بیش‌ترین آمار شکایات مربوط به دستگاه‌های اجرایی

مهدی یاوری- رئیس دیوان عدالت اداری، درباره بیش‌ترین میزان شکایت از دستگاه‌های دولتی در دیوان عدالت اداری توضیحاتی داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حکمت‌علی مظفری؛ رئیس دیوان عدالت اداری، درباره کاهش مصوبات دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی از صلاحیتی که قانون به دیوان عدالت اداری داده است عقب‌نشینی نمی‌کنیم، اما قانون‌گذار است که […]

مهدی یاوری- رئیس دیوان عدالت اداری، درباره بیش‌ترین میزان شکایت از دستگاه‌های دولتی در دیوان عدالت اداری توضیحاتی داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حکمت‌علی مظفری؛ رئیس دیوان عدالت اداری، درباره کاهش مصوبات دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی از صلاحیتی که قانون به دیوان عدالت اداری داده است عقب‌نشینی نمی‌کنیم، اما قانون‌گذار است که چارچوب صلاحیت‌‌ها را مشخص می‌کند. مظفری؛ در پاسخ به سؤالی درباره تعداد شکایات واصله از دستگاه‌های اجرایی، گفت: عناوین مهم که بیش‌ترین آمار شکایت را به خود اختصاص داده‌اند به تفکیک حوزه مسؤولیت دیوان مشخص شده‌اند که در حوزه اراضی و شهرسازی، اعتراض به آرای ماده۱۰۰ قانون شهرسازی در رتبه اول، ماده ۹۹ قانون شهرداری در مرتبه دوم، شکایات کمیسیون آب‌های زیرزمینی در رتبه سوم، شکایات درخصوص آرای سازمان تعزیرات در رتبه چهارم و طرح دعوا علیه شهرداری تحت عنوان الزام به صدور پروانه ساختمانی در رتبه پنجم، بیش‌ترین شکایات است. وی با اشاره به شکایات در حوزه کار و تأمین‌اجتماعی، گفت: شکایات این حوزه کاملاً مرتبط با اقدامات وزارتخانه و سازمان تأمین‌اجتماعی است که اعتراض به رأی قطعی هیأت حل‌اختلاف اداره کار، اعتراض به رأی قطعی هیأت تشخیص، تشخیص مطالبات، الزام به اصلاح عنوان شغلی، الزام به پذیرش سوابق بیمه‌ای و الزام دستگاه اجرایی به حق بیمه و الزام سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه سابقه بیش‌ترین شکایات را به خود اختصاص داده‌اند. رئیس دیوان عدالت اداری، با اشاره به شکایات حوزه امور استخدامی، گفت: به لحاظ اصلاحاتی که در قانون بودجه پیش آمد، تبدیل وضعیت ایثارگران، تبدیل وضعیت پیمانی‌‌ها به رسمی، الزام دستگاه به پرداخت حقوق و مزایای معوقه، اصلاح حکم بازنشستگی، پرداخت مرخصی مناطق محروم و اعتراض به آرای هیأت‌های تخلف و اعتراض به حق عائله‌مندی، بیش‌ترین عنوان شکایات را به خود اختصاص داده‌اند. مظفری؛ گفت: سال گذشته جلسات متعددی با سازمان‌هایی که پرونده‌های متعددی در دیوان دارند برگزار شد تا بررسی شود چه اقدامات قانونی می‌توان انجام داد تا شکایات انجام نشود و در همین راستا سال گذشته نه‌تنها شاهد افزایش تعداد ورودی پرونده‌ها به دیوان نبودیم، بلکه قریب به سه درصد از میزان پرونده‌های ورودی به دیوان نیز کاسته شد.

تاکنون شکایتی درباره تغییر ساعت اداری به دیوان عدالت اداری واصل نشده است

رئیس دیوان عدالت اداری، درباره امکان شکایت درخصوص تغییر ساعت اداری، گفت: تاکنون شکایتی درخصوص تغییر ساعت اداری با دیوان عدالت اداری واصل نشده است. البته در ادوار گذشته شکایاتی وجود داشت اما از ابتدای سال‌جاری تاکنون گزارشی واصل نشده است. رئیس دیوان عدالت اداری، در رابطه با مصوبات شورای‌شهر، گفت: در این رابطه نیز پیگیری‌‌های دیوان منجر به این شد تا وزارت کشور در حوزه تعیین عوارض ورود پیدا کند و شاخص‌های ثابتی را در اختیار شورا‌ها قرار دهد تا ملاکی برای تعیین عوارض شود. مصوبات شورای‌شهر بیش‌ترین آمار شکایات را به خود اختصاص داده است که حل خواهد شد. وی درباره شکایت از سازمان تأمین‌اجتماعی، اظهار کرد: افراد متعددی در این خصوص شکایاتی را به دیوان واصل کرداند و یکی از کارگروه‌های پیشگیرانه مربوط به موارد سازمان تأمین‌اجتماعی است و هرگونه افزایش پرونده‌ها در حال رصد است و با مستنداتی که سازمان ارائه داده است از میزان ورودی پرونده‌های پرتکرار جلوگیری شده است. رئیس دیوان عدالت اداری، با اشاره به ترک‌فعل‌هایی که درخصوص بنادر و گمرکات صورت می‌گیرد، گفت: در حوزه ترک‌فعل گاهی جنبه کیفری مطرح است که دادستان باید این موضوع را برطرف کند اما گاهی این ترک‌فعل منجر به ایراد خسارت به فردی می‌شود که دیوان در این حوزه ورود پیدا می‌کند زیرا دیوان مرجع قضایی برای رسیدگی به امور اداری است. مظفری؛ گفت: دیوان در رابطه با هیچ موضوعی حالت انفعالی ندارد. شاید ضعف در تشخیص ادله وجود داشته باشد اما هیچگاه منفعل نبوده‌ایم.