بیکاری، معضل بزرگ کشور

     رییس‌جمهور با تأکید بر این که باید دعواهای کودکانه در این کشور خاتمه پیدا کند گفت: رسانه‌ها باید از دروغ، اتهام، ایجاد اختلاف و تفرقه و جناح‌بندی‌های غیرضروری دست‌بردارند. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا و عشایر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارکرد: برخی […]

     رییس‌جمهور با تأکید بر این که باید دعواهای کودکانه در این کشور خاتمه پیدا کند گفت: رسانه‌ها باید از دروغ، اتهام، ایجاد اختلاف و تفرقه و جناح‌بندی‌های غیرضروری دست‌بردارند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا و عشایر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارکرد: برخی رسانه‌های بی‌اخلاق به دولت فشار می‌آورند که چرا وزراء را عوض نمی‌کنند و زمانیکه دولت بنا به صلاحدید تصمیم به تغییری می‌گیرد، می‌گویند چرا وزرا را عوض می‌کنند و باید بگویم طبیعی است که در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر و گاهی نیاز به تغییر مدیر است؛ چرا که هدف کشور توسعه و تعالی است و هدف دولت خدمت به جامعه و مردم است.

روحانی که در همایش روز ملی روستا سخن می‌گفت، با بیان این‌که تصور نادرست شرایط زندگی بهتر در شهر‌ها نسبت به روستا‌ها بار سنگینی بر دوش ما می‌گذارد، اظهارکرد: روستاییان پایه اصلی زندگی اجتماعی هستند و در واقع روستاییان به عنوان جامعه تولیدگر بار مسؤولیت بزرگ تولید کشاورزی و صنایع‌دستی را بر دوش دارند.

وی با بیان این‌که روستاییان را به عنوان مدافعان غیور مرزهای جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مرزهای فرهنگی و اعتقادی این سرزمین می‌شناسیم، تأکیدکرد: باید به مشکلات روستا‌ها و عشایر توجه کنیم چون در غیر این صورت شاهد مشکلات در شهر‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که حاشیه‌نشینی امروز معضل بزرگ شهرهای بزرگ است، خاطرنشان‌کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از حاشیه‌نشینی و بیکاری نشأت می‌گیرد که مربوط به عدم توجه به شرایط زندگی روستاییان است.

روحانی تصریح‌کرد: ‌روستاییان به خوبی می‌دانند محیط روستا به لحاظ فرهنگی، ارتباطات، پیوندهای اجتماعی، شرایط محیط‌زیستی، آب و هوا و، غذای سالم و محصولات سالم بهتر از شهرهاست اما این سؤال اساسی وجود دارد که چرا روستاییان تمایل به مهاجرت به حاشیه‌ی شهر‌ها را دارند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این‌که دولت یازدهم بار سنگینی بر دوش خود نسبت به روستا‌ها و عشایر احداث می‌کند، افزود: در۳ سال و چند ماه گذشته دولت یازدهم تلاش خود را برای توسعه روستایی انجام داده است اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به این‌که در ۳ سال گذشته محصولات کشاورزی، دامی و باغی رو به فزونی بوده است و در سال جاری در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح‌کرد: دستاوردهای به دست آمده نشان از حرکت روستا‌ها در مسیر تولید و توسعه کشاورزی است.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که شرایط آب، بهداشت و درمان، برق و ارتباطات مسکن در روستا‌ها بهتر شده است و این نشان‌دهنده‌ تلاش‌های دولت برای توسعه روستاهاست، خاطرنشان کرد: ‌در آمار می‌بینیم جمعیت روستایی ما کم‌تر از ۳۰ درصد است و این به معنای ادامه روند مهاجرت از روستا‌ها به شهرهاست و جای تأسف دارد. چون باید کاری کنیم که مهاجرت روستا‌ها به شهر متوقف شده و در آینده مهاجرت معکوس آغاز شود که برای این هدف باید مشکلات روستایی را حل و فصل نماییم.

روحانی با اشاره به برگزاری سرشماری و آمار در روزهای اخیر گفت: مسأله سرشماری و آمار جهت برنامه‌ریزی برای ماه‌ها و سال‌های آینده بسیار حایز اهمیت است و براساس آمار به دست آمده می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسب جهت توسعه روستا‌ها را داشته باشیم.

روحانی در ادامه به دلایل مهاجرت روستاییان به شهر‌ها اشاره کرد و گفت: از جمله دلایل مهاجرت خدمات بهتر و با کیفیت بیش‌تر در شهر‌ها، انجام کارهای اداری و حتی موضوع کم آبی و تخریب زمین‌هاست که باید در این راستا از طریق دولت الکترونیک و اتصال شبکه‌ ارتباطی به روستا‌ها سفر روستاییان به شهر‌ها را کاهش دهیم و همچنین در راستای حل مسأله آب و خاک و حراست از جنگل‌ها و مراتع باید راه درست استفاده از آب، رودخانه و دریا را برای روستاییان فراهم کنیم.

