عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در نتایج طرح فروش خودرو زمان تحویل برخی از خودروها از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شده است اما تردید نداشته باشید که زمان تحویل از این تاریخ نیز میگذرد و برای برونرفت از این شرایط دولت باید واردات خودرو را به معنای واقعی آزاد […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در نتایج طرح فروش خودرو زمان تحویل برخی از خودروها از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شده است اما تردید نداشته باشید که زمان تحویل از این تاریخ نیز میگذرد و برای برونرفت از این شرایط دولت باید واردات خودرو را به معنای واقعی آزاد بگذارد. به گزارش ایلنا، سیداحمد رسولینژاد؛ با تأکید بر اینکه خودروسازان آمار خلاف واقع به مردم ارائه میدهند، گفت: آمارسازی خودروسازان کشور، دولت و وزیر صمت را در آینده نهچندان دور درگیر خواهد کرد؛ من در جلسه دوم استیضاح وزیر سابق صمت حال امروز صنعت را پیشبینی میکردم؛ چراکه خودروسازان چند اشکال عمده دارند و برای رفع آنها نیز تلاشی نشده است. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، تصریح کرد: خودروسازان از گذشته تعهداتی به مردم داشتند که پیش از اینکه این تعهدات را عملی کنند در قدم بعدی تعداد قابلتوجهی خودرو پیشفروش کردند؛ این در حالیست که این ایجاد تعهد، بیش از توان تولید آنهاست. وی با اشاره به نقش قطعهسازان در روند تولید خودرو، اضافه کرد: قطعهسازی در تولید خودرو حرف نخست را میزند و یکی از مشکلات اصلی ما این است که قطعهسازان که بسیاری از آنها سفارشدهنده قطعه از کشورهای مانند چین هستند بر خودروسازی مسلط شدند و به نوعی دست خودروسازان زیر ساطور قطعهسازان است و باعث شده خودروسازان قادر به عملیاتی کردن تعهدات خود در زمانی که اعلام کردند نباشند. عضو کمیسیون صنایع و معادن، واردات خودرو را عامل شکستن انحصار در خودروسازی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: در نتایج طرح فروش خودرو زمان تحویل برخی از خودروها از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شده است اما تردید نداشته باشید که زمان تحویل از این تاریخ نیز میگذرد و برای برون رفت از این شرایط دولت باید واردات خودرو را به معنای واقعی آزاد بگذارد. به نظر میرسد نیاز بازار داخلی بیش از آنچه خودروسازان اعلام میکنند هست و باید در یک دوره پنج تا ۱۰ ساله مجوز واردات خودرو داده شود. البته مراد واردات خودرو لوکس نیست چراکه این خودروها تأثیری در بازار داخلی نمیگذارند منظور مجوز واردات خودروهایی که رنج قیمتی آنها ۵ تا ۲۰ هزار یورو است داده شود. رسولینژاد؛ با تأکید بر کاهش سود بازرگانی از سوی دولت در روند واردات خودرو، تصریح کرد: دولت باید سود خود در واردات را به حداقل و یا به صفر برساند مجلس نیز حقوق گمرکی را پایین خواهد آورد تا رقابت ایجاد شود. در شرایط فعلی خودروسازان بدون رقیب هستند و خودروهای بیکیفیت و با قیمت بالا عرضه میکنند. وی با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی قیمت خودرو از سوی شورایرقابت، گفت: شورایرقابت با استدلال زیان انباشته خودروسازان قیمتها را افزایش داد اما این پرسش مطرح است که غیرِ دوره مدیریت جواد نجمالدین بر ایرانخودرو، در کدام دوره خودروسازان زیان انباشته نداشتند؟ زیان انباشته خودروسازان در دو سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود و با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو در پایان سال زیان انباشته آنها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. پس مشکل اصلی در قیمتگذاری نیست و مدیریت ناکارآمد در دو خودروسازی این وضعیت را رقم زده است. به گفته رسولینژاد؛ این روند اگر ادامه داشته باشد نارضایتی شدید مردم و خریداران از خودرو داخلی بیشتر خواهد شد و من شرایط دشوارتری را برای خودروسازان در آینده پیشبینی میکنم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا علیآبادی؛ وزیر جدید صمت، میتواند این شرایط مدیریت کند؟ گفت: علیآبادی؛ باید دور از قومیتگرایی، تعصب و رفیقبازی صنعت را مدیریت کند و به کسانی که توانمند هستند و امکان اجرای برنامهها را دارند پست و مدیریت بدهد. وزیر سابق صمت از آنجاییکه خود شاهرودی بود تیمی از این شهر را در وزارت صمت مستقر کرد و با همین رویکرد، شخصی مدیرعامل سایپا شد که هیچ گونه سابقه مدیریتی نداشت و صرفاً بهواسطه هم محلی بودن با وزیر سابق بر این مسند تکیه زد و این چنین سایپا را به خاک سیاه کشاند. به نظر بنده اگر علیآبادی؛ در مسیر نیفتد میتواند صنعت را اداره کند. وی در پایان با تأکید بر اینکه مافیا خارجی و داخلی از شرایط فعلی خودروسازان سود میبرند، بیان کرد: در سال ۹۹ که طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع مطرح شد واردکنندگان خودروهای لوکس در کمیته مربوط به صراحت با این طرح مخالفت کردند در آن زمان خودروهای ۱۵ میلیارد تومانی وارد کشور میشد که به حال مردم عادی تأثیری نداشت. اما بعد از عملیاتی کردن این طرح قیمت این خودروها پنج تا شش میلیارد کاهش پیدا کرد این واردکنندگان وقتی دلار ۲۵ هزار تومان بود با دلار ۱۰۰ هزار تومانی واردات خودرو را محاسبه میکردند. منافع این افراد در خطر است و به نظر میرسد مافیای داخلی خودرو اجازه نمیدهد که وضعیت خودروسازان داخلی بهبود پیدا کند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: خودروسازان ۵۰هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهی دارند. به گزارش مناقصهمزایده، احمد نعمتبخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران، لغو قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو را ضروری دانست و به بدهی بیش از ۵۰ هزار میلیاردی خودروسازها به قطعهسازان اشاره کرد. به واسطه کمبود نقدینگی و ادامهدار بودن سیاستهای اشتباه در قیمتگذاری […]
عضو هیئت مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، عنوان کرد: قطعهسازان به دلیل مشکلات نقدینگی برای پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. به گزارش خبرخودرو، محمدعلی ذکریایی؛ با اشاره به مشکلات نقدینگی قطعهسازان در روزهای پایانی سال، اظهار داشت: متأسفانه عدم تحقق وعدههای […]
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، پیشنهاد انجمن متبوع خود در راستای رشد تولید در صنایع قطعهسازی و خودروسازی را تشریح کرد. به گزارش خبرخودرو، پیمان یزدانبخش؛ با اشاره به اینکه میزان مطالبات سررسید شده قطعهسازان به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده و میزان مطالبات زنجیره تأمین با شیب ملایمی در حال […]
عضو هیأتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، بر اصلاح قانون تأمین و تخصیص ارز از سوی بانکمرکزی و آزاد شدن محل تأمین ارز قطعهسازان به منظور تداوم تولید در صنعت قطعهسازی تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، مازیار بیگلو؛ گفت: نامه ارزی وزارت صمت مبنی بر عدم تخصیص ارزنیمایی به شرکتهای خودروسازی را در راستای […]
دیدگاه بسته شده است.