گروه خودرو- صنعت قطعهسازی کشور را میتوان از اصلیترین و مهمترین صنایع زیرمجموعه خودروسازیها عنوان کرد که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. اما این صنعت چند سالیست که در حال درجا زدن است و توجه چندانی به این بخش مهم نشده. این حوزه قابلیتهای بسیار بالایی دارد که میتواند با تولید محصولات باکیفیت حتی […]
گروه خودرو- صنعت قطعهسازی کشور را میتوان از اصلیترین و مهمترین صنایع زیرمجموعه خودروسازیها عنوان کرد که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. اما این صنعت چند سالیست که در حال درجا زدن است و توجه چندانی به این بخش مهم نشده. این حوزه قابلیتهای بسیار بالایی دارد که میتواند با تولید محصولات باکیفیت حتی در بازارهای برونمرزی نیز فعالیت داشته باشد. در همین راستا، ابراهیم دوستزاده؛ عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با اشاره به حضور برخی قطعهسازان ایرانی در نمایشگاه اتومکانیکا ترکیه که از ۱۸ الی ۲۱ خرداد در نمایشگاه بینالمللی استانبول برگزار شد، افزود: در این دوره از نمایشگاه، شاهد حضور پررنگ چینیها بودیم، بهطوری که دو سالن کامل نمایشگاه را در اختیار داشتند و علاوه بر آن در سه سالن دیگر نیز نمایندگان این کشور به چشم میخوردند. وی بیان داشت: سازندگان و تولیدکنندگان ترکیه در کنار شرکتهای تجاری و بازرگانی این کشور نیز حضوری چشمگیر داشتند، با این حال بهجز آلمان حضور سایر کشورهای اروپایی کمرنگ بود و تولیدکنندگان و فعالان صنعتی هندی نیز در جای جای نمایشگاه به چشم میخوردند. دوستزاده؛ خاطرنشانکرد: این نمایشگاه فرصت خوبی برای شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی بود تا با شناخت از ظرفیتهای این کشور و همچنین توانمندی سایر رقبا، خود را برای حضور پررنگتر در بازار این همسایه غربی محک بزنند. وی معتقد است: به دلیل پایینتر بودن نرخ دستمزد و همچنین نزدیکی فاصله دو کشور، اقبال بالایی برای شرکتهای ایرانی (حتی در مقایسه با شرکتهای چینی) در بازار اجزا و قطعات ترکیه میتوان متصور بود. عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان همگن، ادامه داد: با اینکه چینیها هرکجا و هر بازاری که ورود میکنند عرصه را بر دیگر رقبا تنگ میکنند، اما میتوان امیدوار بود در بازار ترکیه حضور خوبی از سوی بخشخصوصی ایرانی داشته باشیم. وی توضیح داد: اکنون متوسط هزینه حقوق ماهانه یک کارگر چینی ۸۰۰ دلار است که در ایران بهزور به ۲۰۰ دلار میرسد، به همان نسبت حقوق و دستمزد کارشناسان، مدیران و سایر عوامل پایینتر است. دوستزاده؛ با بیان اینکه امروز حملونقل درصد قابلتوجهی از هزینه تمام شده کالاها و خدمات را در جهان تشکیل میدهد، خاطرنشانکرد: با توجه به همجواری ایران و ترکیه، هزینههای حملونقل ما در مقایسه با چینیها بسیار پایینتر تمام میشود که مزیت بزرگی برای حضور شرکتهای ایرانی در ترکیه خواهد بود.
یک دهه عقبماندگی در بهروزرسانی زیرساختهای تولید
وی در عین حال، پاشنهآشیل صنعت قطعهسازی ایران را عقب ماندن از فناوریهای روز جهان عنوان کرد و گفت: زنجیره تأمین خودروسازی کشور دستکم در یک دهه گذشته سرمایهگذاری مناسبی در زیرساختهای خود نداشته و فناوری، امکانات تست و آزمون و تجهیزات خطوط تولید آن نیازمند بهروزرسانی است. عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان همگن، با تأکید بر اینکه این مسأله یکی از دغدغههای جدی قطعهسازان است، ادامه داد: در جلسات متعدد با مسؤولان وزارت صمت، موضوع افزایش میانگین سن زیرساختهای زنجیره تأمین بهکرات مطرح شده است و به نظر میرسد در این زمینه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میتواند نقش پررنگتری داشته و به ایفای نقش بپردازد. وی همچنین برنامه تیراژ ۱٫۷ میلیون دستگاهی خودرو در سالجاری را متذکر شد و گفت: بهطور قطع تحقق این برنامهها نیازمند متناسبسازی زیرساختها و پیشنیازها و نوسازی آنهاست، چراکه هرچقدر کمتر به این مسأله بپردازیم، در سالهای آینده خلأ موجود خودش را بیشتر نشان خواهد داد.
دیدگاه بسته شده است.