بر STEM گفت: ورود به حوزه هوش‌مصنوعی و رشد علمی در این حوزه، برای کارشناسان و متخصصان پژوهشگاه و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که عنوان راهبردشناسان آموزش و پرورش را دارند، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. علی‌رضا؛ ادامه داد: از آنجایی که تکامل فناوری دارای سرعت بالایی است، مجهز شدن معلمین و مدرسین نیز به مهارت‌های لازم درخصوص هوش‌مصنوعی دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی بوده و بهتر است که آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف، موضوعی حیاتی برای نظام آموزش و پرورش تلقی شود.