روحانی با بیان این‌که خاک و آب بزرگ‌ترین سرمایه روستاییان است، گفت: متأسفانه در دوران خشکسالی هستیم که ممکن است در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. بنابراین باید ازموجودی‌مان به خوبی و با دقت و بهینه استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به این‌که موضوع شیرین کردن آب دریا‌ها و خرید آب از دیگر کشورها، پیگیری خواهد شد، خاطرنشان‌کرد: راه اساسی آن است که از آب به درستی استفاده کنیم.

روحانی افزود: ‌در دولت یازدهم شاهد ساخت ۱۷ سد در کشور بوده و هستیم که امسال ده سد آن افتتاح خواهد شد و از این بین ۶ سد تا کنون افتتاح شده است و ۴ سد تا پایان سال افتتاح خواهد شد که قدم بزرگی در زمینه‌ حراست از آب‌های جاری و روان در کشور است.

رییس دولت یازدهم، افزود: برای توجه به شبکه‌ آبیاری و زهکشی تا پایان امسال ۱۳۵ هزار و ۶۳۶ هکتار شبکه‌ آبیاری و زهکشی اصلی و ۲۱ هزار و ۹۸۸ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی اجرا می‌شود که با اجرای این طرح‌ها ۷۰ هزار اشتغال برای روستاییان ایجاد می‌شود.

روحانی با بیان این‌که قبول ندارم که روستا‌ها باید منحصر به کشاورزی باشند، توضیح داد: کشاورزی پایه‌ اصلی کار در روستاهاست اما باید به سمت کشاورزی صنعتی، به جای سنتی و صنعت کشاورزی رویم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به این‌که در زمینه‌ تأمین آب شرب سالم روستایی در دو سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شده است، اظهارکرد: ‌امروز ۷۲ درصد از جمعیت روستایی ما از آب شرب سالم استفاده می‌کنند که تا پایان سال ۹۴، ۳۷ هزار و ۹۵۲ روستا در کشور با جمعیت بیش از ۲۰ میلیون در پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفتند که این روند در سال جاری ادامه خواهد داشت و هزار و ۵۰۰ مجتمع آبرسانی را برای ده هزار روستا در اجرا داریم و ۸۱۱ مجتمع در سال جاری برای ۱۵ هزا رو ۴۰ روستا در دست اقدام است.

وی با تأکید بر این‌که اگر می‌خواهیم روستاییان در روستا بمانند باید درآمدش را افزایش دهیم خاطرنشان‌کرد: استفاده درست از منابع آب و رساندن برق به روستا‌ها در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از سال ۹۲ هزار و ۶۶۱ روستا برق دار شدند که در سال جاری ۵۸۰ روستا در دستور کار وجود دارد و تا پایان سال ۲۰۱۹ روستا را برق‌دار می‌کنیم و در مجموع تعداد روستاهای برق دار کشور به ۵۶ هزار و ۶۳۳ روستای خواهد رسید.

 روحانی با بیان این‌که قبول ندارم که روستا‌ها باید منحصر به کشاورزی باشند، توضیح داد: کشاورزی پایه‌ اصلی کار در روستاهاست اما باید به سمت کشاورزی صنعتی، به جای سنتی و صنعت کشاورزی برویم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به این‌که در زمینه‌ تأمین آب شرب سالم روستایی در دو سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شده است اظهارکرد: ‌امروز ۷۲ درصد از جمعیت روستایی ما از آب شرب سالم استفاده می‌کنند که تا پایان سال ۹۴، ۳۷ هزار و ۹۵۲ روستا در کشور با جمعیت بیش از ۲۰ میلیون در پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفتند که این روند در سال جاری ادامه خواهد داشت و هزار و ۵۰۰ مجتمع آبرسانی را برای ده هزار روستا در اجرا داریم و ۸۱۱ مجتمع در سال جاری برای ۱۵ هزا رو ۴۰ روستا در دست اقدام است.

وی با تأکید بر این‌که اگر می‌خواهیم روستاییان در روستا بمانند باید درآمدش را افزایش دهیم خاطرنشان‌کرد: استفاده درست از منابع آب و رساندن برق به روستا‌ها در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: ‌از سال ۹۲ هزار و ۶۶۱ روستا برق‌دار شدند که در سال جاری ۵۸۰ روستا در دستور کار وجود دارد و تا پایان سال ۲۰۱۹ روستا را برق‌دار می‌کنیم و در مجموع تعداد روستاهای برق دار کشور به ۵۶ هزار و ۶۳۳ روستای خواهد رسید.