رونمایی از برنامه هفتم توسعه در مجلس؛ آسیب‌شناسی با هدف پیشرفت

مرضیه نیکخواه ـ بالاخره بعد از مدت‌‌ها انتظار دیروز (یکشنبه) رسماً از برنامه هفتم توسعه در مجلس رونمایی شد. برنامه‌ای که به اذعان بسیاری از کارشناسان نزدیک به دو دهه از اهدافش عقب افتاده است و حالا در دستور کار مجلسی است که روزهای آخر خودش را پشت سر می‌گذارد! به هر شکل دیروز سیدابراهیم […]

مرضیه نیکخواه ـ بالاخره بعد از مدت‌‌ها انتظار دیروز (یکشنبه) رسماً از برنامه هفتم توسعه در مجلس رونمایی شد. برنامه‌ای که به اذعان بسیاری از کارشناسان نزدیک به دو دهه از اهدافش عقب افتاده است و حالا در دستور کار مجلسی است که روزهای آخر خودش را پشت سر می‌گذارد! به هر شکل دیروز سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس دولت سیزدهم، در مجلس حضور یافت تا از برنامه هفتم توسعه رونمایی کند. برنامه‌ای با دو ویژگی خاص که آن را نسبت به سایر برنامه‌ها متمایز کرده است. نخست، اینکه دولت آن را تدوین کرده در حالی که در برنامه پنجم و ششم چنین اتفاقی نیفتاده بود. دوم اینکه این برنامه شامل اصلاحات ساختاری است که دولت سعی کرده تا حدودی اشتباهات برنامه‌های قبل را در آن اصلاح کند. برنامه هفتم توسعه همچون دیگر برنامه‌هایی که انجامش ناکام بود، مثبت و روبه‌جلوست. در لایحه برنامه هفتم توسعه ایجاد سالانه یک میلیون شغل، رشد هشت‌درصدی اقتصاد، ۱۲٫۴ درصدی صادرات نفتی و تورم تک‌رقمی از مهم‌‌‌ترین اهداف به‌شمار می‌رود. برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و نخستین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

تدوین برنامه‌ هفتم براساس آسیب‌شناسی

همان‌طور که ذکر شد؛ رئیس‌جمهور در مجلس از برنامه هفتم توسعه رونمایی کرد و گفت: برنامه هفتم براساس سیاست‌های ابلاغی و آسیب‌شناسی از شش برنامه گذشته تهیه شد همچنین با نگاه براساس توان و ظرفیت‌های دولتی و خصوصی و چالش‌‌‌ها و موانع و رفع آن‌‌‌ها و دستیابی به توسعه تهیه شد. سیدابراهیم رئیسی؛ در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس، اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی در اواخر شهریور ۱۴۰۱ نسبت به برنامه هفتم از سوی مقام‌معظم‌رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. برنامه و بودجه درگیر تهیه بودجه۱۴۰۲ بود و کار تهیه برنامه هفتم از دی آغاز شد و پیش‌نویس آن در اسفند تهیه شد که باید از میرکاظمی تشکر کنم. در فروردین و اردیبهشت در دولت و کمیته منتخب دولت این لایحه بررسی شد و نهایتاً این لایحه تکمیل شد و امروز تقدیم مجلس می‌شود. وی ادامه داد: دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری از اندیشمندان گرفته و از تجربیات شش برنامه گذشته استفاده شده است. برنامه‌نویسی همواره در کشور بوده ولی سخن در میزان اجرای برنامه‌هاست. یک آسیب‌شناسی ضرورت داشت. خوش‌بینانه گفته می‌شود ۳۰ تا۳۵ درصد برنامه‌های گذشته اجرا شده است که این میزان قابل قبول نیست. ما برنامه‌های گذشته را آسیب‌شناسی کردیم. وی ادامه داد: در برنامه هفتم سه سند داریم؛ یک سند مربوط به مستندات برنامه، تحلیل و آسیب‌شناسی و راهکارهاست. سند دوم سند برنامه است که شامل برنامه‌ها و احکام است که امروز تقدیم مجلس می‌شود. سند سوم مربوط به مقرراتی است که اعتقاد دولت آن است که به قانون نیاز ندارد و خود دولت می‌تواند عمل کند. وی با بیان این‌که «یکی از نکات مهم برنامه هفتم توسعه، مردم‌پایه بودن است»، تصریح کرد: باید مشارکت مردمی را در همه تصمیمات داشت. باید به مردم میدان داد و نقش دولت حمایت، هدایت و نظارت باشد. ما به بخش‌خصوصی و مردم میدان دهیم. وی افزود: ناترازی در بودجه، نظام بانکی و پولی، مصارف و منابع آب، انرژی، صندوق‌های بازنشستگی موجب ایجاد مشکلات شده است. در ابتدای دولت شاهد تنش‌های آبی، کمبود برق، بودید که دولت سعی کرد این مشکلات را حل کند که ۷۰۰۰ مگاوات تولید شد و برق صنعتی را از خانگی جدا کردیم تا شاهد قطع برق یا کاهش تولید نباشیم. ناترازی‌‌‌ها در حال جبران است. ما عقب‌ماندگی داریم باید نیروگاه ساخته می‌شد. برخی پروژه‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل است. طرح‌هایی که ۳۰ درصد آن مانده است را تکمیل می‌کنیم.